Unelmakodista löytyi vanha kosteusvaurio yhdessä nurkassa. Pätevän arvauksen mukaan se johtuu siitä, että edellisillä omistajilla on ollut tynnyri syöksytorven alla, joka on valunut yli. Alueen asiantuntijat eivät usko, että olematonta salaojitusta tarvitsee korjata, vaan että riittää, että hulevesijärjestelmä on kytketty syöksytorveen.

Olen purkanut osan lattiasta (ja seinästä) ja todennut, että se on eristämätön laatta maassa, jossa on muovi, koolaukset, eristys ja lattialaudat. Seinä näyttää olevan valetusta betonista, jossa on rappaus ulkopuolella. Seinän sisäpuoli koostuu koolauksesta, ilmarakosesta ja öljykarkaistusta kovalevystä. Ei eristystä.

Koska emme halua ainoastaan korjata vauriota, vaan myös lisäeristää, herää kysymys, miten toimitaan lattian ja seinien kanssa.

Lattiaan olemme saaneet kolme eri ratkaisuehdotusta:
1, alalattia, jota asiantuntijat pitävät tarpeettomana mutta jos olen ymmärtänyt oikein, se on ainoa ratkaisu, joka poistaa riskirakenteen.
2, korjataan nykyisellään eli muovi betonin päällä, koolaukset muovin päällä ja eristys koolausten välissä.
3, Platon-matto, polystyreeni ja lattia

Seiniin olen saanut neuvon käyttää Varmväggskivor-levyjä tai kipsilevyjä integroidulla eristyksellä, mutta myös että on riskialtista eristää betoniseiniä sisältäpäin.

Miten te kokeneet foorumilaiset tekisitte?
Tarvitseeko minun täsmentää jotain?

• Kuva seinästä, josta irtoaa maalikerroksia ja paljastuu paljas betonipinta taustalla.
  • Kosteusvaurio talon nurkassa; paljastuneet eristeet ja lattialevyt osittain purettu. Näkyvissä betonilattia, pahvia ja villaeristeitä.
Nivellgolv. Ja eristää betoniseinät ulkopuolelta.

• Tykkään
Manganbangan
  • Laddar…
M MrT67 sanoi:
Unelmatalossa ilmeni vanha kosteusvaurio yhdessä kulmassa. Pätevä arvaus on, että se johtuu siitä, että edelliset omistajat olisivat pitäneet tynnyriä syöksytorven alla, joka on ollut ja valunut yli. Paikalliset itseoppineet asiantuntijat eivät usko, että olematonta salaojitusta tarvitsee korjata, vaan että riittää, että sadevesijärjestelmä on kytketty syöksytorveen.

Olen purkanut osan lattiasta (ja seinästä) ja todennut, että kyseessä on eristämätön laatta maassa, jossa on muovi, koolaukset, eristys ja lattialaudat. Seinä näyttää valetulta, jossa on rapattu ulkopuoli. Seinän sisäpuolella on koolaukset, ilmarako ja öljykarkaistu kovalevy. Ei eristystä.

Koska emme halua vain korjata vauriota vaan myös lisäeristää, herää kysymys, miten toimia lattian ja seinien kanssa.

Lattialle olemme saaneet 3 eri ratkaisuehdotusta:
1. alusta, jota itseoppineet pitävät turhana, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, se on ainoa ratkaisu, joka poistaa riskirakenteen.
2. korjata kuten se on, eli muovi betonia vasten, koolaukset muovin päällä ja eristys koolausten välillä.
3. platonmatto, styroksi ja lattia

Seiniin olen saanut neuvon käyttää Varmvägg-levyjä tai sisäänrakennetulla eristyksellä varustettuja kipsilevyjä, mutta myös että on riskialtista eristää betoniseiniä sisältäpäin.

Kuinka te kokeneet keskustelupalstalaiset toimisitte?
Tarvitseeko minun täsmentää jotain?
Kuinka paljon/vakavasti aiotte käyttää huonetta?

Ajatuksena on ympäri vuoden, mutta ei pysyvästi. Pidämme ylläpitotilan 10 astetta, kun emme ole paikalla.

Huoneeni kellarissa (länk som jag postade) minulla oli hieman pidempi elementti, parvekepäällyste (nålfiltsmatta) salaojitettu ulkopuolelta. Toimi tosi hyvin ympäri vuoden. Ei ylimääräistä eristystä.

• Tykkään
MrT67
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sanoi:
Nivellgolv. Och isolera betongväggarna utvändigt.
Ok! Kiitos vastauksesta. Kokemuksia nivellistä? Voiko porata koolaukset itse. Näyttää siltä, että siihen oli aiemmin työkaluja.
eristää ulkoa? Miten?

M MrT67 sanoi:
Ok! Kiitos vastauksesta. Kokemuksia nivellista? Voiko porata reglar itse. Näyttää siltä, että aiemmin oli olemassa työkaluja sitä varten.
eristää ulkopuolelta? Miten?
Tyyppi cellplast seisomassa kantbalka/platta ulkopuolella.

• Tykkään
MrT67
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.