Ymmärsin viestin upotetusta lattateräksestä niin, että hänellä olisi se kuorman jakamiseksi, mitä se ei tule tekemään. Joo, se tulee hieman jakamaan kuormaa, mutta ei niin paljon, että sillä olisi erityistä hyötyä.
Rroli sanoi:
Lattateräs sen liimapuupalkin alla ei tule jakamaan erityisen paljon kuormaa sivusuunnassa, se on yksinkertaisesti liian heikko. Kuinka leveä on kuva 2 ikkunan aukko? Näyttää siltä, että sinulla tulee olemaan ongelmia siellä, jos ikkunan aukon yli ei ole kunnollista palkkia, joka huolehtii liimapuupalkin pystysuorasta kuormasta. Jos se on kisko aiempien kuvien mukaan, on epävarmaa, tuleeko se kestämään.
Tältä näyttää tämän päivän kuormituslaskelma vallitsevalla asennuksella. Huomaa, että jaan laskelmat ikään kuin ne olisivat kaksi osiota. Tämä johtuu siitä, että liimapuupalkki on liitetty yhteen betoniperustuksista eikä siten ole yhtenäinen kappale.
Pieni ikkuna - 80 cm leveä ja tällä hetkellä maksimikuorma 26 kN.
Kuuntelen teitä ja yritän ratkaista ongelman olemassa olevien ehtojen puitteissa.
Pienen ikkunan osalta ajattelemme valaa vielä 2 perustusta ja rakentaa teräsoonaispalkki.
Näin lasken kuorman tiiliseinässä pienen ikkunan yläpuolella 26 kN:stä 10 kN:ään. Se on edelleen 1 tonni maksimilumikuormalla, mutta tuntuu silti siltä, että seinän pitäisi kestää se. Teräskisko (joka on kohtalaisen hyvässä kunnossa) pitäisi kestää yli 24 kN Julius mukaan. Mielestäni tiiliseinän pitäisi kestää se 19 cm tuilla kummallakin puolella. Ei pidä unohtaa, että seinään on kohdistunut kuormaa jo 90 vuoden ajan. Tämän ratkaisun hienous on siinä, että nämä kaksi uutta pystypalkkia upotetaan tuleviin sisäseiniin!
No niin, nyt alkaa näyttää joltakin. Olin itsekin ajatellut ehdottaa yläpuolista ripustusta. Mutta ei ole enää järkeä, sillä sinä olet jo ajatellut sitä...
Aiemmin, kun kantavat seinärakenteet olivat arkipäivää, monet pystyivät käsittelemään tämän tyyppisiä ongelmia selkärankarefleksillä. Nykyään tilanne on erilainen. Olen löytänyt vanhan taulukon, joka on eräänlainen käsikirja. Siinä on tiedot puristuslujuudesta eri tiili- ja laastiyhdistelmille. Oletuksena on, että syvyyden ja korkeuden suhde on 1:12. Tämä tarkoittaa, että täystiiliseinän (25 cm) on oltava 3 m korkea, jotta voitaisiin soveltaa tietoja. Taulukon mukaan kalkkilaastilla muurattu hiekkakiviseinä, joka ei ole epärealistinen oletus, on puristuslujuudeltaan 18 kp/cm^2, eli noin 1,8 MPa.
Ennen, kun kantavat muuraukset olivat arkipäivää, monilla oli kyky käsitellä tällaisia ongelmia selkärangan refleksillä. Nykyään tilanne on toisenlainen. Olen löytänyt vanhan taulukon, joka on eräänlainen pikaopas. Siinä on tietoja eri muuritiilien ja laastien yhdistelmien puristuslujuudesta. Edellytyksenä on, että syvyyden ja korkeuden suhde on 1:12. Tämä tarkoittaa, että täystiiliseinän (25 cm) tulee olla 3 m korkea, jotta tietoja voidaan soveltaa. Kalkkilaastilla muurattu hiekkakiviseinä, mikä ei ole epärealistinen oletus, on taulukon mukaan puristuslujuudeltaan 18 kp/cm^2, eli noin 1,8 MPa.
Justus. Miten käännän tämän mahdolliseksi kuormaksi käytännössä. Epäilen, että nämä 1,8MPa koskevat linjakuormaa eivätkä pistekuormaa? Jos kuorma tapauksessani on 10kN, kuorma telineessä teräsraiteelta on seuraava,
10 000÷(0,19×0,06×2) = 0,44 MPa
Kuorma lepää tietenkin suuremmalla pinnalla kuin kisko, mutta tehdäksemme oletuksen.
Kyseessä on paine, eli kuorma per pinta-ala. Mitä suuremmalle pinta-alalle kuorman voi jakaa, sitä pienemmäksi paine muuttuu. Useat kuormat, jotka osuvat muurausrakenteeseen, ovat jonkinlaisia pistekuormia, lattia- ja kattopalkit jne. On myös huomioitava, että kiskoista tuleva kuorma osuu lähelle seinän päätettä (ikkuna-aukkoa) ja alemmalle korkeudelle kuin toivottavaa olisi. Mielestäni olet oikeilla jäljillä laskelmissasi.
Eikö pyöreä pylväs olisi mukavin, kun se on näkyvissä? Pidän haarukasta, jossa on tukevat läpimenevät ruuvit. Miten olet kiinnittänyt kattokannattimet liimapuupalkkiin?
Eikö olisi mukavin, että pylväs olisi pyöreä, kun se on näkyvissä? Pidän haarukasta, jossa on tukevat läpivientiruuvit. Miten olet kiinnittänyt kattokannattimet liimapuupalkkiin?
Pyöreä pylväs voi kyllä olla tyylikäs. Kattokannattimet eivät ole vielä kiinnitetty liimapuupalkkiin. Mutta ne kiinnitetään myöhemmin jollain naulaliitoksella.
Onko sinulla mielipidettä pylvään mitasta?
Samoin muiden palkkien osalta. Tunnen epävarmuutta, minkä mitat valitsen nimittäin...
Pyöreä pylväs voi olla kyllä tyylikäs. Kattoristikot eivät ole vielä kiinnitettynä liimapuupalkkiin. Mutta ne kiinnitetään myöhemmin naulakiinnityksellä.
Onko sinulla näkemyksiä pylvään mitoituksesta?
Entä muut palkit. Tunnen epävarmuutta siitä, mitkä mitat minun tulisi valita...
Pyöreä pylväs voi olla tyylikäs, kyllä. Katonsarjat eivät ole vielä kiinnitetty liimapuupalkkiin. Ne kiinnitetään myöhemmin jonkinlaisella naulaliitoksella.
Onko sinulla ehdotuksia pylvään mitoituksesta?
Entä muut palkit. Olen epävarma, mitkä mitat valitsisin nimittäin...
Sinun pitäisi varmaankin kiinnittää liimapuupalkki jo nyt, jos tukipilarit on poistettu. Katso aivan takaa, niin näet pylvästaulukot, valitse mieluiten vähän yli vahva pylväs, niin sinun ei tarvitse palomaalata sitä.
[linkki]
Kiitos. Mikä taipuma yläristikkopalkissa on hyväksyttävää? Haluaisin, että se on riittävän jäykkä, jotta kuorma ei kohdistu tiiliseinään.
Liimapuupalkin ja tuolien osalta kaksi tukipilaria on vielä jäljellä. Ajatteletko, että liimapuupalkki kaatuu? Juuri nyt se on kiilattu kunnolla tiukasti kattotuoleja vasten, joten kaatumisriski on pieni. Lisäksi se on kiilattu kiinni tiiliseinän aukkoon.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.