Ovien, joissa on "ovipeilit" (koristelistat), peilit eivät yleensä ole symmetrisesti sijoitettuja, vaan peiliväli on pidempi toisessa päässä ovea. Peilit voivat myös olla erikokoisia. Eräs vanha rakennusmestari selitti minulle, että kapeampi etäisyys ja pienemmät peilit tulee asettaa alaspäin. Se vaikutti nurinkuriselta minusta, mutta niin se kuulemma on ollut aina. Viisi vuotta sitten asensin uusia sisäovia ja niissä esiasennettu lukko oli myös sijoitettu niin, että kapeampi "marginaali" peiliin tuli alaspäin, jos kahva on ylhäällä (kuten sen kai pitäisi olla). Nyt ostin uuden oven, sama malli samasta rakennustavaratalosta, mutta nyt lukko oli asennettu päinvastoin, niin että suurempi etäisyys tuli alaspäin. Ei ole ongelma kääntää lukkoa itse, mutta miksi? Onko standardia muutettu viimeisten viiden vuoden aikana? Miten ammattilaiset yleensä tekevät? Vai määrääkö sattuma?

Toinen kysymys samaan aihepiiriin on ovenpielet (ja ikkunanpielet). Vanhassa talossani ovenpielet vanhimmissa ovissa ovat samat kuin lattialistat, jotka vain taittuvat 90 astetta ylöspäin ja ympäri oven, jatkuakseen lattialistana toisella puolella. Pielet leveämpi puoli päätyy tällöin luonnollisesti ovenaukkoon päin. Samalla tavalla on sitten asennettu kaikki myöhemmin lisätyt ovi- ja ikkunanpielet yhdenmukaisuuden vuoksi. Olen kuitenkin huomannut, että useimmissa taloissa sääntö näyttää olevan päinvastainen. Se on pielten kapeneva osa, joka on aukkoon päin. Onko tähän olemassa jokin standardi? Perustelu? Olen kuullut jotain tapetoinnista, mutta se on sama ongelma tapetin ja lattialistan välillä, eikä lattialistaa käännetä kuitenkaan ylösalaisin vain helpottaakseen tapetointia?

Mitä tarkoitat tällä:
oven peilin etäisyys on pidempi toisessa päässä ovea
Ei oikein selviä, mitä tarkoitat oven peilillä tässä. Etäisyys minkä välillä?

Että ovenkarmi pitäisi olla sama lista kuin lattialista tuntuu oudolta. Lattialistat ovat yleensä teräväreunaisia alaspäin ja pyöristettyjä ylöspäin. Saman käyttäminen ovenkarmeihin tuntuu väärältä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.