Hei!

Olen remontoimassa kesämökkiä ja on aika verhota ulkoseinien sisäpuoli. Valintani ovat spontattu paneeli, kuten raakalauta. Jotkut valmiiksi maalatut vaihtoehdot ovat niin ohuita kuin 14 mm ja kysymys on, onko se liian heikko, kun television, kirjahyllyt ja niin edelleen ripustetaan. Pitäisikö minun asentaa osb ensin? Tavallinen raakalauta on noin 20 mm, riittäisikö se ilman osb:tä?

Pitäisikö minun asentaa osb joka tapauksessa, jotta seinä olisi tukevampi? Pystysuorassa 45x95, vaakasuora lämpöpaneli ulkopuolella. Viistot tukipuut ovat molemmissa osioissa jokaisessa nurkassa. Aiemmin sisäpuolella oli vain jonkinlainen puoliläpäisevä kuitulevy, (tretex, voiko se olla sen nimi?) ja talo on seissyt paikallaan 50-luvulta asti...

Terveisin,
ToRy

Ei kenelläkään ole mitään inputtia?

Itse olisin laittanut OSB:n taakse, lähinnä siksi että minun mielestäni on helpompaa tehdä se, kun on mahdollisuus, kuin olla epävarma esimerkiksi siitä, pysyykö TV seinällä jos on säästellyt.

En sitten osaa sanoa, tekeekö se suuren eron, vai onko se enemmänkin lumevaikutus! :)

OSB on hyvä seinän kantokyvylle, mutta jos tila on osittain lämmittämätön vuoden aikana, ei OSB-levyjä pitäisi ruuvata tiiviisti reunoistaan, vaan jättää pieni väli koko levyn ympäri (muutama mm, 1/2 cm riittää), koska se voi "turvota" hieman kosteuden tai säänvaihteluiden aikana. Sitten on suositeltavaa kiinnittää koolaukset OSB:hen ja kiinnittää sitten paneeli koolauksiin eikä suoraan OSB-levyyn! Onnea rakentamiseen!

Jos mökki on 50-luvulta, niin on ehkä aika tarkistaa sähköt!
Ehkä aika upottaa ne seiniin?
Jos teet sen, älä unohda suojata reikien läpivientejä lankuissa metallikiskoilla, jotta minimoit naulaamisen tai ruuvaamisen riskin johtoihin!

Käytä 20-25 mm raakapontti ja ohita OSB.

Kiitos vastauksista! Muutamia jatkokysymyksiä ja kommentteja:

Rosen: Ajattelen suunnilleen samalla tavalla, mutta se on kuitenkin kustannus ja se vie tilaa jo valmiiksi ahtaasta lattiapinta-alasta.

Pagno: Miksi naulakoolaukset osb:ssä? Onko se ilmanvaihdon tai liikkumavaran vuoksi? Sähköt on poistettu kokonaan ja korvattu tilapäisesti. En ole kuitenkaan päättänyt, miten teen lopulta. Ei sähköä eristeiden sisällä ainakaan. Joko uritettuna jalkalistoissa/seinäpaneelissa/osb:ssä jollain tavalla, pintavedettynä tai paneelilautojen ja tuulensuojan välissä. Pistorasioiden ja muiden vaihtaminen/muuttaminen pitää olla helppoa, koska luultavasti laajennamme ja muutamme joidenkin huoneiden käyttötarkoitusta myöhemmin.

Oldboy: Laitoimme raakaponttia saunarakennukseen, mutta kun maalasimme, kuidut kohosivat ja nyt meillä on neulatyynyä kaikkialla, kovat, terävät tikut jopa sentin pituisina eivät ole mukavia raapia... :thumbdown: Olen miettinyt, että maalaisin kerran, sen jälkeen hioisin ne, jotka törröttävät, pois ja sitten maalaisin kerran tai kaksi uudelleen. Paljon lisätyötä mutta toisaalta valmiiksi maalattu roughpaneeli on noin 7000:- kalliimpi kuin raakapontti (ei sisällä maalia ja lisätyötä), joten se saattaa olla sen arvoista...

• Tykkään
Markus Lund
  • Laddar…
Vain siksi, että jos kiinnität paneelia osb-levyihin talossa, joka on kylmä osan vuodesta, niin levy liikkuu enemmän kuin paneeli!
Paneeli voi helposti rypistyä kuin harmonikka, mutta ei niin pahasti.
Joten vastaus on liikkuvuuden vuoksi!

S
puulevyjä ei koskaan tule ruuvata reuna reunaa vasten.
okei, sitten liimattu lastulevy ja vastaava.
ja kyllä, olisi pitänyt laittaa osb taakse.

Laitoitteko sahatun puolen huoneeseen päin?!
No, rimoitus ei toisaalta ole silein pinta edes höylätyllä puolella, mutta 1 cm pitkiä lastuja ei ole huomattavissa määrin?
Joka tapauksessa, massiivipuun maalauksessa aina kuuluu hionta 1. ja normaalisti myös 2. kerroksen jälkeen, ellei se ole todella hyvin höylätty/tasoitetty. Jos haluaa sen todella sileäksi siis. Kuitenkin 1 cm lastuja en ole koskaan nähnyt muuta kuin karkeasahatulla puutavaralla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.