Hei!

Minulla on kysymys liittyen -70-luvun talon painekyllästetyn seinäpohjan vaihtoon.

Talo seisoo betoniperustalla ja on tiilestä tehty. Ymmärtääkseni painekyllästetty seinäpohja esiintyy pääasiassa ulkoseinissä ja mahdollisesti kantavassa seinässä.

Olen saanut käsityksen, että mainitussa talorakenteessa voidaan edetä sekä ulko- että sisäpuolelta. Ymmärrän, että tapetit ja listat vahingoittuvat, jos mennään sisäpuolelta, mutta miten se toimii esimerkiksi keittiön ja kylpyhuoneen osalta?

Olen kuullut, että seinäpohjan vaihto maksaa noin 1500-2500kr/m, mutta jos pintakerrokset märkätiloissa ja kaksi kylpyhuonetta pitää tehdä uusiksi, puhumme huomattavista kuluista ja valtavasta vaikutuksesta.

Olenko väärässä? Miten tämä voidaan tietää varmasti?

Ystävällisin terveisin,
Erik

BigR
Hm, ei hauskaa.

Vaikea sanoa ilman lisätietoja. Oletan, että seinärakenne on puurimoilla ja julkisivuna on tiili. Seinän ja lattian eri materiaalien ja mittojen lisäksi on mielenkiintoista tietää, miten kynnys / kynnysparru on suhteessa betonilaattaan ja sisälattiaan.

On kaksi tapaa tehdä se.

Ulkopuolelta. Sahataan alas osioita alemmista rapuista julkisivutiiltä ja vaihdetaan ulkopuolelta ja sitten muurataan uudelleen ennen seuraavaa osiota.

Sisältä voi purkaa niin suuren osan seinästä ja lattiasta kuin on tarpeen päästäkseen käsiksi. Jos kynnys on matalalla, täytyy purkaa enemmän lattiaa.

Käytännössä valitaan menetelmä, joka maksaa / tuhoaa vähiten. Esimerkiksi valitaan mieluummin ulkopuolelta kylpyhuoneessa ja ehkä sisältä, jos huonetta on tarkoitus kuitenkin remontoida kokonaan.

Yritys laskenee vaihdon ulkopuolelta, jos he tarjoavat työn.

Jos on jotain työtä, jonka kannattaa tehdä itse, niin kynnyksen vaihto on sellainen. Materiaalit ovat halpoja ja työ ei myöskään ole kovin vaikeaa. Jos on pakko pilata kaikki sisäpuoliset viimeistellyt pinnat, se on toki eri asia.

• Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
BigR BigR sanoi:
Hm, ei yhtään kiva.

Vaikeaa tietää enemmän yksityiskohtia tuntematta. Oletan, että seinärakenne on puulistoilla ja julkisivupäällysteenä tiili. Seinän ja lattian materiaalien ja mittojen lisäksi on mielenkiintoista tietää, kuinka korkealla betoniin ja sisälattiaan nähden syllen / sylvankila on.

On kaksi tapaa tehdä se.

Ulkopuolelta. Sahaa alas alaosan julkisivutiiliä ja vaihda ulkopuolelta, sen jälkeen muura uudelleen ennen seuraavaa osiota.

Sisäpuolelta voi purkaa niin suuren osan seinää ja lattiaa kuin tarvitsee yltääkseen siihen. Jos syl on matalalla, on purettava enemmän lattiaa.

Käytännössä valitaan menetelmä, joka maksaa/hävittää vähiten. Esim. ulkopuolelta mieluummin kylpyhuoneessa ja mahdollisesti sisäpuolelta, jos joka tapauksessa aiotaan täydellisesti remontoida huone.

Firma todennäköisesti laskee ulkopuolelta vaihtamisen, jos ne tekevät tarjouksen.

Jos on jokin työ, joka kannattaa tehdä itse, niin syl vaihto on sellainen. Materiaalit ovat halpoja, eikä se ole kovin vaikeaa. Jos on pakko tuhota kaikki juuri tehdyt sisäpinnat, niin se on toisaalta eri juttu.
Kiitos panoksestasi! Onko mitään sanottu erityisesti kylpyhuoneesta tai keittiöstä seinän syllen vaihdossa? Olen googlannut lähes kiusallisuuteen asti ilman, että löytäisin suoraa tietoa. Kaikki mainitsevat pinnat kuten tapetit ja listat, mutta kukaan ei mainitse tärkeintä eli kylpyhuonetta.

Myös kun tarkastelen firmoja, jotka ovat erikoistuneet juuri syllen vaihtoon, kukaan ei mainitse kylpyhuonetta. Siksi tarjous on vaikea arvioida, jos ei tiedä laajuutta alusta lähtien.

Ja jos on uusittu kylpyhuone, jossa on painekyllästetty seinän syll, onko todennäköistä, että sekin on vaihdettu vai kuulostaako se epätodennäköiseltä?

BigR
On todella vaikeaa sanoa mitään ilman rakennuskuvausta. Jos vaihdat kynnyksen sisältä, on tietenkin vaihdettava kylpyhuone, joten se on helppo. Jos vaihdat ulkoa, se voi onnistua, mutta on olemassa riski läpäistä vesieristys. Tämän mahdollisuuden ottaisin kuitenkin aina.

Jos kylpyhuone on remontoitu, en olettaisi, että kynnys on vaihdettu. Voit sahata tarkastusreiän viereisestä huoneesta, jos kynnys on vaihdettu kylpyhuoneessa, sen pitäisi näkyä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.