B bossespecial sanoi:
Kuinka lukittuja ovat pilareiden paikat? Jos kasvatat keskiosan pituutta, niin seinän kuorma vähenee. Jos se toimii pohjapiirustuksen kanssa, voit löytää sijainnin, jossa pistekuorma seinällä on nolla. Pitää kuitenkin olla hieman varovainen, ettei tuentavoima käänny niin, että palkki haluaa nousta irti seinästä.
Sisäisten pilarien perustukset on jo valettu. Joten näitä on vaikeaa siirtää nyt. Kuten näet, ensimmäinen perustus on itsenäinen neliönmuotoinen kivi. Toinen sisäinen pilari koostuu kahdesta perustuksesta, joihin asetan kaksi teräspilaria teräsylätuella.
Sisäprojektin sementtiperustukset ja muotit valmistumassa rakennustyömaalla, puupalikat kehystävät soraa.
 
  • Kuvassa on vastavalettu betoninen pylväsjalusta, jossa on ulkonevia metallitankoja. Jalusta on sijoitettu soran päälle.
  • Valettu betoniperusta kivimurskekasassa; muotit kehystävät perustusrakennetta, johon kuuluu erillinen neliömäinen osa hypisistä näkyen.
Okei, sitten täytyy keksiä jotain muuta. Onko perustus suurempi pinta-alaltaan soran alla, se näyttää ehkä hieman pieneltä muuten?
 
  • Tykkään
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
Ok, då får man hitta på nått annat. Är fundamentet större till ytan under gruset, det ser kanske lite litet ut annars?
Toivottavasti ne riittävät. Verkossa tekemäni laskelmien mukaan niiden pitäisi kestää huomattavasti enemmän kuin 54 kN.
PDF-dokumentti, joka kuvaa betonisen pistekuormituksen perustuksen insinööripiirrosta mittoineen ja teknisine tietoineen.
 
(y)
 
  • Tykkään
Gabsson
  • Laddar…
Tänään saapui liimapuupalkki 90*315. Todellinen hirviö. Se on katkaistu kahteen osaan, 6 ja 4 metriä. Edelleen pohdimme tiiliseinän kuormituksia... Rakennustyömaa, jossa katto, telineitä ja suuri liimapuupalkki. Palkki on leikattu kahteen osaan, ja lattialla on soraa ja kaapeleita.
 
Vain pieni huomautus koskien laskentaa viestissä #1. Tämä laskenta koskee jatkuvaa palkkia, eli 10m ilman saumaa. Kokeile tehdä laskenta uudelleen mutta palkki asetettuna 2 tuelle. Tai onko suunniteltu ”gerberskarv”?
 
  • Tykkään
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
Vain pieni huomautus laskelmasta viestissä #1. Tämä laskelma koskee jatkuvaa palkkia, eli 10 m ilman liitosta. Kokeile laskea uudelleen, mutta palkki asetettuna 2 tukeen. Vai onko ajateltu ”gerbersyintä”?
Hyvä havainto. Olen laskenut uudelleen ja olettanut, että kaksi liimapuupalkkia toimivat kahdessa itsenäisessä osassa. Ikään kuin kyseessä olisi siis kaksi erillistä taloa. Kuorma on 25 kN sen sijaan, että se olisi 22 kN. Joten vielä suurempi kuorma. Alan ymmärtää, että tällainen kuorma on erittäin epätodennäköinen, mutta ottaen huomioon, kuinka paljon rahaa käytän tähän rakennukseen, haluan kuitenkin suojata itseni siltä. Ajatuksena on, että aion rakentaa kantavia väliseiniä tähän osaan, jotka keventävät tiiliseinää. Tietenkin on raudoitettava lisälinjakuorman alla.
 
  • Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
Rakennussuunnitelma, jossa nuoli osoittaa kantavaan sisäseinään avautuvan aukon kohdalle verstaaseen mentäessä.
Nuoli osoittaa sisäseinää, jonka ajattelemme olevan kantava ja siten keventävän tiilisisäpihan kuormaa, jotta koko liimapalkin kuorma ei jää siihen.

*Huomaa, että tässä tulee siis aukko verstaaseen, joka näkyy aiemmissa kuvissa, missä olemme purkaneet seinän keskiosan. Verstaalla tulee olemaan sama standardi kuin muulla rakennuksella, mutta sitä ei ole piirretty tähän pohjapiirrokseen.*
 
Viimeksi muokattu:
Tältä teräspalkki näyttää ikkunan yläpuolella, jossa liimapuupalkin pitäisi olla.
Tuenta on noin 19 cm kummallakin puolella. Ikkunan leveys on 80 cm.
Mittarin avulla mitataan seinän yläreunan stålbalkin leveyttä, jossa limipuupalkki asennetaan ikkunan yläpuolelle. Ruosteinen stålipalkki ikkunan yläpuolella, sen viereen asetettu mitta näyttää noin 19 cm syvyyden.
 
Se näyttää vanhalta dekouvillet-tyypin rautatiekiskolta (yleensä 600 mm raideleveys). Kiskon paino on 10 kg/m, mikä on erittäin vähän junille. Jos sen jänneväli on 80 cm, se kestää 24 kN pistekuormana. Kysymys on, kestääkö tiili sen? Jos arvaukseni rautatiekiskoista on oikea, niin kummankin tuen pinta-ala on 8700 mm^4. Jos olisit saanut kuorman lamellihirrestä lähemmäksi 10 kN, uskon, että se olisi ollut kunnossa.

Olen hieman epävarma siitä, miten pohjapiirros liittyy lamellihirteen ja pylväisiin, joten odotan kommenttien kanssa tästä.
 
  • Tykkään
Gabsson
  • Laddar…
Nyt hirviö on paikoillaan. Olemme leikanneet tiiliseinän saumareunaa juuri tukipalkin alapuolella asentaaksemme 10 mm paksun litteän teräksen Rakennustyömaa, jossa näkyy puupalkki, tuki ja keskeneräinen seinäpurku. Työkalut ja tikkaat ovat työmaan lattialla. jakaaksemme painon useammalle kivelle.
 
Tässä näkyy jyrsintä ja missä plattjärnet tulee olemaan. Urfräsning betoniseinässä ikkunan yläpuolella, jossa plattjärn tulee olemaan. Tukipalkki ja ikkunasta näkyvä piha taustalla. Purkuvaihe ja tila plattikäärmeelle vanhassa talossa, jossa näkyy tukipalkki ja ikkuna.
 
Lattarauta sen liimapuupalkin alla ei jaa erityisen paljon kuormaa sivusuunnassa, se on yksinkertaisesti liian heikko. Kuinka leveä on ikkuna-aukko kuvassa 2? Näyttää siltä, että saat ongelmia siellä, jos ikkunan yläpuolella ei ole kunnollista palkkia, joka kantaa liimapuupalkin pystysuoran kuorman. Jos se on kiskojen mukaan aiemmista kuvista, on epävarmaa, kestääkö se.
 
  • Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
Mikä on litteän raudan tehtävä?
 
  • Tykkään
Gabsson
  • Laddar…
Tulkitsin viestin upotetusta litteästä raudasta siten, että hän aikoi käyttää sitä kuorman jakamiseen, mitä se ei tule tekemään. No, se jakaa kuormaa hieman, mutta ei niin, että se auttaisi erityisen paljon.
 
  • Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.