61 288 lukukertaa ·
252 vastausta
61k lukukertaa
252 vastausta
Pintalista
Nyt olen lukenut ne. Kommenttini koski kuvaa #14, en siinä näe, että pelti laitettaisiin tuulensuojan alle. Mutta nyt huomaan, että kuva ei koske ikkunaa.J J_K_H sanoi:
Kyseinen kuva koskee tiputuslistaa, joka on yleinen termi vedenpoisto listoille, joita käytetään sekä vaihdettaessa julkisivumateriaalia, ikkunan yläreunassa tai kuten kuvassa, kun sinulla on korkea julkisivu ja haluat katkaista seinäpaneelien pituuden erottamisen vuoksi.S Simsgrodan sanoi:
No, johtopäätöksenä on kai sitten, että tee miten vain haluat?J J_K_H sanoi:
Ja det är ju din egendom så visst tusan gör du vad du vill. Men vill man veta hur det ska utföras finns det bara ett generellt svar på den frågan och det är att montera plåten så den uppfyller den funktionen som är beskriven i AMA. Varje byggnad är unik och det är fritt fram att hitta en lösning som uppfyller funktionen. Däremot har jag sett flera dåliga lösningar i tråden som inte uppfyller funktionen, och jag vill därför upplysa TS om funktionen så får TS själv bedöma hur det uppfylls i sin byggnad.S Simsgrodan sanoi:
Minullakaan ei ole erityisen paljon tuulensuojapaperia ullakolla 😂 jos pelti pitää olla tuulensuojapaperin takana, siitä tulee melko iso projekti.S Simsgrodan sanoi:Tarkoitan, että tulkitsen kuvan niin, että peitelistan voi asettaa tuulensuojapaperin päälle. Googlasin vähän ja löysin [linkki]. Mielestäni siellä sanotaan selvästi, että lista pitää olla tuulensuojapaperin alla. Joten ymmärrän, jos tunnet olevasi hämmentynyt. En siis sano, miten sen pitäisi olla, vaan miten tulkitsen kuvia. Sen lisäksi voin mainita, että meidän noin 110 vuotta vanhassa talossa ei edes ole tuulensuojapaperia, eikä meillä ole kosteusongelmia. Ehkä ongelma on lähinnä teoreettinen?
KiitosJ J_K_H sanoi:Kyllä se on omaisuutesi, joten tietenkin teet kuten haluat. Mutta jos haluat tietää, miten se pitäisi tehdä, on vain yksi yleinen vastaus siihen kysymykseen, ja se on asentaa levy niin, että se täyttää AMA:ssa kuvatun tehtävän. Jokainen rakennus on ainutlaatuinen, ja on vapaa löytämään ratkaisun, joka täyttää tehtävän. Olen kuitenkin nähnyt useita huonoja ratkaisuja ketjussa, jotka eivät täytä tehtävää, ja siksi haluan tiedottaa TS:ää tehtävästä, jotta TS voi itse arvioida, miten se täyttyy omassa rakennuksessaan.
TS:n kysymys oli, pitäisikö peitepläkkä asentaakin tuulensuojapaperin päälle vai sen taakse. Kirjoitat itse viitaten AMA:an, että voit asettaa pellin tuulensuojapaperin ulkopuolelle, jos tiivistät niin, että paneelin taakse tuleva vesi johdetaan pois rakennuksesta. Näin ainakin tulkitsen kirjoituksesi. Jos tämä ei tarkoita, että voit tehdä ilman muuta mitä haluat kun kyseessä on kummalle puolelle tuulensuojapaperia peitepläkkä pitäisi asentaa, arvostaisin, jos te jotka osaatte tämän, selittäisitte niin että me maallikot ymmärrämme. Ja että TS saa selkeän vastauksen, joko että ei ole selkeää vastausta tai mikä se vastaus on.J J_K_H sanoi:Kyllä, se on sinun omaisuutesi, joten ilman muuta teet mitä haluat. Mutta jos haluaa tietää miten se tulisi suorittaa, on vain yksi yleinen vastaus tähän kysymykseen ja se on asentaa pelti niin, että se täyttää AMA:n kuvaaman toiminnon. Jokainen rakennus on ainutlaatuinen ja on vapaasti löydettävissä ratkaisu, joka täyttää toiminnon. Sen sijaan olen nähnyt ketjussa useita huonoja ratkaisuja, jotka eivät täytä toimintoa, ja siksi haluan tiedottaa TS:lle toiminnosta, jotta TS voi itse arvioida, miten se täyttyy heidän rakennuksessaan.
