107 440 lukukertaa ·
135 vastausta
107k lukukertaa
135 vastausta
OSB vai vaneri kipsilevyn taakse?
Olen mieltä, että osb on levy, joka liikkuu eniten vuodenaikojen mukana. Tämän perustan siihen faktaan, että valmistajat suosittelevat jättämään muutaman mm raon levyjen väliin juuri liikkeen takia.raveper sanoi:
Vertaa esimerkiksi lastulevyihin, joissa tällaisia rakoja ei tarvita.
Isäni on käyttänyt vain lastulevyjä ja siellä on rakoja siellä täällä. Ja talo on seissyt siinä yli 30 vuotta.Gabbe1 sanoi:
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 586 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 586 viestiä
har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspontElkludde sanoi:
på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...
Naulapistooli ja sinkitty 2,8 x50 - tulee tosi hyvä.Snailman sanoi:on lattiapuut 45x45 sisäpuolella ulkoseinät, 17mm raakapontilla niin 45+17= 62 mm tekee sen, että muovi voi porautua jos käyttää liian pitkää naulaa, joten ulkoseinille minun on varmaan tyytyä 50mm pitkään naulaan ja sitten seisova raakapontti
sisäseinillä voi käyttää pidempää naulaa ja asentaa raakapontti makaamaan...
Tavallinen 2,0 x 50 vetää varmaan huonosti.
Mutta ruuvattu OSB/vaneri/lastulevy on tietenkin vielä parempi.
edit: Minun mielipiteeni.
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä, OSB on tietyssä määrin valmistettu jätteestä, samalla tavalla kuin makkara on valmistettu lihajätteestä. Eli voidaan käyttää sellaisia puun osia, joita ei normaalisti voi käyttää. Ja se on hyvä asia.Elkludde sanoi:
Ulkonäöstä: kun OSB tuli Suomeen, se oli kai yli kaksikymmentä vuotta sitten, sitä käytettiin arkkitehtien ja suunnittelijoiden toimesta juuri ulkonäön vuoksi. Se oli silloin uutta ja hienoa. (Jotkut saattavat muistaa, että 1970-luvulla oli huonekaluja lakeratusta lastulevystä, jotta lastulevyn rakenne todella näkyisi.)
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 586 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 586 viestiä
pari km raakalautaa hankittu ja sisään kannettu, joten se riittääMikael_L sanoi:
Olin unohtanut sen, mutta olet oikeassa, sellaisiahan oli...andersmc sanoi:
Tein jopa rasian sillä tavalla. Seitsemänkymmenluvulla siis, puutyötunnilla. Äiti sai sen.