Hei kaikille. Aion rakentaa parvekkeen kahden pylvään väliin, jotka ovat katon alla. Etäisyys seinän ja pylvään välillä: 2200mm ja etäisyys pylväiden välillä: 5100mm.

Olen ajatellut pitää kantopuun pylväiden välissä. Lattian palkkeina ajattelin käyttää C24 45x120 cc400 ja liimapuupalkkia kantopuuna. Nyt kysymykseen:

Mitoitusohjelman mukaan kantopuun tulisi olla 90x315, mikä tuntuu erittäin suurelta mielestäni (ajattelin 56x225). Ajattelin pitää kantopuun pylväiden ulkopuolella, mutta en halua, että se työntyy 90mm niiden ulkopuolelle, koska se näyttää hassulta mielestäni. Voisinko asettaa kantopuun palkkikenkien väliin pylväiden väliin ja sitten verhota parvekkeen ympärille kehyksen? Mikä on pienin mitoitus, johon uskallan pienentää kantopuun?

Anteeksi huonosta kieliopista ja toivon, että ymmärrätte mitä tarkoitan. Olen vähän väsynyt kahden vuoden uudisrakentamisen jälkeen ja tarkistus on ylihuomenna (onnekas, ettei parvekkeen tarvitse olla valmis siihen mennessä)

//Jonas

Palkkikengät eivät kestä tuota kuormaa ja irtoavat.

Voit siirtyä haluamaasi mitoitukseen, mutta silloin sinun täytyy lapioida lunta. Tämä ei tietenkään ole hyväksyttyä voimassa olevien sääntöjen mukaan.

K
Voisitko asettaa kantojohdon tolppien päälle? Meillä on täsmälleen sama parvekerakenne, vain 3400 tolppien välillä, ja ajattelimme käyttää 315x66. Olen samaa mieltä siitä, että ei ole kaunista kiinnittää mitään leveämpää kuin 66 mm tolppien ulkopuolelle.

Voisitko laittaa enemmän tolppia sitten?

Oletko varmasti syöttänyt kaiken oikein laskentaohjelmaan? Tiedäthän, että parvekkeilla hyötykuormaksi tulee laskea 3,5 kN/m2, mielestäni 315x90 kuulostaa myös hieman heikolta. Kun syötän numerosi laskentaohjelmaan, saan että tarvitset vähintään 360x90 liimapuuta (Taipuma: L/315 käyttöaste: 60%) palkit 145x45 cc400 (taipuma: l/303 käyttöaste 58%), tämä lumikuorma 1...

PS: Oletko suunnitellut kaiken itse?

En ole insinööri enkä halua luoda tunnetta, että sinun pitäisi olla… olen vain yleisesti utelias.

Pylväät ulottuvat kattoon asti, ja en halua lisää pylväitä alle, jos se on mahdollista välttää. Koska parveke tulee olemaan katon alla, sille ei tule lunta. Moelvenin laskentaohjelman mukaan sisätiloissa voi selvitä 56x270:llä. Ehkä silloin voi tehdä tuen pylväisiin (pylväät ovat 160x160)?

P.S Kyllä, olen suunnitellut kaiken itse.

K
En tiedä oikeastaan, pitäisikö laskea lumen kuorma mukaan parvekkeella, voisi kai järkevästi olettaa, ettei ole täysi kuorma (350 kg/m2) samaan aikaan kuin parvekkeella on useita cm lunta...

Joka tapauksessa sinun pitäisi laittaa vielä kaksi tolppaa muiden väliin ongelman ratkaisemiseksi. Jos asetat tolpat 1400-2300-1400, pärjäät suunnitellulla palkilla, voit jopa valita heikomman! 120x45 (C30 -> L/290 käyttöaste: 55%) en saa hyväksyttyä edes, jos asetan omapainon 0:ksi ja jätän huomioimatta mah. lumikuorman.

Edit: En ehtinyt nähdä vastaustasi. Ehkä yksi tolppa voisi ratkaista asian?

Voit ehdottomasti tehdä tuennan tolppiin/päällä!

Viimeksi muokattu:
Taulukon mukaan 120x45 kestää 1,9 m jännevälin cc60, ja cc40 10% enemmän, eli noin 2,1 m. Ehdotus: Teen tuen tolppiin ja käytän 56x270, mikä toimisi sisätiloissa. Sitten verhoan vain parvekkeen sivut.

Onko mielestänne siis 120x45 liian heikko?

Ok, ei palkkikenkää kantavaan palkkiin, vaan tuet pylväissä.

Byggahus.se täytyy olla rakentajan paras ystävä. Saat vastauksen periaatteessa mihin tahansa kysymykseen milloin tahansa vuoden aikana.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.