Kiitos kaikista vastauksista!!!
Päädyimme lopulta 17 mm råspontiin, se tuntui vakaimmalta ja "luonnollisimmalta".
 
Minulle tuli siitä sekava sekoitus... Råspont laajennusosissa (runko) ja OSB asennettuna trätex-päällysteisten lankkujen päälle ennen kipsilevyjä.

Kylpyhuoneessa jätän kaiken puun pois ja käytän kaksinkertaista kipsilevyä.

Huh, miten selviän siitä, että muistan miten seinäni on rakennettu muutaman vuoden kuluttua ???

JoGi
 
Greger_Wik sanoi:
Miksi pitäisi laittaa kaksi levyä päällekkäin? (Kipsi+OSB) Jos haluaa kiinnittää asioita, eikö voisi käyttää tavallista lastulevyä? Vai onko sillä haittapuolia? Näin Martin Timellin, kun hän laittoi kuntoon ullakkoa. Hän laittoi sekä raakapontin että vanerin kipsin alle. Tehdäänkö yleensä niin? Se tuntuu kuin olisi sekä henkseleitä että vyötä. Eikö voisi laittaa kipsiä suoraan muovia (höyrynsulkua) vasten ja kiinnittää ruuveilla kakkosnelosiin? Toivottavasti joku voi selittää. //Greger
Raakapontti oli asetettu harvaksi oikealle etäisyydelle vanerin ja kipsin ruuvaamiseksi. Jos et kiinnitä riittävän tiheään, se aikanaan alkaa "roikkua". Kipsilevy painaa kuitenkin jonkin verran (12-14 kg).

Jos asetat muovin ja sitten kiinnität kipsin suoraan, rei’ität sen niin, että se tuskin tekee mitään hyötyä.

Tietysti voit käyttää lastulevyä, mutta se on huomattavasti työläämpi käsitellä ja vaikeampi saada viimeisteltyä. Lastulevy kuuluu kylmiin tiloihin, kuten varastoihin, mielestäni.

Kaksi levyä tekee rakenteesta vakaamman ja raskaamman - ja siten hiljaisemman.

Lisäksi sinulla on myös paloturvallisuusnäkökulma. Lastulevy palaa heti, kun taas kipsi ja OSB pitävät hyvin noin EI45 tai enemmän.
 
JoGi sanoi:
Huh, hur skall jag klara av att komma ihåg hur mina väggar är konstruerade om några år ???

JoGi
Hee... där jag jobbar nu har vi 11 väggtyper. *puh*
 
Minulla on muutamia kysymyksiä OSB:stä:

kuinka asentaa? limittäin?
korkeuteni on 2,5 metriä. Levyt ovat 2440 mm. Kuinka voin tehdä silloin?
asennusohjeen mukaan seuraavat asiat on huomioitava:
1. "asenna pitkä sivu suorassa kulmassa tukeen
2. "levyn reunat asennetaan tukien päälle, vähintään 20 mm
sisään kiiloista"
mitä tarkoittaa 1 ja 2?

Muita asennusajatuksia?

Mats
 
Se tarkoittaa, että asennat seinäsi pystytuet c 600:lla, jos sinulla on 1200-levy, tai c 450:lla, jos sinulla on 900-levy.

Sitten ruuvaat levyn pystyyn näihin pystytukiin. Koska pystytuki on 45 mm leveä, saat vähintään 20 mm tukipinnan.

Se, että se on liian lyhyt, ei haittaa. Leikkaa 60 mm seuraavasta levystä ja ruuvaa se kiinni yläpuolelle niin, että siitä tulee tiivis. Sitten käytät toisen levysi jäljelle jäänyttä osaa ja työnnät sen edellistä vasten niin, että ne ovat yhdessä (suora kulma tukiin). Tällöin saat hieman suuremman raon kattoa vasten, jonka täytät seuraavan levyn palalla jne. (Jatkuva sauma).

Näin saat maksimaalisen hyödyn ostamistasi levyistä.

Levyt ruuvataan tai naulataan kaikissa kolmessa niihin rajautuvassa pystytuessa.
 
Niin totta niin totta.

Katso kuinka paljon "ensimmäinen kerros" todellisuudessa peittää ja kuinka monta ruuvia levyissä on...

Jos aikoo naulata kattolistan, voi tietenkin olla hyvä, että se peittää ylöspäin... ja lattialista pysyy hyvin alhaalla...
 
Tietenkin ;D

Mutta sitten on suuria rakennushankkeita... sellaisia, joita Skanska, PEAB, JM ja muut jättiläiset tekevät... SIINÄ on eri asia voin luvata.
 
Meillä on 250 cm huonekorkeus alakerrassa ja olemme asentaneet OSB+gips. Jatkuva sauma ei koskaan ollut vaihtoehto, kun eroa on vain 3 cm. Katto- ja lattialistat on helppo kiinnittää siihen, mikä on kipsin takana. Yläkerrassa meillä sen sijaan on seinät, jotka ovat noin 290 cm. Silloin saumattiin OSB:n lyhyellä tavalla takaa, se tuntui tukevimmalta. On mahdollista, että se olisi toiminut, kun gips tasoittaa ja jäykistää, mutta ensimmäinen vaihtoehto tuntui kuitenkin parhaalta.
 
Jos sinulla on vain yksi kerros kipsiä, laittaisin exis laudan taakse kiinnittääkseni sen vaakasaumaan.
 
Valitse oikea vaneri, jos vedät liian kovaa osb-levyä, ruuvi pyörii, jolloin vaihtoehdoksi jää poraaminen ja molly, mutta sinun tapauksessasi valitsisin epäröimättä ponttilaudan...ihan uskomatonta, että rakennusyritys on sisällyttänyt tämän tarjoukseensa...
Toivottavasti valitset PONTTILAUDAN...
 
Valitse oikea plywood, jos vedät vähän liikaa osb-levyä, niin ruuvi pyörii, silloin vaihtoehtona on porata ja molly, mutta sinun tapauksessasi valitsisin epäröimättä raakalauta...ihan uskomatonta, että rakennusfirma on ottanut tämän tarjoukseensa...
Toivottavasti valitaan RAAKALAUTA...
Se tapahtuu myös vanerissa...
 
Haluaisin saada vähän elämää tähän ketjuun taas ;D
Tiedätkö joku, miten on lastulevyn kanssa, 12mm, sitten 13mm kipsilevy sen päälle. (ei kuitenkaan kylpyhuoneessa, siellä tulee kaksinkertainen kipsilevy). Lastulevy on niin paljon halvempi (noin 60:-/kpl) kuin OSB (noin 160:-/kpl), vaneri (noin 160:-/kpl) ja raakapontti (noin 4:-/jm), Byggmax hinnat.
Vai onko se "saat-mitä-maksat"?.
 
Lastulevy on kuten Öh... rakentaja sanoi, huonompi asioiden kiinnittämiseen.

Lisäksi katson, että se on huomattavasti raskaampi työstettävä. Raskaampia ja terävämpiä levyjä, jotka pöllyävät huomattavasti enemmän käsiteltäessä.

En tiedä, miten ympäristönäkökohdat ovat, mutta vaikuttaa siltä, että lastulevyissä on enemmän liimaa kuin vanerissa ja/tai OSB:ssä.

Spånia käytän vain lattioihin. Jos minun on pakko.
 
Aivan, Tommy.
En pidä myöskään lastulevyistä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.