Nyt se on, jotain tällaista....

3D-malli kattorakenteesta, jossa puiset palkit lepäävät teräspylväiden päällä. Mukana mittasuhteet ja etäisyydet.

Reglarna lattialle kiinnitetään hammarbandiin seinään ja ne lepäävät teräspalkkien päällä. Olen myös piirtänyt kaksi pienempää palkkia estämään "vipuamista". Ja kuten aiemmin sanoin, lattia ei kuormitu ylhäältä, koska siitä tulee kylmä ullakko...

tarvitaanko lisää tietoa laskelmien tekemiseen? kuinka paljon taipumaa on ok?
 
Kuten kirjoitin aiemmin, täytyy laskea pilareiden nurjahdusta.

Entä levy, onko se raudoitettu? Tarvitaan luultavasti jalustalevyjä pilarien alle paineen jakamiseksi.

Vaikuttaa siltä, että välipohjan kiinnittäminen teräkseen ei ole täysin ongelmatonta. Miten se on tarkoitus toteuttaa?

Olisin ehkä suosinut vinojäykisteitä teräksestä pilareiden välillä rakenteen vakauttamiseksi.
 
Laattaa ei ole vielä valettu, täytyy vahvistaa laattaa kunnolla siihen kohtaan, mihin tolpat tulevat seisomaan, olen myös saanut vinkin hitsata laatan pylvään alle.

Mitä tulee siihen, miten kiinnittää kerros palkkeihin, olen ajatellut rakentaa palkkien ympärille, jotta voin kipsata ne, tein nopean luonnoksen näyttääkseni, miten olen ajatellut (tehty laatan päällä :confused: )

Rakennepiirustus, jossa näkyy palkit ja niiden liitettävät tukirakenteet, osoittaa lattianvahvistussuunnitelmaa pylväitä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Valaa hieman tukevammin sinne, mihin pilareita tarvitaan, sitten kiinnitä ne kierretangoilla mutterit alapuolella pohjalevyssä, jotta voit säätää niiden korkeutta. Sitten valat ne uudelleen expanderbetonilla, totta kai myös yläpuolella muttereilla!

Mutta minä olisin asentanut ristin pilareiden väliin estämään niitä "keinumasta" sivusuunnassa, jos joskus vedät vinosti siltanosturilla.
 
Lutte sanoi:
Valaa hieman tukevammin mihin pilareiden tulee mennä, kiinnitä ne sitten kierretangoilla ja muttereilla alapohjan levyn alapuolelle, jotta voit säätää niiden korkeutta, ja sitten valet täydennysbetonilla. Tietenkin myös yläpuolella on mutterit!

Mutta minä olisin asentanut ristin pilareiden väliin estämään niiden "vipuamisen" sivusuunnassa, jos joskus vedät vinosti siltanosturilla.
Alkaa tuntua siltä, että tuo siltanosturi ei tule toimimaan, koska se aiheuttaa ongelmia paloluokituksessa....
 
Da9911 sanoi:
Alkaa tuntua siltä, että tuo siltanosturi ei tule toimimaan, kun tulee ongelmia palo-luokituksen kanssa....
Vaihtoehtoisesti sinulla on vapaasti roikkuva lattiarakenne, jonka kaksinkertaistat kipsilevyllä ja sitten asennat teräsrakenteen pulttiliitoksilla ja nostat sen lattian tasolle kierteitettyjen tankojen avulla, jotka kuuluvat alusrakenteisiin.
 
Lutte sanoi:
Vaihtoehtoisesti että sinulla on vapaasti roikkuva palkisto, jonka kaksinkertaistat kipsillä ja sitten kiinnität teräsrakenteen pulttiliitoksilla ja nostat sen palkistoon käyttämällä ankkurointiin kuuluvia kierreprofiileja.
Etkö usko, että 8 metrin vapaasti roikkuva palkisto on vähän pitkä?
 
Da9911 sanoi:
Uskotko, että 8 m vapaana riippuva palkki on hieman liian pitkä?
Voit käyttää henkseleitä kattotuoleista, mutta jonkun asiantuntevan on laskettava se.

Vaihtoehto on kipsilevy ja sitten käyttää teräsrunkoa kantavana, mutta jos koko huone/tila on palo-osasto, sen pitäisi toimia. En ole kovin perehtynyt palosuojaan, mutta sen sijaan teräsasennuksiin.
 
Lutte sanoi:
Voit käyttää ripustimia kattotuoleista, mutta se täytyy laskea jonkun asiantuntevan toimesta.

