Mikä teidän mielestä on paras. Että kipsilevyn sisäpuolella on lastulevy vai OSB? Kiitollinen nopeasta vastauksesta aion ostaa pian!:confused:

aseta osb sinne, missä voi tulla ripustettavia kaapistoja. Tauluille kelpaa lastulevy alle

OSB on toisin kuin lastulevy jossain määrin itsekorjautuva, eli käyttäytyy melkein kuten puu.

Aito vaneri on suositeltavaa, muuten OSB, halvempaa ja kestävämpää.

Olen kokeillut molempia - etuna OSB-levyssä on, että se on kevyempi. Haittapuolena on, että hinta on lastulevy x 2

/Mikael

ruuvaako vai naulaako lastulevyn?

voisit sekä naulata että ruuvata spån.

Hyvälaatuinen lastulevy on vahvempi kuin OSB, mutta sillä on "terävämpi" murtoraja. Kun se antaa periksi, se antaa kokonaan. OSB on kuitenkin sitkeämpi ja anteeksiantavampi, kun siihen ruuvataan. Oikein esiporattujen reikien kanssa lastulevystä kiinnitettävät asiat pysyvät todella tiukasti paikoillaan. Lastulevyillä (ja vanerilla) on myös etuna, että ne voidaan liimata kiinni kiskoihin, mikä antaa erittäin vahvan seinän.

Muutamat rakennuspuusepät ja talonrakentaja neuvoivat minua välttämään OSB:tä talossani. En ole katunut sitä. He ovat itse valinneet lastulevyt omiin (suhteellisen uusiin) taloihinsa.

• Tykkään
nyrrol
  • Laddar…
Olen samaa mieltä Johan Gunverthin kanssa, lastulevy on parempi. Minulla on sekä lastulevyä että plyfaa (plyfaa ulkoseinissä). Joissakin yksittäisissä paikoissa on plyfa pullistunut ja seinästä on tullut hieman käyrä. Ei iso juttu, mutta lastulevy on tasaisempi eikä elä niin paljon. Muuten talo on liikkunut melko paljon ja se on halkeillut hieman siellä täällä kulmissa ja seinä/katto-liitoksissa. Kuitenkaan ei missään seinissä, mikä osoittaa, että se on vakaa ja pienillä liikkeillä rakenteessa lastulevy ja kipsilevy.

Emme ole myöskään saaneet halkeamia muualla kuin nurkissa ja kipsilevyjen saumoissa, missään ei ole pullistumia tai muulla tavoin käyttäytynyt oudosti OSB-levyjen takia.

Mutta kestääkö lastulevy todella, että kiinnitetään kaappeja, joihin esimerkiksi aiotaan säilyttää posliinia = painavaa? Tosin kiinnityspisteitä on useita ja on ehkä epätodennäköistä, että kaikki ruuvit pettäisivät samalla kertaa? Tekeehän parhaansa löytääkseen myös taustalla olevat koolaukset... Tuntuu turvallisemmalta laittaa OSB tai vaneri taakse, vai onko se vain turhaa luulla?

Kipsilevy jakaa voimat melko hyvin. Myös lastulevylle. Jos kiinnitys on tehty oikein, siitä tulee vahva joka tapauksessa. Oikea kiinnitys EI ole kipsiruuvi suoraan kipsin + lastulevyn läpi. ;)

Robert_Maria sanoi:
Meillä ei myöskään ole tullut halkeamia muualla kuin kulmissa ja kipsilevyjen saumoissa, missään ei ole pullistunut tai muuten käyttäytynyt oudosti OSB-levyjen vuoksi.
jos saat halkeamia kulmiin ja kulmissa voisi olla että et ole käyttänyt 50x50 profiileja..
todella tärkeää.

t.
snickar estwing

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.