Noramasen Noramasen sanoi:
Aivan kerrassaan surullinen työ. Jos ei lainkaan ole ammattiylpeyttä tai tietoa, niin jätetään tällainen suoritus. Useita huomautuksia on, mutta tärkeimmät virheet, joita ei ehdottomasti pitäisi olla ja jotka pitäisi tuoda yritykselle esille, ovat:
  • Niin sanottu rappausreuna, jossa suoritus on täysin pielessä. Oikea rappausreuna tulisi koostua "hyllystä", joka on taitettu noin 110º (ylitys mukaan lukien), jotta jos rappaus myöhemmin irtoaa, vesi valuu savupiipusta eikä siihen. Siinä ei pitäisi olla minkäänlaista saumaa, koska rappaus ei kiinnity siihen.
  • Jätetty saumakohta kiinnittämättä, johon voi loukata itsensä pahoin. Tämä kiinnitys tulisi tehdä rappausreunan alapuolella.
  • Kaikkien puolien tulisi kohdata kulmissa, muuten puolien korkeudet vaihtelevat rappauksen jälkeen.
  • Jos savupiippuun lisätään rappaus, eikö kai sen pidä olla niin, ettei asennustyypin ruuveja näy lainkaan, vaan niissä tulisi olla piilotetut kiinnikkeet.
  • Sama pätee kulmien sisäsaumatyyppeihin. Niiden tulisi olla kaarevia.
Lisäksi on vaikea nähdä, millainen musta pelti on, huolimatta kuvauksesta, mutta riippumatta alttiudesta se ei näytä hyvältä. Otathan kuvan hieman kauempaa, niin se selkenee varmasti, ja voidaan ehdottaa vaihtoehtoista ratkaisua.
Ystävällisin terveisin/Masen
Uusi oli parempi...mutta kaunis?
Noramasen; Olen "kuullut", että jos yhdistää 2 peltiä, ne tulisi taittaa 3 kertaa. Tiedätkö siitä jotain?

• Tykkään
jorgen60 ja 2 muuta
  • Laddar…
R.Wallin R.Wallin sanoi:
Uusi oli parempi.. mutta hyvännäköinen? Noramasen; Olen "kuullut", että jos yhdistää 2 levyä, ne pitäisi taittaa 3 kertaa. Tiedätkö siitä jotain?
2 kertaa kaksinkertaiselle saumalle 1 kerta yksinkertaiselle saumalle

• Tykkään
R.Wallin
  • Laddar…
J jliljeha sanoi:
Jos se oli sama peltiseppä, joka teki tuon, niin voi ihmetellä mitä tapahtui ensimmäisellä yrityksellä.
Yes, se on sama kaveri. Sambon työskentelee kotona, joten hän on nähnyt hänet. En kuitenkaan tiedä mitä tapahtui ensimmäisellä kerralla. :thinking:

• Tykkään
  • Vau
R.Wallin ja 1 muu
  • Laddar…
J Joakim88 sanoi:
Yes det är samma kille. Sambo työskentelee kotona joten hän on nähnyt hänet. En tosin tiedä mitä tapahtui ensimmäisellä kerralla. :thinking:
"Sambo työskentelee kotona joten hän on nähnyt hänet. En tosin tiedä mitä tapahtui ensimmäisellä kerralla. :thinking:"

Plåtisella oli ehkä kiire viime kerralla. Miksi, sen tietävät varmaan vain plåtis ja sambo...:rofl:

Vitsit sikseen! Nyt mielestäni voit olla tyytyväinen. Näyttää hyvältä. Ja harjanauha on asennettu oikein.(y)

• Haha
  • Tykkään
Huddingebo ja 3 muuta
  • Laddar…
  • Tykkään
Joakim88 ja 1 muu
  • Laddar…
J Joakim88 sanoi:
Sittenhän mahdollinen vesi valuu silti tiilien alle. :thinking: Sen pitäisi olla niskalaudan päällä ja ulottua tiilien yläreunaan asti, ymmärtääkseni ainakin.
Onhan siellä punainen!

