Rickard.
M mattoys sanoi:
En voisi toteuttaa tätä, koska minulla on kattokupu, joka estää tikapuilta suoran pääsyn savupiipulle. Miten sen ratkaisee, jos nuohooja ei voi liikkua sivusuunnassa katolla? Vai pitääkö rakentaa tasanne kaiteineen silloin?
Se on väärin, Tietenkin voi käyttää hyväksyttyjä kulkusiltoja, jos se on tarpeen. En tarkalleen tiedä, milloin kaidetta tarvitaan, mutta muistaakseni sillä on tekemistä mm. korkeuden kanssa.

Aina voi kokeilla ilman ja vain ruuvata kiinni, jos siitä tulee takaiskuja.

Aika päivittää taas. Pitkä viesti..
Peltiseppä valmistui viime perjantaina. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen tulokseen. Savupiipun päällysteen rappausreuna tuli aivan liian leveäksi/syvälle (melkein 3cm, kuka tekee niin paksun rappauksen?) ja musta "kolmio" satulakaton ja tasakaton yhdistämisessä jättää toivomisen varaa. Se kohtaa myöhemmin puupaneelin.. Mutta rehellisesti sanottuna en jaksa käydä tätä uudelleen läpi, olen jo kertonut heille pari kertaa miltä sen pitäisi näyttää ja he ovat korjanneet sen, mutta tehneet uusia virheitä..

Kun kaveri valmistui, satuin olemaan kotona, olin juuri sinä päivänä vapaapäivällä, joten menin ulos puhumaan hänen kanssaan vähän. Mukava kaveri. (y) Sitten käy ilmi, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän teki rappausreunan ja ensimmäinen kerta, kun hän teki ilmanvaihtohupun täysin yksin. "Ahaa, uusi ammatissa?" kysyn. Ei, hän on oppipoika. (?)
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että oppipoika on täällä töissä. Päinvastoin, hienoa, että kaveri saa oppia. Mutta eikö oppipojalla pitäisi olla valvoja ja joku, joka opettaa hänelle asioita? Kaikki osat valmistettiin täällä paikan päällä, joten kukaan ei ole voinut auttaa häntä missään verstaassa tai vastaavassa myöskään. Voiko oppipoika olla täysin yksin työssä, alusta loppuun, ilman että kukaan näkee, kuinka hän pärjää?

Ajattelen, että yritys ehkä tulee tekemään jälkitarkastuksen. Koko viikko kuluu eikä kukaan tule. Se, mikä sen sijaan tulee, on lasku, joka tuli eilen.
Olemme sopineet kiinteästä hinnasta ja se täsmää laskuun. Jos jaan työn hinnan ajalla, jonka oppipoika on ollut täällä, ja lisään vähän ajomatkaa, he ovat veloittaneet noin 600kr/h. Normaalia kokeneelle käsityöläiselle mielestäni, mutta pitäisikö todella maksaa täysi hinta oppipojasta... ilman valvontaa vieläpä?
Soitan yritykselle (pienempi yritys, joten olen yhteydessä omistajaan). Kaveri puolustautuu HETI, täysin mahdoton keskustella. Jälkitarkastusta ei tarvita, koska hän luottaa täysin kaveriin. "Hinta on sovittu ja olet saanut mitä halusit". (Ei koskaan mainittu, että oppipoika tekisi työn tai edes osallistuisi siihen). Yritän antaa hänelle aikaa sanoa mitä haluaa ja sitten sanoa sanottavani, mutta hän vain kutsuu minua eri haukkumasanoilla, päättää "sinun täytyy sitten saada tarkastaja, onnea siihen" ja lyö sitten luurin kiinni. Nyt hän ei vastaa, kun soitan.

