Aiomme rakentaa laiturin länsirannikolle, jota käytetään pääasiassa uimislaiturina. Se tulee siksi olemaan kohtuullisen korkea, ehkä 50-70 cm korkea normaalivedenpinnan tasolla. Katso luonnos
Yksinkertainen rakenne, kaksi puhelinpylvästä ulkonemassa, jotka painetaan/alennetaan proomun avulla. Käsin tekeminen on tässä tapauksessa liian vaikeaa. Sisäreunassa laituri lepää kalliolla.
Kysymykseni koskee kahden palkin tai vastaavan valintaa, jotka kulkevat pylväistä kallioon. 8,5 metriä on kuitenkin melko pitkä matka. Onko se edes mahdollista? Haluamme välttää, että joudumme asettamaan pylväspareja myös laiturin keskelle.
Pituus tarkoittaa lisäksi, että painettuja palkkeja ei ole saatavana vakiovalikoimassa.
Tai jos sinulla on pääsy käyttämättömiin puhelinkaapeleihin, voit käyttää niitäkin.
Minulla on pari puhelinkaapelia, joita voisi ehkä käyttää, mutta kysymys on, kuinka suoria ja terveitä ne ovat. Teräspalkki toimii tietenkin kantavuuden kannalta, mutta teräs ja suolavesi tekevät minut hieman pelokkaaksi...
Jos hyväksyt syntyvän taipuman, voimajohtopylväät/puhelinpylväät voisivat toimia, jos et saa niitä, voisi olla harkitsemisen arvoista käyttää tavallista mäntyä paikan päältä. Jos jää ja tuulet ovat ilkeät, ei ehkä edes kannata investoida roslagsmahoganyyn männynrunkojen kyllästämisessä.
Minulla on pitkiä "telefonstolpar" tai mitä ne nyt ovatkaan, jotka ovat makuulla siellä missä laituri pitäisi rakentaa, joten ne ovat selvästi vaihtoehto. Luulen, että niiden halkaisija on noin 20 cm. Ne pitäisi olla riittävän vahvoja.
Vaihtoehdot, kun luen, ovat:
1. Painekyllästetyt liimapuupalkit
2. Teräspalkit.
Vaihtoehto 1 vaatii, että ne voidaan ostaa kohtuulliseen hintaan.
Vaihtoehto 2 vaatii, että löydän jonkun, joka myy oikealla käsittelyllä. Mitä pitäisi silloin etsiä?
Nyt on varmaan korkea aika aloittaa, jos haluat saada laiturin valmiiksi kesäksi.. kuvia/rakennuslanka?
"Kesä" ei ala ennen elokuuta... 😜
Vitsit sikseen, hoidan tämän nyt. Olen varmaan ratkaissut paalutuksen ulkoreunassa, joten jäljelle jää kysymys pituussuuntaisista palkeista 8,5 metrin laiturille.
Puhelinpylväs, H-palkki vai painekyllästetty liimapuupalkki? Kaikki voivat olla oikein, mutta pitää valita yksi vaihtoehto kolmen sijasta....
Jos sinulla on käytettävissä telestolp/voimajohtopylväitä, mielestäni sinun pitäisi käyttää niitä
Joo, se saattaa päätyä siihen. Mutta haluaisin mielelläni esittää muutamia eri vaihtoehtoja. Teräspalkki tuntuu esim. erittäin jäykältä ja suoralta, ja oikealla pintakäsittelyllä se kestää todennäköisesti kauemmin kuin puuvaihtoehdot 🤔
Ja det kanske landar där. Men skulle gärna velat presentera några olika alternativ. Stålbalk känns t.ex. som väldigt stumt och rakt, med rätt ytbehandling håller det nog längre än träalternativen 🤔
Mahdollisesti, mutta teräs ei kestä jäätä paremmin, on todennäköisesti vaikeampi saada paikalleen ja bryggdäcket:n kiinnittäminen on vaikeaa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.