Aiomme rakentaa laiturin länsirannikolle, jota käytetään pääasiassa uimislaiturina. Se tulee siksi olemaan kohtuullisen korkea, ehkä 50-70 cm korkea normaalivedenpinnan tasolla. Katso luonnos

Yksinkertainen rakenne, kaksi puhelinpylvästä ulkonemassa, jotka painetaan/alennetaan proomun avulla. Käsin tekeminen on tässä tapauksessa liian vaikeaa. Sisäreunassa laituri lepää kalliolla.

Kysymykseni koskee kahden palkin tai vastaavan valintaa, jotka kulkevat pylväistä kallioon. 8,5 metriä on kuitenkin melko pitkä matka. Onko se edes mahdollista? Haluamme välttää, että joudumme asettamaan pylväspareja myös laiturin keskelle.

Pituus tarkoittaa lisäksi, että painettuja palkkeja ei ole saatavana vakiovalikoimassa.

Onko joku, joka voisi laskea, mitä tarvitaan?

Bryggan, 8500 mm lång och 1500 mm bred, ansluter till befintlig plattform. Tvärsnitt visar struktur med telefonstolpar för stöd i vattnet.

Teräspalkki, jolla on sopiva koko, pitäisi toimia hyvin. Mitä se on, saa joku muu laskea.

Tai jos sinulla on pääsy käsittelemättömiin telefonipylväisiin, voit käyttää niitä myös.

• Tykkään
jhall
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 sanoi:
Tai jos sinulla on pääsy käyttämättömiin puhelinkaapeleihin, voit käyttää niitäkin.
Minulla on pari puhelinkaapelia, joita voisi ehkä käyttää, mutta kysymys on, kuinka suoria ja terveitä ne ovat. Teräspalkki toimii tietenkin kantavuuden kannalta, mutta teräs ja suolavesi tekevät minut hieman pelokkaaksi...

Rautatiekiskot ovat erittäin yleisiä laiturirakentamisissa länsirannikolla.
Ruostumisaspekti ei silloin ole kiinnostava ;-)

• Tykkään
Jenpet ja 1 muu
  • Laddar…
Jos hyväksyt syntyvän taipuman, voimajohtopylväät/puhelinpylväät voisivat toimia, jos et saa niitä, voisi olla harkitsemisen arvoista käyttää tavallista mäntyä paikan päältä. Jos jää ja tuulet ovat ilkeät, ei ehkä edes kannata investoida roslagsmahoganyyn männynrunkojen kyllästämisessä.

Teräspalkki tyyppi HEA tai HEB.

(ber om ursäkt för sen respons från min sida).

Jag har långa "telefonstolpar" eller vad det nu är, liggandes där bryggan ska byggas, så de är helt klart ett alternativ. Tror de är drygt 20 cm i diameter. De borde vara tillräckligt starka.

Alternativen när jag läser på är:
1. Tryckta limträbalkar
2. Stålbalkar .

Alt 1 kräver att de går att köpa till rimligt pris.
Alt 2 kräver att jag hittar någon som säljer med rätt behandling. Vad borde man leta efter då?

Nedböjningen på en brygga kan man väl acceptera i högre grad än när man t.ex. bygger inomhus och ska kakla på. 🤔

Nu är det väl hög tid att sätta igång om du ska få bryggan färdig till sommaren.. bilder/ byggtråd?

F fribygg sanoi:
Nu är det väl hög tid att sätta igång om du ska få bryggan färdig till sommaren.. bilder/ byggtråd?
"Sommaren" börjar väl inte förrän augusti... 😜

Skämt åsido, jag ska ordna det här nu. Har nog löst pålningen i ytterkant, så då återstår ju frågan om längsgående balkar för 8,5 meter brygga.
Telefonstolpe, H-balk eller tryckt limträbalk? Alla kanske är rätt, men måste ner till ett istället för tre alternativ....

Om du har telestolp/ kraftledningsstolpar tillgängliga tycker jag du ska använda dem

M martinradbo sanoi:
"Sommaren" börjar väl inte förrän augusti... 😜
Meteorologerna säger att sommaren har börjat, jag säger att det är hög tid att börja med arbetet..

F fribygg sanoi:
Om du har telestolp/ kraftledningsstolpar tillgängliga tycker jag du ska använda dem
Ja det kanske landar där. Men skulle gärna velat presentera några olika alternativ. Stålbalk känns t.ex. som väldigt stumt och rakt, med rätt ytbehandling håller det nog längre än träalternativen 🤔

M martinradbo sanoi:
Ja det kanske landar där. Men skulle gärna velat presentera några olika alternativ. Stålbalk känns t.ex. som väldigt stumt och rakt, med rätt ytbehandling håller det nog längre än träalternativen 🤔
Möjligt, men stål klarar inte is bättre, är sannolikt svårare att få på plats och är svårt att fästa bryggdäcket på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.