Mitä tehdä? Mitä "oikeuksia" on? Onko olemassa sääntöjä siitä, kuinka oppipoikia veloitetaan, vai onko vain käytäntönä veloittaa alhaisempi tuntihinta?
Rehellisesti sanottuna meillä ei ole varaa moneen tarkastajaan tai mahdollisiin oikeudenkäyntikuluihin. Tämä kattoremontti ja siihen liittyvät peltityöt tulivat ikävänä yllätyksenä ja ovat rasittaneet budjettiamme melkoisesti. :confused:

• Punainen peltikatto, jossa on leveä valkopinnoitettu putskanten ja musta tuuletusverkko, vieressä näkyy seinän rappaus ja pieni osa puusta.
  • Punainen metallinen piipunpellitys vanhan tiilikaton päällä, näkyy laaja saumaukset ja leveä putskantti. Pellistä näkyy kosteuden jälkiä.
  • Punainen peltirakenne, jossa on leveä putskantt, koskettaa karkeapintaista savupiippua, taustalla on maisema ja epätasaisia kattotiiliä.
  • Märkä katto, jossa näkyy väärin asennettu savupiipun peltireuna ja musta kolmioyksityiskohta tiilikaton vieressä.
  • Punakatto, jossa on kattoikkuna mustalla kehyksellä ja valkoinen puinen reunus. Näkyvissä myös savupiipun osa.
  • Punainen tiilikatto, johon on asennettu uusi savupiippusuoja harvalla tiilikuvioinnilla, johon liittyy valituksia leveästä pintakerroksesta.
  • Punatiilikatto ja punainen suorakulmainen savupiippu märällä pinnalla.
  • Punainen kattotiili ja musta saumapelti, jossa laajentunut kolmiomuoto katolla, osittain valkoista materiaalia vieressä.
  • Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
J
Peltiliikeoppilas tulee varmasti olemaan hyvä peltiukko jonain päivänä!

Sinun on jätettävä alennus huomiotta tässä tapauksessa, koska kyseessä on kiinteähintainen sopimus, ja siksi he voivat ottaa ylimääräistä aikaa, vain urakoitsijasi vastuulla on lähettää henkilöstöä, jonka se katsoo sopivaksi. Sinun tulee keskittyä siihen, että työ tehdään oikealla laadulla.

• Tykkään
Detlovsson ja 6 muuta
  • Laddar…
J Jönas sanoi:
Tuo peltiseppäharjoittelija tulee varmasti olemaan hyvä peltiseppä jonain päivänä!

Tässä tapauksessa sinun on unohdettava alennus, koska kyseessä on kiinteähintainen sopimus, ja siksi he voivat käyttää ekstra aikaa, ainoastaan sinun urakoitsijasi saa lähettää sen henkilökunnan, joka heidän mielestään sopii tehtävään. Sinun tulee keskittyä siihen, että työ on tehty oikein ja laadukkaasti.
Olen täysin samaa mieltä
Jos kyseessä olisi ollut jatkuva työ, en olisi pitänyt siitä, että yritys laskutti täydet tuntipalkat harjoittelijalta
Olisitko ollut tyytyväisempi, jos yritys olisi lähettänyt kokeneen peltisepän, joka olisi tehnyt työn puolessa ajassa?
Silloin tämä olisi maksanut 1200 kr tunti
Nyt saitkin 50% alennuksen tuntihinnasta ;)

J Jönas sanoi:
Tuo peltiseppäoppilas tulee varmasti olemaan hyvä peltiseppä jonain päivänä!

Sinun täytyy unohtaa alennus tässä tapauksessa, koska kyseessä on kiinteähintainen sopimus, ja siksi he voivat ottaa ylimääräisen ajan, vain yrittäjäsi vastuulla lähettää henkilökunta, jonka se katsoo sopivaksi. Sinun tulee keskittyä siihen, että työ tehdään oikein ja oikealla laadulla.
Hinta oli vain pieni osa kokonaisuutta. Mielestäni saatu hinta on hyväksyttävä lopputuloksen kannalta. Muuten emme olisi hyväksyneet tarjousta. Enimmäkseen ihmettelen, saako asia mennä näin ja eikö ole velvollisuutta ilmoittaa, kun kyseessä ei ole valmiiksi koulutettu ammattilainen, joka suorittaa työn.
Miksi rakennusala olisi erilainen kuin muut alat, joissa opiskelijat/oppisopimuslaiset oppivat työpaikalla? Itse olen aiemmin ollut kuorma-automekaanikko. Siellä oli aina info asiakkaalle ja jälkitarkastus ohjaajalta/mentorilta, kampaamoissa on erittäin selvää, kun kyseessä ovat opiskelijat. Nyt työskentelen terveydenhuollossa, ja siellä on erittäin selvää ja velvollisuus ilmoittaa, millä "tasolla" ammattiin on päästy (opiskelija, AT, kandidaatti jne.).
Alaa tuntemattomana ei palkkaa yritystä vain sen takia, että työ tulisi tehdyksi, vaan myös tietynlaisen varmuuden vuoksi, että se on oikein tehty. Siksi odotan, ja varmasti moni muu myös, että vähintään ilmestyisi paikalle valmiiksi koulutettu tarkistamaan työn. :thinking:
Miltä tuntuisitte, jos lukiolainen vaihtaisi jarrut autossanne, työ ei tulisi tarkistettavaksi ja ajaessanne pois kuulisitte "se oli ensimmäinen kerta, kun tein jotain sellaista". Tuntuisitteko olonne turvalliseksi autossa?
Työ on varmasti hyvä tai ainakin täysin ok tehty. Mutta firmalta puuttuu mielestäni jotain.