M mats.r.nilsson sanoi:
Det finns ju röd!
Det finns det absolut. Men jag köpte fel och tycker inte att det spelar så stor roll. :p

J Joakim88 sanoi:
Oli peltiseppä täällä kotona tänään. Meillä on tarkoitus tehdä eri asioita katolla ja hän aloitti piipun alarivan pellityksellä. Piippu rapataan myöhemmin, joten tämä tulee olemaan pelti "rappausreunalla".
Koska hän aloitti myös kattolyhdyn, oletan, että hän katsoo olevansa valmis alarivan pellityksellä.

Voin myöntää, että en ole koskaan nähnyt alarivan pellitystä läheltä, mutta minun on myönnettävä, että petyin, kun näin, mikä oli asennettu meidän piipulle, kun tulin kotiin. Pitäisikö se näyttää tältä? (kuva mustasta pellistä on lyhdyn ikkunan yläpuolella olevasta pellityksestä)
Ei monia oikein!
Katso www.teknikhandboken.se
Siellä on ammattitietoa pellistä sekä yksityiskohtaisia kuvia kunkin rakennusosan toteutuksesta otettuna AMA husista.

Terv. Tom
Valvontavastuullinen PBL:n mukaan
Sertifioitu urakkakatselmiesmies

• Tykkään
R.Wallin ja 1 muu
  • Laddar…
T Tooompaaa89 sanoi:
Ei monta oikein!
Kurkkaa sisään www.teknikhandboken.se
Sieltä löytyy ammatillisista informaatiota pellistä sekä yksityiskohtaisia kuvia kunkin rakennusosan toteuttamisesta AMA talon mukaisesti.

Terv. Tom
Valvontavastuullinen PBL:n mukaan
Sertif. urakkavalvoja
Kiitos!
Mitä mieltä olet uusista kiinnikkeistä, joista laitoin kuvat? :)

J Joakim88 sanoi:
Kiitos!
Mitä mieltä olet uudesta varmuuslukosta, josta lisäsin kuvia? :)
Näyttää hyvältä, tuleva päällikansi/jauhereuna on sitäkin tärkeämpi. Oletan, että he yhdistävät päällikannen yläkannen loppuun ja viimeistelevät sen jauhereunalla.. Yritä selvittää, kuinka paksu rappaus tarvitsette, koska jauhereuna pellillä pitäisi olla samanlainen. Katso kuva ja nuoli

• Piirros metallireunuksesta, johon on kiinnitetty sokkeliverhous ja täyttötulppa. Oranssi nuoli osoittaa juotoskohdan. Teksti: "Figura AMA JT-.527/1".
  • Tykkään
UffePlåtis ja 1 muu
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Ymmärrän erittäin hyvin, että kattoturvallisuus on tarpeen, jos nuohous tehdään ylhäältä, mutta on harmi asentaa se niin, että se pilaa muuten kauniin katon.
Kunnallamme on monia nuohousnormeja, joihin on suhtauduttu erittäin tiukasti vaihtamalla tarkastajia:
  • Tikapuut tulee ripustaa tikasrautoihin.
  • Katolla olevien tikkaiden tulee kulkea suoraan ylös savupiippuun. Kallistuksia katon yli tai vaakasuoraa osuutta ei saa esiintyä.
  • Savupiipun tikas(t) täytyy olla kiinteästi asennettu. Siinä täytyy olla kaide. Ylhäällä pitää pystyä kiinnittämään valjaat/suojausnarun.
  • Ylhäällä täytyy olla tasanne, jolla nuohooja voi seisoa.
Tästä tuli niin paljon, että palkkasimme peltisepän hoitamaan tämän tehtävän. Paljon riitoja kunnan, yrityksen ja tikkaiden valmistajan välillä johti lopulta siihen, että se hyväksyttiin. Siitä tuli tyyppihyväksyntäesimerkki ja saimme sen ilmaiseksi (13' tasanteineen). Se näyttää suunnilleen kuvan kaltaiselta, mutta hieman rumemmalta. Olemme kuitenkin asentaneet tasanteen niin, että se ei näy kadulta. Kattotikasrautojen täytyi kuitenkin olla etupuolella yllä mainitusta syystä.

Jos ei hoida tätä vanhassa talossaan, ammattimainen nuohous ei tule hyväksytyksi. Eräs naapuri on sen sijaan käynyt nuohoojakurssin, mutta olen skeptinen, riittääkö se, kun hän ei kuitenkaan saa itse savupiipun asennusta hyväksytyksi.

