17 058 lukukertaa ·
87 vastausta
17k lukukertaa
87 vastausta
Pistekuorma tiiliseinällä
Sisäisten pilarien perustukset on jo valettu. Joten näitä on vaikeaa siirtää nyt. Kuten näet, ensimmäinen perustus on itsenäinen neliönmuotoinen kivi. Toinen sisäinen pilari koostuu kahdesta perustuksesta, joihin asetan kaksi teräspilaria teräsylätuella.B bossespecial sanoi:Kuinka lukittuja ovat pilareiden paikat? Jos kasvatat keskiosan pituutta, niin seinän kuorma vähenee. Jos se toimii pohjapiirustuksen kanssa, voit löytää sijainnin, jossa pistekuorma seinällä on nolla. Pitää kuitenkin olla hieman varovainen, ettei tuentavoima käänny niin, että palkki haluaa nousta irti seinästä.

Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Okei, sitten täytyy keksiä jotain muuta. Onko perustus suurempi pinta-alaltaan soran alla, se näyttää ehkä hieman pieneltä muuten?
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Vain pieni huomautus koskien laskentaa viestissä #1. Tämä laskenta koskee jatkuvaa palkkia, eli 10m ilman saumaa. Kokeile tehdä laskenta uudelleen mutta palkki asetettuna 2 tuelle. Tai onko suunniteltu ”gerberskarv”?
Hyvä havainto. Olen laskenut uudelleen ja olettanut, että kaksi liimapuupalkkia toimivat kahdessa itsenäisessä osassa. Ikään kuin kyseessä olisi siis kaksi erillistä taloa. Kuorma on 25 kN sen sijaan, että se olisi 22 kN. Joten vielä suurempi kuorma. Alan ymmärtää, että tällainen kuorma on erittäin epätodennäköinen, mutta ottaen huomioon, kuinka paljon rahaa käytän tähän rakennukseen, haluan kuitenkin suojata itseni siltä. Ajatuksena on, että aion rakentaa kantavia väliseiniä tähän osaan, jotka keventävät tiiliseinää. Tietenkin on raudoitettava lisälinjakuorman alla.B bossespecial sanoi:

Nuoli osoittaa sisäseinää, jonka ajattelemme olevan kantava ja siten keventävän tiilisisäpihan kuormaa, jotta koko liimapalkin kuorma ei jää siihen.
*Huomaa, että tässä tulee siis aukko verstaaseen, joka näkyy aiemmissa kuvissa, missä olemme purkaneet seinän keskiosan. Verstaalla tulee olemaan sama standardi kuin muulla rakennuksella, mutta sitä ei ole piirretty tähän pohjapiirrokseen.*
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se näyttää vanhalta dekouvillet-tyypin rautatiekiskolta (yleensä 600 mm raideleveys). Kiskon paino on 10 kg/m, mikä on erittäin vähän junille. Jos sen jänneväli on 80 cm, se kestää 24 kN pistekuormana. Kysymys on, kestääkö tiili sen? Jos arvaukseni rautatiekiskoista on oikea, niin kummankin tuen pinta-ala on 8700 mm^4. Jos olisit saanut kuorman lamellihirrestä lähemmäksi 10 kN, uskon, että se olisi ollut kunnossa.
Olen hieman epävarma siitä, miten pohjapiirros liittyy lamellihirteen ja pylväisiin, joten odotan kommenttien kanssa tästä.
Olen hieman epävarma siitä, miten pohjapiirros liittyy lamellihirteen ja pylväisiin, joten odotan kommenttien kanssa tästä.
Lattarauta sen liimapuupalkin alla ei jaa erityisen paljon kuormaa sivusuunnassa, se on yksinkertaisesti liian heikko. Kuinka leveä on ikkuna-aukko kuvassa 2? Näyttää siltä, että saat ongelmia siellä, jos ikkunan yläpuolella ei ole kunnollista palkkia, joka kantaa liimapuupalkin pystysuoran kuorman. Jos se on kiskojen mukaan aiemmista kuvista, on epävarmaa, kestääkö se.
Tulkitsin viestin upotetusta litteästä raudasta siten, että hän aikoi käyttää sitä kuorman jakamiseen, mitä se ei tule tekemään. No, se jakaa kuormaa hieman, mutta ei niin, että se auttaisi erityisen paljon.









