Olen remontoimassa parveketta ja aion vain säilyttää puusta tehdyt lattianiskat. Ne koostuvat neljästä seinästä ulos työntyvästä lattianiskasta, jotka muodostavat kehikon vastaavan kohtisuoran avulla. Ne on peitetty pellillä seinän sisäpuolelle ja kun tunnen niitä veitsellä, ne tuntuvat kuivilta ja hyviltä. Pellin lisäksi on kapea nauha (lähes täysin hajonnutta) ohutta pahvia, leikattuna pitkin kutakin palkkia. Talo on 60-luvulta. Niissä on jonkin verran levää, joten olen kuurannut ulkopintaa tavallisella harjalla ja vedellä, jolloin olen myös saanut vähän tummanruskeaa väriä pois. Oletan, että ne ovat jollain tapaa painekyllästettyjä (mahdollisesti vain aivan ulkopuolelta, jos se on teknisesti mahdollista), ja myös että ne on petsattu tai jotain vastaavaa.
Mitä minun pitäisi tehdä niiden kanssa?
Suunnitelmani oli ensisijaisesti harjata pois jäljelle jääneet levät. Sitten puhuimme pohjaöljyn lisäämisestä. Ja sitten oletan, että minun täytyy yrittää löytää vastaava pahvi?
Onko minun suunnitelmani oikea? Onko kadonnut väri ongelma vai pelkästään esteettinen seikka? Toimiiko mikä tahansa petsi, jos haluan korjata sen? Pitäisikö yrittää täyttää joitain vanhoista naulanrei’istä? Jotain muuta, mitä minun pitäisi miettiä?
1960-luvun alussa painekyllästys ei ollut yleisesti käytetty menetelmä. En usko, että parvekkeesi palkit on käsitelty sillä tavalla. On kuitenkin varmasti käytetty jonkinlaista lahonsuojauskäsittelyä, kuten Cuprinol, joka on maalattu päälle. Palkit ovat säilyneet muista syistä: alun perin erittäin hyvä puutavara, hyvin tehty pellitystyö (kupari) julkisivun vieressä ja päällä oleva kattopätekkikerros. Palkit ovat todennäköisesti jatkettu talon sisäisten välipohjapalkkien kanssa. Niiden vaihtaminen on erittäin suuri toimenpide, joten on hyvä, jos ne ovat terveitä.
Sopivat toimenpiteet: Tarkista huolellisesti ohuella terävällä veitsellä useasta kohdasta, että puu on tervettä. Harjaa puhtaaksi. Käsittele öljyllä, joka voi imeytyä hyvin. Älä käytä nykyaikaisia maaleja, jotka voivat sulkea kosteuden sisään. Aseta uusi katepätekkikerros palkkien yläosaan. Kysy suoraan katevalmistajalta, kuten Mataki tai Icopal, mitä he suosittelevat.
Oikean tyyppinen maali voi auttaa suojaamaan puuta hajoamiselta UV-säteilyn vuoksi. Väärän tyyppinen maali nopeuttaa hajoamista. Öljypohjainen lasyyri, jossa on tietty määrä pigmenttiä, ja keittomaali (kuten Faluröd, ei tarvitse olla punainen) voivat toimia. Parasta olisi, jos itse kannen laudat voidaan kiinnittää ilman piikkireikiä ylhäältäpäin. Vanhoja piikkireikiä, jotka peittyvät uudella katteella, ei tarvitse täyttää.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.