Vaihtoehtona on kipsata ja sitten käyttää teräsrunkoa kantavana, mutta jos koko huone/tila on palosolu, sen pitäisi toimia, en ole niin perehtynyt palosuojaan mutta sitä vastoin teräsasennukseen
Kuulostaa joltain, mitä minun täytyy selvittää! Täytyy myöntää, etten oikein tajunnut tuota kierretapoista levyssä? :o

Onko olemassa kuvaa, joka näyttää mitä tarkoitat?
 
Da9911 sanoi:
Kuulostaa joltakin, mitä minun täytyy tarkistaa! Täytyy myöntää, etten oikein tajunnut tuota juttua platan kierrepulteista? :o

Onko kuvaa, joka näyttää mitä tarkoitat?
Tässä on pari kuvaa siitä, miltä pilarin alivalu voi näyttää, kierretangot on kiinnitetty kemiallisesti ja pilari asetetaan niiden päälle, jotta voidaan säätää korkeutta sekä suoristusta säätämällä 3:sta neljästä mutterista.

http://www.maskinisten.net/userpix/330_ingjutningsgods_1.jpg

http://projekthelix.se/wp-content/uploads/2014/01/preundergjutning.jpg

Tässä he ovat käyttäneet palikkaa oikean korkeuden saavuttamiseksi.
 
Ahh, vaikuttaa aivan selvältä sujuvalta!
 
Mielenkiintoinen keskustelu. Nyt minun täytyy tehdä muutamia huomautuksia.

Ensinnäkin molempien 8m palkkien täytyy olla mitoitettu 1000kg:lle, koska yksi palkki kantaa kaiken kuorman, kun nosturi on päädyssä.
Sitten mietin, mistä aiot saada 8 metrin puupalikoita? Eikö olisi parempi kiinnittää palikat teräspalkkeihin?

Pilarien kiinnitys tehdään yleensä kuten Lutte kuvailee.

Sen sijaan, mitä kirjoitettiin kuormittamisesta kattoristikoita vasten, sitä en suosittele! Kuormaa ei koskaan pitäisi ripustaa kattoon samalla, kun kevennetään lattiaa vasten. Sinulla ei ole aavistustakaan, kuinka suuren osan kuormasta katto tai lattia kantaa.

Koska tämä on ladossa, täytyy myös ottaa huomioon lämpölaajeneminen. Pilarien täytyy kestää sekä lommahdus että palkin lämpölaajeneminen.

Ne kaksi teräspalkkia, jotka lisäsit toiseen kuvaasi, eivät mielestäni ole tarpeen (eli ne poikkisuuntaiset 8 metrin palkit). Siinä sidotkin jo rakenteen puupalikoilla.

Mikä on ongelmana paloluokituksen kanssa? Eikös riitä, että palkit maalataan palosuojamaalilla? En ole rakennusalan asiantuntija, joten tässä kohtaa olen hieman epävarma.
 
Hei!

Ongelmana paloluokituksessa on se, että ladon toinen puoli muuttuu talliksi ja silloin verstaan pitää voida palaa jonkin aikaa ennen kuin talli palaa alas...

Olen saanut tarjouksen 8 m kevyistä palkkeista (vaneri), joten olen kallistumassa niiden käyttämiseen.

Sitten rakennan vapaasti liikkuvan nosturin.

Mutta en ole vielä päättänyt...
 
Mitä pitäisi nostaa? Ehkä on olemassa muita ratkaisuja kuin siltanosturi?
 
mycke_nu sanoi:
Mitä pitää nostaa? Ehkä on olemassa muitakin ratkaisuja kuin siltanosturi?
Kyllä, sinä :p

En tiedä vielä tarkalleen, mutta minusta tuntuu, että se voisi olla hyvä olla, tiedän, että monet työskentelevät moottorinostimien ja liikkuvien telineiden kanssa. Mutta pidän ajatuksesta, että olisi siltanosturi, mutta 1 tonni on ehkä liioittelua, sanotaan 4-500 kg...

En ole vielä oikein päättänyt, miten tekisin, toisaalta kevyet palkit ovat todella helppoja työstää. Toisaalta, jos käytän palkkeja, voin myös vahvistaa kattoa tai vaihtoehtoisesti rakentaa siltanosturin. Mutta olen lähettänyt sähköpostia noin 10 rakennussuunnittelijalle saadakseni tarjouksia siitä, mitä he haluavat laskea mitä tarvitsen, mutta en ole saanut yhtään vastausta :confused:

Henkilökohtaisesti mielestäni on melko outoa, jos 2 IPE360 ei toimisi, mutta olen ollut väärässä ennenkin :p

Sitten on myös näiden palkkien paino, ei tunnu olevan kovin helppo saada niitä paikalleen, onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta työstä?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.