Aion rakentaa kerroksen lisää pieneen vanhaan taloon. Pidän erittäin paljon suurista kl-välipohjista, mutta mietin, ovatko ne liian painavia. Kl-levyjen tulisi levätä ullakkovälipohjan päällä, joka tulisi tasapainottaa mieluiten mahdollisimman vähillä tukipisteillä.

Riippuu KL-levyn paksuudesta, joka puolestaan riippuu pääasiassa siitä, millaista jännevälitystä sen pitää kestää.

Lulaua Lulaua sanoi:
Riippuu KL-levyn paksuudesta, joka puolestaan riippuu pääasiassa siitä, mikä jänneväli sen on kestettävä.
Toivoin saavani tietää sen keskustelussa. Mitä vaaditaan paksuudeksi, jos esimerkiksi kannatuspylväät ovat kahden metrin etäisyydellä toisistaan? Mikä on silloin paino per neliömetri?

Rickard.
CLT painaa noin 500 kg/m3, mikä oletettavasti antaisi tavanomaiselle lattialle painon 100-150 kg/m2.

Martinssonsilla (varmasti kaikilla) on hyvä pdf-tiedosto, jossa on tietoa CLT:stä, mukaan lukien paino, jänneväli jne., jos haluat syventyä faktoihin.

Kuulostaa tylsän raskaalta. Pinta-ala on 50 m². Eli siitä tulee 5 tonnia 100 kg/m² jos ymmärrän oikein. Mutta kiitos vastauksesta.

Rickard.
M Maidi Eriksson sanoi:
Kuulostaa tylsältä raskaalta. Pinta-ala on 50 m². Joten se on 5 tonnia 100 kg/m², jos ymmärrän oikein. Mutta kiitos vastauksesta.
Minun on myönnettävä, että olen nähnyt KL:ää vain kaupallisissa rakennuksissa, eikä minulla ole aavistustakaan, millaisista paksuuksista on kyse sinun kohdallasi, joten minun arviointini (lue: arvaukseni) voi hyvinkin olla ylimitoitettu.

Tavallisen puulattian painoksi lasketaan yleensä 50 kg/m².

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.