Kyllä, mikään ei estä tiivistämästä pellin ja tuulenpysäytyksen väliä. Se on arvio, joka täytyy tehdä siitä, onko se paras ratkaisu kyseisessä rakenteessa. Mutta suosittelen tuulenpysäytyksen taakse, koska se on varmempaa. Ongelma tässä ketjussa on viestit, jotka esittelevät virheellisen rakenteen, joka ei täytä mitään toiminnallisuutta, tai ihmiset, jotka neuvovat TS:ää, ettei sillä ole merkitystä, mihin se asennetaan "koska niin minäkin olen tehnyt" tai "katso tästä linkistä miten se pitäisi tehdä" ilman ammatillista pätevyyttä.S Simsgrodan sanoi:Kysymys, jonka TS esitti, oli, pitäisikö yläpelti asentaa tuulenpitävän paperin päälle vai taakse. Itse kirjoitat viitaten AMA:han, että voit laittaa pellin tuulenpitävän paperin ulkopuolelle, jos tiivistät, niin että paneelin taakse tuleva vesi johdetaan talon ulkopuolelle. Näin minä ainakin tulkitsen viestin. Jos se ei tarkoita, että voit tehdä miten haluat, kun kyse on siitä kummalle puolelle tuulenpitävää paperia yläpellin pitäisi asentaa, niin arvostaisin, jos te, jotka ymmärrätte tätä, selittäisitte niin, että me maallikot ymmärrämme. Ja TS saa selvän vastauksen, joko ettei ole selvää vastausta tai mikä se vastaus on.
Koska kyse on TS:n talosta, olemme saaneet kuvia vääristä ikkunoista, mutta siitä, mitä olen nähnyt ja voi arvioida, ne ovat väärin asennettuja ja riskeeraavat vahingoittaa sekä ikkunoita että rakennetta. TS voisi pyytää tarkastajan arvioimaan paikan päällä, tai vaihtoehtoisesti kutsua asiantuntija suunnittelija tai uusi rakentaja, jolla on pätevyys asiassa, jos tarvitaan selkeä vastaus, sillä tästä nimenomaisesta tapauksesta puuttuu tieto, jotta voitaisiin antaa selkeämpi vastaus.
Olen erittäin kiitollinen, että joku on kypsä ja lukee huolellisesti ja antaa todella hyvän vastauksen.J J_K_H sanoi:Ja ei ole mitään, mikä sanoisi, ettei ole mahdollista tiivistää pellin ja tuulensuojan väliä. Tämä on arvioitava tapauskohtaisesti, mutta suosittelen tuulensuojan taakse, koska se on turvallisempi rakenne. Ketjun ongelma on väärän rakenteen esittäminen, joka ei täytä mitään tarkoitusta, tai ihmisten neuvot TS:lle, että ei ole väliä, mihin se asennetaan ”koska näin olen tehnyt” tai ”katso tästä linkistä, miten se pitäisi tehdä” ilman ammatillista pätevyyttä.
TS:n talon osalta olemme saaneet kuvia vääristä ikkunoista, mutta näkemäni perusteella ne on asennettu väärin ja ne voivat vahingoittaa sekä ikkunoita että rakennetta. TS voisi pyytää arviota tarkastajalta, joka voi tarkastella tarkemmin paikan päällä, tai vaihtoehtoisesti kysyä asiantuntevalta projektipäälliköltä tai uudelta puusepältä, jolla on osaamista asiassa, jos tarvitaan selkeää vastausta, sillä tästä tapaukseen puuttuu tietoa selkeämmän vastauksen antamiseen.
Klikkaa tästä vastataksesi