Hei!

Minulla on kysymys, johon minulla on melkein itse vastaus, mutta haluan silti varmistaa.

Tarvitsen yhdistetyn penkin/terassin kodinhoitohuoneeseen, joka toimii sekä pyykintaittopöytänä että lisälattiana pesukoneelle ja kuivausrummulle. Koneet tarvitsevat jotakin, minkä päällä seistä, koska betonilaatta viettää kohti lattiakaivoa, ja pesukone päättää tanssia lattian poikki, kunnes se repii irti vedenpoistoletkun ja virtajohdon. Jalkojen säätö ei ole toiminut, koska niitä ei voi ruuvata riittävän pitkälle kompensoimiseksi.

Ajattelin siksi penkkiä, jonka alla on lattia, ja ajattelin suoraan painekyllästettyä laudoitusrakenteessa. Sen pitäisi olla noin 2 metriä leveä, 1,20 syvä ja 1,20 korkea. Sen pitäisi tietysti seistä jonkinlaisella säädettävällä jalalla, joten puu ei koskaan ole kosketuksissa betonilattian kanssa.

MUTTA. Olen googlaillut ja lukenut, että painekyllästetty puu voi aiheuttaa huonoa hajua sisätiloissa. Kuitenkin nämä keskustelut (monilla eri foorumeilla ja sivuilla) ovat useita vuosia vanhoja. Epäilen kuitenkin, että tämä voi yhä pitää paikkansa...

Voiko joku neuvoa, mitä voisi käyttää? Jos painekyllästetty puu ei toimi, mitä minun pitäisi sitten käyttää?

Painettua ei halua sisätiloissa.
Kuinka korkealle niiden täytyy mennä?
Jos tarvitaan vain sokkeli, jotta se olisi tasossa, olisin varmaan laittanut pienen muotin ja valanut betonilla.

On täysin tarpeetonta käyttää kyllästettyä puuta. Rakenna huonekalusi tukevista 2x3 tuuman lankuista, joissa on pystysuora jalka jokaisessa kulmassa. Se kestää 50 vuotta. Jos pelkäät lattialle tulevaa vesivaurioita, voit laittaa pienen masoniittipalan jokaisen jalan alle, jonka voit helposti vaihtaa 5 vuoden kuluttua, jos tarpeen. Kyllästetty puu on epämiellyttävää ja sitä käytetään usein täysin turhaan. Sen jälkeen sinun täytyy viedä kaikki jätteet kierrätysasemalle.

Stefan N sanoi:
Puristetusti ei oikein mielellään sisätiloissa.
Kuinka korkealle niiden täytyy nousta?
Jos tarvitaan vain jalusta, jotta se saadaan tasoon, olisin varmaan asettanut pienen muotin ja valanut betonilla.
Tasoitusta varten, jotta koneet voivat seistä, tarvitaan noin 5 cm, koneen oikealla puolella. Vasemmalla puolella enintään 1 cm. Ehkä hyvä idea valaa, mutta en ole koskaan ennen valanut. Muotin tekeminen näytti ihan ok:lta, mutta siitä tulee uskomattoman pieni :)

Thomas_Blekinge sanoi:
On täysin turhaa käyttää puristettua puutavaraa. Rakenna huonekalusi vakailla 2x3 tuuman koolingeilla, joissa on pystysuora jalka jokaisessa kulmassa. Se kestää 50 vuotta. Jos pelkäät vesikeliä lattialla, voit laittaa pienen masoniittipalan jokaisen jalan alle, jonka voit helposti vaihtaa 5 vuoden kuluttua, jos tarpeen.
Puristettu puutavara on epämiellyttävää ja sitä käytetään usein täysin tarpeettomasti. Sitten sinun täytyy viedä kaikki jätteet kierrätysasemalle.
Ajatus on tullut mieleeni, mutta koska kyseessä on pesutupa, jossa on paljon kosteaa pyykkiä, kuivausrumpu jne., olen täysin poissulkenut sen. Mutta ehkä se ei olekaan niin vaarallista..?

T
En tekisi koskaan mitään painekyllästetystä puusta sisätiloissa. Se vapauttaa/karkottaa kyllästyskemikaaleja, jotka eivät ole kovin terveellisiä ja jotka voivat vaarantaa värjätä lattioita jne. Lisäksi se ei tuoksu kovin hyvältä.

Meillä on pesutupa kellarissa, jossa oli penkki, jota on käytetty pesuun ja veden roiskuttamiseen, ja kellarin suihkussa on sekä ritilä että kiinteästi rakennettu penkki, ja kaikki tämä näyttää/sinä näyttää siltä, kuin ne olisivat alkuperäisiä siitä, kun talo rakennettiin vuonna 1957. Kaikki puu on käsittelemätöntä. Myyjä oli kasvanut talossa ja ei voinut muistaa, että sitä olisi vaihdettu sen jälkeen, kun hänen isänsä oli rakentanut sen, kun he muuttivat taloon uutena.

Niin kauan kuin puu saa kuivua välillä, se ei lahoa tai homehdu, joten voit rauhassa käyttää "tavallista" puuta. Voi olla hyvä öljytä puu ennen paikoilleen asettamista, jotta se saisi lisää suojaa, jos olet epävarma.

Jos ritilä tulee seisomaan vedessä, niin se on hieman eri asia, mutta ajattelit, että siinä olisi jalat, joten se on todennäköisesti ei-ongelma.

• Tykkään
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mahtavaa, kiitos vastauksistanne! En käytä painekyllästettyä puuta ja teen penkin tavallisesta puutavarasta!

http://www.traskydd.com/1.0.2.0/110/download_302.php

Tekstistä:

"...Nykypäivän NTR-luokitellut kyllästysaineet eivät aiheuta epähygieenisiä hajuja, jos
NTR-puuta käytetään perustoissa...
...Pidämme positiivisena, että NTR-luokiteltua puuta käytetään ryömintätiloissa..."

Svenska Träskyddsinstitutet 2011-05-11

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.