• Tykkään
Johan Sahlin
  • Laddar…
elpaco elpaco sanoi:
On olemassa monia nokimisen normeja, joista kuntamme on tullut erittäin tiukaksi sen jälkeen, kun he vaihtoivat tarkastajaa:
  • Tikkaat tulee ripustaa askelrautoihin.
  • Tikkaat katolla on oltava suorassa linjassa savupiippuun. Viiston kulkemisen kattoa pitkin tai mahdollisesti vaakasuoraa osaa ei saa esiintyä
  • Savupiippuun kiinnitetty tikkaat tulee olla kiinteästi asennettu. Siinä tulee olla kaiteet. Pitäisi voida kiinnittää valjas/turvaköysi yläosaan.
  • Ylhäällä tulee olla tasanne, jolla nuohooja voi seistä.
Tällaisen vaatimustason vuoksi palkkasimme peltisepän hoitamaan tämän tehtävän. Paljon kiistelyä kunnan, yrityksen ja tikkavalmistajan välillä; lopulta se hyväksyttiin. Se toimi esimerkkinä tyyppihyväksynnälle ja saimme sen ilmaiseksi (13' tasanteella). Se näyttää suurin piirtein samalta kuin kuvassa, mutta hieman rumempi. Olemme kuitenkin sijoittaneet tasanteen siten, ettei se näy kadulta. Kattoaskelraudat meidän täytyi kuitenkin sijoittaa etupuolelle edellä mainitun syyn vuoksi.

Jos et saa tätä kuntoon vanhassa talossasi, nuohous ei ole ammattilaiselle hyväksyttyä. Naapurini on sen sijaan käynyt nuohoojakurssin, mutta olen skeptinen, riittääkö se, koska hän ei kuitenkaan saa itse savupiipun asennusta hyväksyttyä.
En voisi täyttää tätä, koska minulla on kattoikkuna, joka estää tikkaiden kulun suoraan savupiippuun. Kuinka tämä ratkaistaan, jos nuohooja ei saa siirtyä sivusuunnassa katolla? Vai pitääkö rakentaa tasanne kaiteineen silloin?

M mattoys sanoi:
En voisi toteuttaa tätä, koska minulla on kattolyhty, joka estää tikkaita kulkemasta suoraan ylös savupiippuun.
Miten tämä ratkaistaan, jos nuohooja ei voi liikkua sivusuunnassa katolla?
Vai täytyykö rakentaa alusta kaiteineen?
Sinun tehtäväsi on rakennuttajana täyttää voimassa olevat kattoturvallisuusvaatimukset kattoremontoinnin yhteydessä. Katso BBR luku 8.
Katso https://www.taksakerhet.se/
Heillä on hyvä opas siitä, mitä pienillä taloilla "vaaditaan".

Terveisin

M mattoys sanoi:
En voisi täyttää tätä vaatimusta, koska minulla on kattolyhty, joka estää tikkaita menemästä suoraan ylös savupiipulle.
Miten ratkaisee tilanteen, jos nuohooja ei saa liikkua sivuttain katolla?
Vai pitääkö rakentaa alusta kaiteilla silloin?
Nuohous alhaalta? Itsenäinen nuohous?

• Tykkään
Mangebula
  • Laddar…
M mattoys sanoi:
En voisi toteuttaa tätä, koska minulla on kattokuisti, joka estää tikkaita menemästä suoraan ylöspäin savupiipulle.
Miten tämä ratkaistaan, jos nuohooja ei saa liikkua sivusuunnassa katolla?
Vai täytyykö rakentaa tasanne kaiteineen silloin?
En muista sääntöjä ulkoa, vain sen mitä minulle on väitetty olevan määrätty. Haluan esimerkiksi pienen kapean ”kulkuväylän” vaakasuorasti takapuolella. Mutta se ei ollut hyväksytty. Joten jonkinlainen "abrovinsch", kuten mainitset, varmasti tarvitaan, jos tarkastaja on tarkka. JOS et voi vetää askelmia katon toiselta puolelta. Näin olemme tehneet, sillä takapuolella on terassin katto kanavamuovista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.