• Tykkään
Jonobe ja 3 muuta
  • Laddar…
J Joakim88 sanoi:
Hinta oli vain pieni osa koko asiasta. Mielestäni saatu hinta on hyväksyttävä lopputulokseen nähden. Muuten emme olisi hyväksyneet tarjousta. Lähinnä mietin, saako asia hoitua näin ja eikö ole velvollisuutta ilmoittaa, kun työssä ei ole valmis koulutettu ammattilainen.
Miksi rakennusala olisi erilainen kuin muut alat, joissa opiskelijat/oppisopimusoppilaat oppivat työpaikalla? Olen itse aiemmin ollut kuorma-automekaanikko. Siellä oli aina tiedotus asiakkaalle ja ohjaajan/mentorinohjaajan jälkitarkastus, kampaajilla on erittäin selkeästi, kun on opiskelijoita. Nyt työskentelen terveydenhuollossa, ja siellä on erittäin selkeästi ja velvollisuus ilmoittaa, mikä "tasolle" ammatissa on päästy (opiskelija, AT, erikoistuva lääkäri jne.).
Alueella ei-osaavana ei palkkaa yritystä vain saadakseen työ tehtyä, vaan myös tietyn turvallisuuden vuoksi, että se on tehty OIKEIN. Sitten odotan, ja varmasti monet muutkin, että vähintään ilmestyisi valmis koulutettu ammattilainen tarkistamaan työtä. :thinking:
Miltä tuntuisi, jos lukiolainen vaihtaisi autonne jarrut, työtä ei tarkasteta ja kun ajat pois, kuulet "se oli ensimmäinen kerta kun tein jotain sellaista". Tuntuisiko olo turvalliselta autossa?
Työ on varmasti hyvin, tai ainakin täysin ok, tehty. Mutta yrityksen puolelta puuttuu mielestäni jotain.
Täysin samaa mieltä, valitettavasti myös minun kokemukseni on, että suurin osa ammattilaisista ei ole oppinut, mitä palvelu ja seuranta ovat. Yritykseltä ei olisi vaadittu paljon tulla ja tarkistaa, että kaikki näyttää hyvältä - kun he eivät tee sitä, tulee vielä epävarmemmaksi, onko työ suoritettu oikein kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Henkilön, jonka kanssa puhuit, käytöksen takia olisin varmasti kiistellyt vielä enemmän ja maksanut kohtuullisen (pienemmän) summan työstä, jota ei suorita henkilö, jolla on ammattitodistus. En olisi maksanut täyttä hintaa, jos olisin ostanut palvelun henkilöltä, joka ei ole valmis koulutettu ja lisäksi sanoi, ettei ollut tehnyt tehtävää aiemmin.

• Tykkään
Jonobe
  • Laddar…
J Joakim88 sanoi:
Silloinhan mahdollinen vesi valuu silti tiilien alle. :thinking: Sen pitäisi olla harjalautan päällä ja yli yläreunan tiilet, mitä ymmärsin ainakin.
Anteeksi, en tiedä, miten ajattelin tuossa!

Mielestäni lopulta siitä tuli aika hyvä. Vähän leveät putskragar, mutta muuten hyvä!
Olisin ollut tyytyväinen. Ja olen nirso.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.