S
ei ole kallista vaneria seinässä.
ehkä kerron mitä minulle on tapahtunut. formplyfa seinässä. silloin ei olla kitsaita.

Mikäntyyppinen levy "elää" eniten. Voin kuvitella, että plyfa liikkuu paljon vuodenaikojen mukaan.

S
sanoisin, että turpoaa vähiten osb.
kokeile laittaa osb-, vaneri-, lastulevypaloja sateeseen.
luulen, että vaneri ja lastulevy ovat imeneet enemmän vettä.
sehän on kosteus ja kuivuminen, jotka aiheuttavat liikettä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Plywood kestää paremmin kuin osb/spån. En haluaisi ripustaa keittiötä mihinkään muuhun kuin plyfa.

matti_75 sanoi:
vaneri kestää paremmin kuin osb/lastulevy. En haluaisi ripustaa keittiötä mihinkään muuhun kuin vaneriin.
raakapontti

raveper sanoi:
Mikä levytyyppi "elää" eniten. Voisin kuvitella, että plyfa liikkuu melko paljon vuodenaikojen mukaan.
Olen mieltä, että osb on levy, joka liikkuu eniten vuodenaikojen mukana. Tämän perustan siihen faktaan, että valmistajat suosittelevat jättämään muutaman mm raon levyjen väliin juuri liikkeen takia.

Vertaa esimerkiksi lastulevyihin, joissa tällaisia rakoja ei tarvita.

Gabbe1 sanoi:
Luulisin uskon, että osb on levy, joka liikkuu eniten vuodenaikojen mukaan. Tämä perustuu siihen, että valmistajat suosittelevat, että levyjen väliin jätetään muutama mm rako juuri liikkeiden vuoksi.

Vertaa esim. lastulevyihin, joissa tällaisia rakoja ei tarvita.
Isäni on käyttänyt vain lastulevyjä ja siellä on rakoja siellä täällä. Ja talo on seissyt siinä yli 30 vuotta.

S
kaikki seinien puu pitäisi oikeastaan olla rakoilla. ellei sitä sitten liimata

Snailman
Elkludde sanoi:
Absolut liggande Spika med 63 mm ett eller två spik
har liggande reglar 45x45 på insidan ytterväggarna, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm att göra att plasten kan perforeras om man använder för lång spik, så på ytterväggarna får jag nog nöja mig med 50mm lång spik och då stående råspont

på innerväggarna kan man ju använda längre spik och sätta råsponten liggande...

Mikael_L
Snailman sanoi:
on lattiapuut 45x45 sisäpuolella ulkoseinät, 17mm raakapontilla niin 45+17= 62 mm tekee sen, että muovi voi porautua jos käyttää liian pitkää naulaa, joten ulkoseinille minun on varmaan tyytyä 50mm pitkään naulaan ja sitten seisova raakapontti

sisäseinillä voi käyttää pidempää naulaa ja asentaa raakapontti makaamaan...
Naulapistooli ja sinkitty 2,8 x50 - tulee tosi hyvä.

Tavallinen 2,0 x 50 vetää varmaan huonosti.
Mutta ruuvattu OSB/vaneri/lastulevy on tietenkin vielä parempi. :)

edit: Minun mielipiteeni. :cool:

Viimeksi muokattu:
Elkludde sanoi:
en ole koskaan käyttänyt OSB:tä, mutta se näyttää olevan jonkinlaista jätettä, joka ei kelpaa muuhun kuin piilotettavaksi kipsin taakse
Kyllä kyllä, OSB on tietyssä määrin valmistettu jätteestä, samalla tavalla kuin makkara on valmistettu lihajätteestä. Eli voidaan käyttää sellaisia puun osia, joita ei normaalisti voi käyttää. Ja se on hyvä asia.

Ulkonäöstä: kun OSB tuli Suomeen, se oli kai yli kaksikymmentä vuotta sitten, sitä käytettiin arkkitehtien ja suunnittelijoiden toimesta juuri ulkonäön vuoksi. Se oli silloin uutta ja hienoa. (Jotkut saattavat muistaa, että 1970-luvulla oli huonekaluja lakeratusta lastulevystä, jotta lastulevyn rakenne todella näkyisi.)

Snailman
Mikael_L sanoi:
Naulapyssy ja galvanoitu 2,8 x50 - toimii oikein hyvin.

Tavallinen 2,0 x 50 ei pidä kunnolla. Mutta ruuvattu OSB/plyfa/spån on tietysti vielä parempi. :)

edit: Minun mielipide. :cool:
pari km raakalautaa hankittu ja sisään kannettu, joten se riittää:) naulana on Bilteman 50mm naulapyssyyn (saman paksuinen kuin kolmetuumainen mutta lyhyempi)

andersmc sanoi:
Jotkut ehkä muistavat, että 70-luvulla oli huonekaluja, jotka oli tehty läpikuultavasta lastulevystä, jotta lastulevyn rakenne näkyisi kunnolla.
Olin unohtanut sen, mutta olet oikeassa, sellaisiahan oli...
Tein jopa rasian sillä tavalla. Seitsemänkymmenluvulla siis, puutyötunnilla. Äiti sai sen.

Matti_75 sanoi:
En haluaisi ripustaa keittiötä mihinkään muuhun kuin vaneriin.
Hemmetti, minä, joka juuri ripustin keittiön tukkiin. Tullaako se putoamaan? :S

• Tykkään
LeffeMejsel
  • Laddar…
Snailman
Norrhyttan sanoi:
Voi ei, mä olen juuri asentanut keittiötä hirsitaloon. Tuleeko se putoamaan? :S
:D:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.