Olen korjaamassa oven listan (tason listaa) väliä eteisen ja makuuhuoneen välillä, joka oli aiemmin hieman huolimattomasti kiinnitetty. Eteisessä minulla on laattoja. Tason listan alle olen kiinnittänyt "puulistan", johon aion ruuvata tason listan kiinni. Puulistan ja laatan väliin haluan laittaa vähän saumausmassaa, koska sauma tulee näkymään hieman. Jos olen ymmärtänyt oikein, voi käyttää elastista saumausmassaa... Koska olen kokematon, mietin mitä elastinen saumausmassa on, eli mitä se nimeltään rautakaupassa. Olen googlannut elastista saumausmassaa, mutta en ole onnistunut löytämään mitään, mikä olisi tehnyt minusta viisaamman.
Sauman pitäisi olla vaalea (mielellään valkoharmaa).

Silikoni (ja sitä on saatavilla monissa väreissä)

eviljava sanoi:
Silikoni (ja sitä on saatavilla monissa väreissä)
olen saanut käsityksen, että silikonia on myös monenlaisia ​​lajeja, mutta ehkä olen väärässä? Joka tapauksessa.. nyt olen ostanut jotakin, joka toivottavasti toimii. Valkoinen, ylimaalattava akryylimassa Hornbachilta.

Kyllä, on olemassa eri tyyppisiä silikoneja käyttötarkoituksesta riippuen. Mutta kysyit, mitä pehmeä sauma on, ja se on yleensä silikonia.

finlirarn sanoi:
olen saanut käsityksen, että silikonia on myös erilaisia ​​lajeja, mutta ehkä olen väärässä?
Joka tapauksessa.. nyt olen ostanut jotain, joka toivottavasti toimii. Valkoinen, ylimaalattava akryylitiiviste Hornbachista.
Silikoni tiivistysmassana on pohjimmiltaan sama asia, mutta kuten sanoit, eri valmistajat myyvät silikonia hieman erilaisilla "twisteillä". Kaikki antimökelistä kosteusalueisiin.

Silikonin ja akryylitiivisteen välillä on kuitenkin suuria eroja. Silikonitiiviste ei ole ylimaalattava, joten valitset oikean värin jo alusta alkaen, kun taas akryylitiiviste tulee maalata päälle (se saattaa näyttää hieman tylsältä ajan myötä muuten). Silikoni kestää suurempia lämpötilaeroja kuin akryyli ja on joustavampi, mutta sisätiloissa se ei yleensä ole ongelma. Silikonitiiviste on myös parempi, kun on oltava täysin tiivis eikä tiiviste itsessään saa päästää mitään läpi. Kosteusalueilla (suihku, kylpy, keittiö, pesutupa jne.) käytetään aina silikonitiivistettä paitsi maalattavissa puusepäntöissä, joissa vaaditaan akryyliä.

Vaikka saat vahingossa silikonia väärään paikkaan ja poistat sen heti niin, ettei mitään jää näkyviin, voi olla lähes mahdotonta maalata kyseistä kohtaa ilman, että puhdistat alueen mekaanisesti tai vahvoilla liuottimilla.

Käytän mieluiten silikonia kynnyksissä, koska minun ei tarvitse maalata, tiiviste näyttää hyvältä sellaisenaan ja kestää pitkään.

Vinkki on lukea tölkkien sisältöseloste. Silloin huomaat, että maalaustiiviste tai latextiiviste on pohjimmiltaan akryylitiiviste, kosteusalueiden tiiviste on silikonitiiviste jne...

Terveisin,
Tobbe

jtl sanoi:
akryylitiiviste taas tulisi maalata (se voi näyttää vähän tylsältä ajan myötä muuten).
Totta!

Lisäksi ne näyttävät "keräävän" enemmän likaa verrattuna silikoniin, ja ne kellastuvat ajan myötä. Minulla on yksi akryylitiiviste paikassa, jonka en ole vielä ehtinyt maalata (unohdan aina) ja se on nyt todella keltainen. Alussa se oli samanvalkoinen kuin vieressä oleva seinä ja siksi varmaan unohdin maalata sen... :D

Voin kyllä yhtyä siihen, että silikoni olisi sopinut paremmin kynnyksien ja vastaavien ympärille. Itse käytän vain akryylitiivistettä paikoissa, joiden tiedän maalaavani.

eviljava sanoi:
Kyllä, on olemassa erilaisia silikoni variantteja käyttöalueen mukaan. Mutta kysyit mitä mjukfog on ja se on yleensä silikonia.
Miksi luulet, että kirjoitin tekstin ennen kysymystä? :rolleyes:

#5 Kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta.

finlirarn sanoi:
Miksi luulet, että kirjoitin tekstiä ennen kysymystä? :rolleyes:
Aivan! Alkuperäinen vastauksesi perustui kysymyksesi "tekstiin". Silikoni olisi ollut sopivin valinta, ja tietääkseni juuri sen vastauksen saitkin?

eviljava sanoi:
Aivan! Alkuperäinen vastaus perustui kysymyksesi "tekstiin". Silikoni olisi ollut sopivin valinta ja tietääkseni se oli juuri se vastaus, jonka sait?
Okei, kunhan se on silikoni niin se toimii? Ensimmäinen paras, jossa lukee silikoni, kelpaa? Olen järkyttynyt, minulla ei ollut aavistustakaan, että se oli niin helppoa :O

Viimeksi muokattu:
>finlirarn ja eviljava
Ehdotan, että lopetatte keskustelun siliconista nyt, kysymys onhan jo vastattu.

Kuvailit, että käyttäisit pehmeää saumaa sisätiloissa tasolistassa (laattojen ja puun välillä, jos ymmärsin oikein?). Tätä varten käytetään yleensä silikonisaumaa. Niin yksinkertaista se on. Se, mikä erottaa silikonit toisistaan, on yleensä vain homeenestoaine (kosteisiin tiloihin), väri jne. Useimmille tämä on melko selvää, kun seisoo kaupan hyllyn edessä ja valitsee tuubia.

Toki... voi käyttää myös akryylisaumaa, mutta se vaatii maalausta (jos haluaa sen siistin näköiseksi). Siksi akryylisaumaa ei yleensä valita juuri tähän, mitä kuvailit.

Täten lopetan tämän keskustelun (koska kysymykseen on vastattu useita kertoja).

Okei, lopetamme keskustelun, mutta toivottavasti se on ok, että saan lisätä muutaman loppusanankin.

eviljava sanoi:
Useimmille tämä on melko ilmeistä, kun ollaan kaupan hyllyllä ja valitaan putkea.
Minulle ei ollut edes ilmeistä, minkä kaikista putkien hyllyistä minun pitäisi katsoa, kun etsin tiivistemassaa ensimmäistä kertaa :blushing: ....

Nyt alan kuitenkin oppia, joten pian olen myös sillä tasolla, että olisin voinut arvostaa lyhyttä vastausta kuten "Silikoni.". Mutta kun on täysin aloittelija, kuten minä olin kysymyksen kirjoittaessani, niin, silloin haluaa tietää hieman enemmän :)

Hyvää jatkoa kaikille, ja kiitos kaikista vastauksista!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Käradu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.