Onko joku, joka tietää, mikä on paras materiaali laittaa sisäseiniin kipsilevyn taakse, OSB vai raakapontti???

Perustelkaa mielellään vastauksenne, jotta saan vähän enemmän "lihaa luiden ympärille"!
 
Raakapontti, saat muutaman ylimääräisen mm ruuvausta varten. Normaalisti käytetään 12 mm OSB / plyfa, mutta raakapontti on yleensä 17 mm.

Haittapuoli, sen asentaminen vie enemmän aikaa.

Etu, voit hyvillä mielin ostaa naulapyssyn.

Itse käytän raakaponttia, ja sen saa itse asiassa melko nopeasti ylös. Se on myös helppo käsitellä.
 
12 mm OSB koska se on helppo kuljettaa + halpa byggmaxissa...

on pyfa esim. keittiössä ja kylpyhuoneessa, joissa haluan, että siinä on enemmän pitoa, kun kiinnitetään jotain raskasta...
 
Hinta tai kuljetus ei ole ongelma, kun taloyhtiö vastaa siitä. Sopimuksessa on raakapontti, mutta rakentajat haluavat vaihtaa sen OSB:hen, luulen että se johtuu siitä, että raakapontin asentaminen on työläämpää.

Joten hinnasta ja kuljetuksesta riippumatta, mikä on paras valinta????
 
raakapontti jos se ei maksa sinulle enempää ;)
 
Raakapontti on parempi, jos saat sen asennettuna ja valmiina samaan hintaan. Ero on marginaalinen, mutta totta kai raakapontti tuntuu hieman tukevammalta. (Minä itse asennan OSB:ta projektissani säästääkseni hieman aikaa (=rahaa)). Kirvesmies, joka auttaa minua rakentamisessa, asensi itse raakaponttia omaan taloonsa... ("jos kirvesmies itse saa valita").

JoGi
 
Laitoin OSB. Mielestäni se on loistava materiaali - jäykkä ja tukeva. Valitettavasti se on melko kallista verrattuna raakalautaan, mutta paljon kätevämpi asentaa.
 
Kuitenkin raakapontti on kestävämpää kuin OSB.
Lisäksi sinulla on puhdas materiaali, ilman liimaa ja muita kemikaaleja, joita asukkaat hengittävät sisään.
 
Se on totta - muuten en olisi koskaan käyttänyt sitä.
Ymmärtääkseni siinä on vain minimaalinen määrä hartsia sideaineena, sitten tavara puristetaan yhteen valtavalla paineella.
 
Ajattele, että OSB + kipsilevy antaa melkein saman paloluokituksen kuin 2x kipsilevy.
Liima on se, mitä käytetään pitämään levy koossa.
Ligniini, joka on puun oma sidosaine korkeassa paineessa, ei toimi, koska se liukenee kosteuden vaikutuksesta.
Eikö ole mitään arvoa siinä, että OSB on muotostabiili ja sillä on positiivinen vaikutus vetolujuuteen?
 
Onko kenelläkään kokemuksia 9mm laudan käyttämisestä kipsilevyn sisäpuolella?
Se on alakerrassa Eksjöhus Kvadratenissa, mutta vain ulkoseinissä.
Joten ajattelin laittaa sen yläkertaan vinokattoon ja päätyseiniin.
Mitä mieltä olette?

JRG
 
kristofer.eklund sanoi:
Toivon sijoittavani levyt koolausten väliin optimoidakseni asuintilan - onko tämä tyhmänsäästöä???
Ei ole nuuka, mutta ehkä vähän tyhmä. :) En usko, että huonetilasi kärsii erityisen paljon, jos huone lyhenee/leveytyy 22mm. Sen sijaan sisäpuoliset koolaukset levyille voivat olla melko hankalia.
OSB on muuten hyvä sekä ruuvata että naulata.
 
kristofer.eklund sanoi:
Ymmärsin, että olin hieman metsässä. Teen sen itselleni helpoksi ja pistän kaiken päälle ulkopuolelle!
Hyvin ajateltu, pyöräilykausi on ohi! ;D
 
Kroonospans OSB sisältää noin 6 % mupsia tai onko se mupf-liimaa.
 
Säästä metsää ja käytä OSB:tä, joka valmistetaan jäännöstuotteista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.