Olen joutunut tilanteeseen, jossa minun täytyy tehdä uudestaan ja tehdä oikein, mutta haluan silti tehdä sen mahdollisimman yksinkertaiseksi.
Rakennuksessamme aion asentaa 2 venttiiliä, mutta en ajatellut, että rakentajat olivat asentaneet höyrynsulun, johon en saisi tarpeettomasti tehdä reikiä. Olen ehtinyt asentaa sisäseinät, joten en voi tiivistää ilmanvaihtoputken ympärille, jos vain sahaan 100 mm reiän.
Vaikuttaisinko seinän lujuuteen/rakenteeseen, jos tekisin suuremman neliskulmaisen reiän ja sitten asettaisin levymateriaalin takaisin paikalleen? Voin sovittaa reiät niin, että saan vaakasuoran riman alempien saumojen alle.
Seinät koostuvat OSB+kipsistä makuuhuoneessa ja vaneri+kipsistä kylpyhuoneessa.
Olen harkinnut tehdä saman harjoituksen makuuhuoneen sisäseinässä, jotta voin siirtää sähkökaapelia kylpyhuoneessa. Sähköasentaja oli laskenut alas putken, johon tein seinään reiän. Ajattelin, että laitamme rasian kulmaan, mutta sähköasentaja vakuutti minut siitä, ettei se näytä tarpeeksi hyvältä uudessa kylpyhuoneessa.
Tässä seinässä minulla on kuitenkin pystysuorat rimat hieman pidemmällä välimatkalla, joten reikä tulee keskelle seinää. Ajatuksena on laittaa joku tukirima reiän taakse, joka kiinnitetään levyihin etupuolelta.
Onko todella vaivan arvoista tiivistää diffuusiosulkua vastaan? Tiivistysmassa putken ympärillä?
Tavallisen standardi(ulkopuoli)seinän kohdalla seinän lujuus ei todennäköisesti vähene niin dramaattisesti, märkätilassa, jos siihen tulee kaakelia, voisin ajatella toisin. Silloin joustava seinä ei ole hyvä.
Se on houkuttelevaa tehdä niin, mutta samalla ne, jotka ovat rakentaneet loput, ovat olleet hyvin tarkkoja varmistaakseen, että kaikki liitokset jne. ovat tiiviitä. En pääse kunnolla käsiksi tiivistemassalla höyrynsulkuun, sillä takana on 50 mm asennusrimat eristyksellä.
Näyttää siltä, että teen hieman isomman reiän, noin 105 mm puupohjaisiin levyihin, jotta pääsen tiivistämään niin hyvin kuin mahdollista ympäriinsä, sen ei pitäisi vaikuttaa kestävyyteen ollenkaan.
Toimiiko se, jos ensin tehdään pienempi reikä ja työnnetään muovi syrjään? Sitten voi tehdä ison reiän ilman, että muovi vahingoittuu, ja saa paremman mahdollisuuden tiivistää hyvin. Terveisin, Magnus
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.