55 868 lukukertaa ·
68 vastausta
56k lukukertaa
68 vastausta
Peltityöt - pitääkö sen näyttää tältä?
Uusi oli parempi...mutta kaunis?Noramasen sanoi:
Aivan kerrassaan surullinen työ. Jos ei lainkaan ole ammattiylpeyttä tai tietoa, niin jätetään tällainen suoritus. Useita huomautuksia on, mutta tärkeimmät virheet, joita ei ehdottomasti pitäisi olla ja jotka pitäisi tuoda yritykselle esille, ovat:
Lisäksi on vaikea nähdä, millainen musta pelti on, huolimatta kuvauksesta, mutta riippumatta alttiudesta se ei näytä hyvältä. Otathan kuvan hieman kauempaa, niin se selkenee varmasti, ja voidaan ehdottaa vaihtoehtoista ratkaisua.
- Niin sanottu rappausreuna, jossa suoritus on täysin pielessä. Oikea rappausreuna tulisi koostua "hyllystä", joka on taitettu noin 110º (ylitys mukaan lukien), jotta jos rappaus myöhemmin irtoaa, vesi valuu savupiipusta eikä siihen. Siinä ei pitäisi olla minkäänlaista saumaa, koska rappaus ei kiinnity siihen.
- Jätetty saumakohta kiinnittämättä, johon voi loukata itsensä pahoin. Tämä kiinnitys tulisi tehdä rappausreunan alapuolella.
- Kaikkien puolien tulisi kohdata kulmissa, muuten puolien korkeudet vaihtelevat rappauksen jälkeen.
- Jos savupiippuun lisätään rappaus, eikö kai sen pidä olla niin, ettei asennustyypin ruuveja näy lainkaan, vaan niissä tulisi olla piilotetut kiinnikkeet.
- Sama pätee kulmien sisäsaumatyyppeihin. Niiden tulisi olla kaarevia.
Ystävällisin terveisin/Masen
Noramasen; Olen "kuullut", että jos yhdistää 2 peltiä, ne tulisi taittaa 3 kertaa. Tiedätkö siitä jotain?
Besserwisser
· östergötland
· 2 665 viestiä
"Sambo työskentelee kotona joten hän on nähnyt hänet. En tosin tiedä mitä tapahtui ensimmäisellä kerralla.J Joakim88 sanoi:
Plåtisella oli ehkä kiire viime kerralla. Miksi, sen tietävät varmaan vain plåtis ja sambo...
Vitsit sikseen! Nyt mielestäni voit olla tyytyväinen. Näyttää hyvältä. Ja harjanauha on asennettu oikein.
https://www.facebook.com/watch/?v=389654128466315J Joakim88 sanoi:
Talon omistaja
· Eslöv
· 20 viestiä
Ei monia oikein!J Joakim88 sanoi:Oli peltiseppä täällä kotona tänään. Meillä on tarkoitus tehdä eri asioita katolla ja hän aloitti piipun alarivan pellityksellä. Piippu rapataan myöhemmin, joten tämä tulee olemaan pelti "rappausreunalla".
Koska hän aloitti myös kattolyhdyn, oletan, että hän katsoo olevansa valmis alarivan pellityksellä.
Voin myöntää, että en ole koskaan nähnyt alarivan pellitystä läheltä, mutta minun on myönnettävä, että petyin, kun näin, mikä oli asennettu meidän piipulle, kun tulin kotiin. Pitäisikö se näyttää tältä? (kuva mustasta pellistä on lyhdyn ikkunan yläpuolella olevasta pellityksestä)
Katso www.teknikhandboken.se
Siellä on ammattitietoa pellistä sekä yksityiskohtaisia kuvia kunkin rakennusosan toteutuksesta otettuna AMA husista.
Terv. Tom
Valvontavastuullinen PBL:n mukaan
Sertifioitu urakkakatselmiesmies
Kiitos!T Tooompaaa89 sanoi:
Mitä mieltä olet uusista kiinnikkeistä, joista laitoin kuvat?
