Hei rakentaja. Olen aloittanut aidan rakentamisen ja tänään olen rakentanut osan aidasta sekä asentanut kolme maakiilaa. Kuvassa oleva korkeus on koko korkeus, jonka aita saa.

Kohtasin ongelmia kahden tolppapiikin kanssa. Yksi osui isoon kiveen, joka taipui ja jouduin käyttämään talttaa saadakseni sen pois, mikä aiheutti suuremman reiän. Vähän heikko, mutta luulen, että se pysyy kohtuullisesti.

Toinen piikki osui isompaan kiveen, joten yritin kaivaa sen pois.

Täytyykö minun valaa pilareita vai voinko kuitenkin käyttää näitä? Toinen piikki tuntuu hieman epävakaalta, mutta se rakentuu vielä 4,5 metriä, joten ehkä se toimii silti?

Aita on vain, jotta tytär ei pääsisi juoksemaan tielle.

• Punainen talo, ovi, puuaita ja patio. Rakennettu osittain valmiiksi, osia maassa. Aurinkoinen päivä ja näkyy nurmikkoa ja polun alku.
Valimme piikit paikoilleen 12–14 vuotta sitten. Laitoimme piikit alas mihin pystyimme ja sitten valimme ne kiinni, missä emme saaneet niitä maahan. Yhden katkaisimme niin, että piikki oli vain noin 10 cm ja työnsimme sen sitten betoniin. Valukuoppa syntyi, kun poistimme maata kivien päältä.

Meillä oli jo joustava etäisyys piikkien välillä tekemällä reikiä kangella, mutta kun jännevälistä tuli liian pitkä, jouduimme valamaan.

Jos loput aidasta tukevat ja heikot piikit niin, että kaikki on "kohtuullisen" vakaata, jatkaisin eteenpäin. Kun kaikki on suoraa ja oikein, täytät heikkojen piikkien ympärille maata ja pakkau mahdollisimman hyvin laudanpätkällä tai vastaavalla. Voit myös kastella maata kunnolla sen jälkeen, kun olet pakkannut sen, jolloin se asettuu vielä paremmin.

Pylväs, josta olin eniten huolissani, aiomme kiinnittää portin, joten poistimme sen ja teimme keihään uudelleen. Täytin karkealla murskeella ja kivituhkalla, pakkasin niin tiukasti kuin pystyin ja sitten päälle multaa. Tuli parempi kuitenkin, mutta koska sen ei tarvitse olla kovin korkea, uskon, että se kestää melko hyvin 🙂

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.