5 617 lukukertaa ·
5 vastausta
6k lukukertaa
5 vastausta
Parantaa huoneiston ovi
Hei, minun asunnon ovi on vanhempaa mallia. Se ei todennäköisesti kestä murtoja tai tulipaloja, ja ehdottomasti ei melua.
Olen kuullut, että vanhat ovet voidaan kunnostaa siten, että ne täyttävät ääni- ja palovaatimukset kuin uudemmat. Tietääkö joku miten?
Minulle tärkeintä on saada ovi hiljaisemmaksi.
Olen kuullut, että vanhat ovet voidaan kunnostaa siten, että ne täyttävät ääni- ja palovaatimukset kuin uudemmat. Tietääkö joku miten?
Minulle tärkeintä on saada ovi hiljaisemmaksi.
Paras vaihtoehto on vaihtaa ovi kokonaan teräsoven, kuten daloc tai swedoor tyyppiin. Mutta vanhat ovet voi kunnostaa esimerkiksi laminaatilla. Hyvä vinkki, jos haluat tehdä itse jotain, on:
1) asentaa uudet tiivistenauhat
2) sisältäpäin älä käytä 7-vipusulkua. Irrota peitelevy sieltä ja teippaa kiinni, täytä sitten vähän mineraalivillaa tai vastaavaa. Tarkista, että voidaan lukita ja avata ulkoakin, jos toimii, niin kiinnitä peitelevy takaisin ja olet voittanut muutaman dB suoran siirron muodossa.
Toinen suunnitelma on, että joissakin vanhemmissa asunnoissa on syvä karmi, useimmiten sellainen, jossa ennen oli sisäovi. Siihen voi asentaa sisäoven...
Vanhassa ovessa myös postiluukku on ongelma, josta vuotaa ääntä...
Silloin voi miettiä raskasta verhoa/sipparia sisäpuolelle. Tämä todella vaimentaa äänen puhetaajuuksilla ja jopa esimerkiksi 100 Hz tasolle asti, mikä todennäköisesti vähentää äänenvoimakkuutta vähintään puoleen (6 dB).
1) asentaa uudet tiivistenauhat
2) sisältäpäin älä käytä 7-vipusulkua. Irrota peitelevy sieltä ja teippaa kiinni, täytä sitten vähän mineraalivillaa tai vastaavaa. Tarkista, että voidaan lukita ja avata ulkoakin, jos toimii, niin kiinnitä peitelevy takaisin ja olet voittanut muutaman dB suoran siirron muodossa.
Toinen suunnitelma on, että joissakin vanhemmissa asunnoissa on syvä karmi, useimmiten sellainen, jossa ennen oli sisäovi. Siihen voi asentaa sisäoven...
Vanhassa ovessa myös postiluukku on ongelma, josta vuotaa ääntä...
Silloin voi miettiä raskasta verhoa/sipparia sisäpuolelle. Tämä todella vaimentaa äänen puhetaajuuksilla ja jopa esimerkiksi 100 Hz tasolle asti, mikä todennäköisesti vähentää äänenvoimakkuutta vähintään puoleen (6 dB).
Olen saanut ehdotuksen laittaa lattia-kipsilevy oven sisäpuolelle. Kuulostaa aika järkevältä, mutta onko mahdollista saada faneria, jotta voisi palauttaa alkuperäisen ilmeen?
Laminaatin sulattaminen kuten kirjoitat, miten se toimii?
Laminaatin sulattaminen kuten kirjoitat, miten se toimii?
Lattialevy sisäpuolella voi varmasti toimia, mutta ilmaääni ei sekään ole mikään piknikki. Siellä roikkuu korkeataajuinen ääni. Raskaampi ovi auttaa toki matalammissa taajuuksissa.
Laminaatti ulkopuolella, joka liimataan paikoilleen luokittelemaan ovea äänen, palon ja jossain määrin murtautumisen suhteen...
Mutta sanon, että lattialevy auttaa noin 20 % siitä, mitä raskas verho tekee.... Sen voin luvata!!
Laminaatti ulkopuolella, joka liimataan paikoilleen luokittelemaan ovea äänen, palon ja jossain määrin murtautumisen suhteen...
Mutta sanon, että lattialevy auttaa noin 20 % siitä, mitä raskas verho tekee.... Sen voin luvata!!
Mistä saa sellaista laminaattia tai minkälainen yritys voisi tehdä sitä?
Valitettavasti en voi vastata siihen. Mutta kysy joltakin paikalliselta arvostetulta rakennustarvikekauppiaalta, ei siis byggmax, bauhaus tai muut sellaiset, vaan joltain suuremmalta. Kuten Beijer tai jotain. Voit myös kysyä yrityksiltä, jotka asentavat ovia, niitä on useita... en kuitenkaan voi mainita mitään nimeä, kun en tiedä yhtäkään...
Klikkaa tästä vastataksesi