Minulla on huone, jossa on vanha muurattu kalkkikiviseinä (1800-luku, ellei vanhempi), jossa edellinen omistaja on rappaillut sementtilaastilla ja sitten maalannut jonkinlaisella muovimaalilla. Tämä on nyt tarkoitus muuttaa pieneksi puuverstaaksi, joten olen alkanut poistaa rappausta, koska mielestäni se on tehty kammottavan rumasti. Ongelmani on, että haluan säilyttää kalkkikiven sellaisena kuin se on, enkä halua rapata uudelleen. Vanha laasti (kalkkilaasti?) on kuitenkin niin pehmeää, että se on enemmänkin kuin puristettua hiekkaa, ja se pölisee ja murenee, kun siihen vain katsoo.

Mitä tehdä??
Voiko sen rapata kunnolla ja parantaa uudella "saumalla"?
Tai voiko sen vain rapata pinnalta, parantaa siellä missä on tarpeen ja sitten sitoa öljyllä tai primerilla?

Pahimmassa tapauksessa voin harkita uudelleenrappaamista ja maalaamista betonilla/kalkkimaalilla, mutta jos kalkkikivi voidaan säilyttää näkyvillä, olen valmis käyttämään tähän hieman aikaa.

• Vanha kalkkikiviseinä osittain paljastettuna, maalattu muovilaatuisella maalilla ja rapattu sementillä, valmistautuu tulevaksi snickarbodiksi.
Täytyykö kivien olla näkyvissä niin kuin ne ovat nyt? Tai sitten voi tehdä kevyemmän seoksen kalkkilaastista, jota voi levittää ja täyttää pienet vauriot. Mutta silloin kivet eivät välttämättä näy koko komeudessaan. Siitä tulee enemmänkin kalkittu seinä, josta kuitenkin näkee, että kyseessä on kivi. Itse en usko, että ovat rappanneet sementtilaastilla, se olisi pysynyt paremmin tai irronnut suurina paloina. Näyttää enemmänkin olevan jonkinlaista kalkkilaastia.

Niin, pahimmassa tapauksessa käy kuten sanot, että rappaan seinän, mutta maalaan sen päälle myös kalkkimaalilla.

Kun ottaa huomioon aikaisemmat remontit, joita edellinen omistaja on tehnyt, voin taata, että kyseessä on tavallinen rappauslaasti, joka on maalattu halvimmalla muovimaalilla, joka on hankittu mistä tahansa halpakaupasta :P
Ehkä ei näy niin hyvin kuvissa, mutta rappaus irtoaa melko helposti suurempina tai pienempinä paloina riippuen paksuudesta.
Se, mikä on jäänyt jäljelle kivien väliin, on kuitenkin vanhaa kalkkilaastaria.

Hei. Luin tätä vanhaa postausta ja aloin olla utelias siitä, miten se päättyi. Minulla on kellarissa seinä, joka näyttää täysin samalta kuin kuvassasi. Pitäisikö kaataa vanha vai yrittää korjata?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.