Näyttää hyvältä, tuleva päällikansi/jauhereuna on sitäkin tärkeämpi. Oletan, että he yhdistävät päällikannen yläkannen loppuun ja viimeistelevät sen jauhereunalla.. Yritä selvittää, kuinka paksu rappaus tarvitsette, koska jauhereuna pellillä pitäisi olla samanlainen. Katso kuva ja nuoliJ Joakim88 sanoi:
Kunnallamme on monia nuohousnormeja, joihin on suhtauduttu erittäin tiukasti vaihtamalla tarkastajia:F fribygg sanoi:
- Tikapuut tulee ripustaa tikasrautoihin.
- Katolla olevien tikkaiden tulee kulkea suoraan ylös savupiippuun. Kallistuksia katon yli tai vaakasuoraa osuutta ei saa esiintyä.
- Savupiipun tikas(t) täytyy olla kiinteästi asennettu. Siinä täytyy olla kaide. Ylhäällä pitää pystyä kiinnittämään valjaat/suojausnarun.
- Ylhäällä täytyy olla tasanne, jolla nuohooja voi seisoa.
Jos ei hoida tätä vanhassa talossaan, ammattimainen nuohous ei tule hyväksytyksi. Eräs naapuri on sen sijaan käynyt nuohoojakurssin, mutta olen skeptinen, riittääkö se, kun hän ei kuitenkaan saa itse savupiipun asennusta hyväksytyksi.
En voisi täyttää tätä, koska minulla on kattoikkuna, joka estää tikkaiden kulun suoraan savupiippuun. Kuinka tämä ratkaistaan, jos nuohooja ei saa siirtyä sivusuunnassa katolla? Vai pitääkö rakentaa tasanne kaiteineen silloin?elpaco sanoi:
On olemassa monia nokimisen normeja, joista kuntamme on tullut erittäin tiukaksi sen jälkeen, kun he vaihtoivat tarkastajaa:
Tällaisen vaatimustason vuoksi palkkasimme peltisepän hoitamaan tämän tehtävän. Paljon kiistelyä kunnan, yrityksen ja tikkavalmistajan välillä; lopulta se hyväksyttiin. Se toimi esimerkkinä tyyppihyväksynnälle ja saimme sen ilmaiseksi (13' tasanteella). Se näyttää suurin piirtein samalta kuin kuvassa, mutta hieman rumempi. Olemme kuitenkin sijoittaneet tasanteen siten, ettei se näy kadulta. Kattoaskelraudat meidän täytyi kuitenkin sijoittaa etupuolelle edellä mainitun syyn vuoksi.
- Tikkaat tulee ripustaa askelrautoihin.
- Tikkaat katolla on oltava suorassa linjassa savupiippuun. Viiston kulkemisen kattoa pitkin tai mahdollisesti vaakasuoraa osaa ei saa esiintyä
- Savupiippuun kiinnitetty tikkaat tulee olla kiinteästi asennettu. Siinä tulee olla kaiteet. Pitäisi voida kiinnittää valjas/turvaköysi yläosaan.
- Ylhäällä tulee olla tasanne, jolla nuohooja voi seistä.
Jos et saa tätä kuntoon vanhassa talossasi, nuohous ei ole ammattilaiselle hyväksyttyä. Naapurini on sen sijaan käynyt nuohoojakurssin, mutta olen skeptinen, riittääkö se, koska hän ei kuitenkaan saa itse savupiipun asennusta hyväksyttyä.
Sinun tehtäväsi on rakennuttajana täyttää voimassa olevat kattoturvallisuusvaatimukset kattoremontoinnin yhteydessä. Katso BBR luku 8.M mattoys sanoi:
Katso https://www.taksakerhet.se/
Heillä on hyvä opas siitä, mitä pienillä taloilla "vaaditaan".
Terveisin
En muista sääntöjä ulkoa, vain sen mitä minulle on väitetty olevan määrätty. Haluan esimerkiksi pienen kapean ”kulkuväylän” vaakasuorasti takapuolella. Mutta se ei ollut hyväksytty. Joten jonkinlainen "abrovinsch", kuten mainitset, varmasti tarvitaan, jos tarkastaja on tarkka. JOS et voi vetää askelmia katon toiselta puolelta. Näin olemme tehneet, sillä takapuolella on terassin katto kanavamuovista.M mattoys sanoi: