1 834 lukukertaa ·
13 vastausta
2k lukukertaa
13 vastausta
Paloturvallisuus kassakaapille?
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Minulla on kassakaappi, joka on jonkinlainen kotitekoinen rakennelma, perustuen johonkin "rahalaatikkoon" pankkiautomaatista. Se on käytännössä paksu metallikuori, jossa on tukeva ovi. Koko on noin 500 mm leveä, 350 mm korkea ja 600 mm syvä. Se seisoo suoraan betonilattialla varastotilassa, josta aion tehdä harrastetilan seuraavien vuosien aikana. Huone on yhteydessä autotalliin ja asuinrakennukseen.
Kysymys on, kuinka parhaiten suojata kaappi tulipalolta, mikä uskon olevan suurempi riski kuin että joku murtautuisi sisään ja varastaisi muutamia papereita ja kiintolevyn, jossa on sekalaisia kuvia.
Olen miettinyt teräslistoja ja kipsilevyä, mutta pitäisikö rakentaa "kaksi laatikkoa" ja laittaa eristettä niiden väliin? Paksummat kerrokset kipsilevyä? Kuinka kauan on kohtuullista viivyttää, että tulipalo lämmittää sisällön "tuhoisalle" tasolle?
Kaikki ajatukset aiheen ympärillä otetaan kiitollisena vastaan!
Kysymys on, kuinka parhaiten suojata kaappi tulipalolta, mikä uskon olevan suurempi riski kuin että joku murtautuisi sisään ja varastaisi muutamia papereita ja kiintolevyn, jossa on sekalaisia kuvia.
Olen miettinyt teräslistoja ja kipsilevyä, mutta pitäisikö rakentaa "kaksi laatikkoa" ja laittaa eristettä niiden väliin? Paksummat kerrokset kipsilevyä? Kuinka kauan on kohtuullista viivyttää, että tulipalo lämmittää sisällön "tuhoisalle" tasolle?
Kaikki ajatukset aiheen ympärillä otetaan kiitollisena vastaan!
Kivivilla ehkä? Se on hyvä eriste, eikä se voi palaa tai sulaa, mutta en tiedä, mitä tapahtuu, jos palaa ympärillä.
Kuulostaa järkevältä! Muuten asbesti voisi toimia hyvin, mutta oletan, ettei se tunnu sopivalta.Asbesträdd sanoi:
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Tiedän suunnilleen, mitä tapahtuu, itse "villa" ei vaikutu, mutta sen sijaan sidosaine... Se menettää ominaisuutensa jo 200 asteessa... niin kauan kuin eristykseen ei kosketa, se näyttää samalta, mutta jos sitä tökkää, se vain murenee... se voisi toimia eristeenä kahden kerroksen välillä "jotain muuta"...Asbesträdd sanoi:
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Luulen, että pysyn asioissa, jotka ovat sekä vaarattomia että helposti saatavilla rakennuskaupasta ...Alfredo sanoi:
Olisiko parempi rakentaa "lämpöä kestävä" rakenne ehkä? Valaa se puolen metrin raudoittamattomaan betoniin?
No jopas... Nyt tiedän jotain uutta! On olemassa jotain nimeltään ceramic wool (keramiikkavilla), joka on sekä paloturvallinen että pysyy koossa itsestään. Keramiikkavillakerroksen jälkeen voit käyttää kipsilevyä.Dan_Johansson sanoi:
Tiedän suunnilleen, mitä tapahtuu, itse "villa" ei vaikutu, mutta sen sijaan sitomisaine... Se menettää ominaisuutensa jo 200 asteessa... niin kauan kuin eristystä ei kosketa, se näyttää samalta, mutta kun sitä sörkitään, se vain murenee... se voisi toimia eristeenä kahden kerroksen "jotain muuta" välissä....
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Se on aika hyvä idea... (etten itse ajatellut sitä, minulla on keramisk filt puu-uunissani ...)Asbesträdd sanoi:
Ongelma on vain hinta, noin 1000 kr/m² 50 mm paksulle filtille ...
Kivivilla teräsprofiilit ja kipsilevy pitäisi toimia hyvin. Parocin verkkosivuilla on jonkin verran luettavaa siitä, kuinka rakennetaan paloluokiteltuja seiniä riippuen siitä, mitä vaatimuksia halutaan saavuttaa.
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Ehkä Popnita yhteen?
On olemassa myös kivivillaa, joka on palonkestävää, mutta onko se ehkä liioittelua, jos se on seinän sisällä?
https://www.paroc.se/produkter/bygg...g-for-byggapplikationer/paroc-fps-17-firesafe
https://www.paroc.se/produkter/bygg...g-for-byggapplikationer/paroc-fps-17-firesafe
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 939 viestiä
Ajattelen myös, että jos se palaa, eristys toimii hyvin niin kauan kuin se on kahden kipsilevyn välissä .. sitten kun se on palanut, ei ole enää väliä, jos eriste painuu kasaan, kun liikuttaa kevyesti "laatikkoa" ....useless sanoi:
Se voi olla Metall Kipsi Kivivilla (Kipsi taas?).
Klikkaa tästä vastataksesi