19 495 lukukertaa ·
32 vastausta
19k lukukertaa
32 vastausta
OSB tai raakapontti??
Sivu 1 / 3
Onko joku, joka tietää, mikä on paras materiaali laittaa sisäseiniin kipsilevyn taakse, OSB vai raakapontti???
Perustelkaa mielellään vastauksenne, jotta saan vähän enemmän "lihaa luiden ympärille"!
Perustelkaa mielellään vastauksenne, jotta saan vähän enemmän "lihaa luiden ympärille"!
Raakapontti, saat muutaman ylimääräisen mm ruuvausta varten. Normaalisti käytetään 12 mm OSB / plyfa, mutta raakapontti on yleensä 17 mm.
Haittapuoli, sen asentaminen vie enemmän aikaa.
Etu, voit hyvillä mielin ostaa naulapyssyn.
Itse käytän raakaponttia, ja sen saa itse asiassa melko nopeasti ylös. Se on myös helppo käsitellä.
Haittapuoli, sen asentaminen vie enemmän aikaa.
Etu, voit hyvillä mielin ostaa naulapyssyn.
Itse käytän raakaponttia, ja sen saa itse asiassa melko nopeasti ylös. Se on myös helppo käsitellä.
Hinta tai kuljetus ei ole ongelma, kun taloyhtiö vastaa siitä. Sopimuksessa on raakapontti, mutta rakentajat haluavat vaihtaa sen OSB:hen, luulen että se johtuu siitä, että raakapontin asentaminen on työläämpää.
Joten hinnasta ja kuljetuksesta riippumatta, mikä on paras valinta????
Joten hinnasta ja kuljetuksesta riippumatta, mikä on paras valinta????
Raakapontti on parempi, jos saat sen asennettuna ja valmiina samaan hintaan. Ero on marginaalinen, mutta totta kai raakapontti tuntuu hieman tukevammalta. (Minä itse asennan OSB:ta projektissani säästääkseni hieman aikaa (=rahaa)). Kirvesmies, joka auttaa minua rakentamisessa, asensi itse raakaponttia omaan taloonsa... ("jos kirvesmies itse saa valita").
JoGi
JoGi
Ajattele, että OSB + kipsilevy antaa melkein saman paloluokituksen kuin 2x kipsilevy.
Liima on se, mitä käytetään pitämään levy koossa.
Ligniini, joka on puun oma sidosaine korkeassa paineessa, ei toimi, koska se liukenee kosteuden vaikutuksesta.
Eikö ole mitään arvoa siinä, että OSB on muotostabiili ja sillä on positiivinen vaikutus vetolujuuteen?
Liima on se, mitä käytetään pitämään levy koossa.
Ligniini, joka on puun oma sidosaine korkeassa paineessa, ei toimi, koska se liukenee kosteuden vaikutuksesta.
Eikö ole mitään arvoa siinä, että OSB on muotostabiili ja sillä on positiivinen vaikutus vetolujuuteen?
Ei ole nuuka, mutta ehkä vähän tyhmä.kristofer.eklund sanoi:
OSB on muuten hyvä sekä ruuvata että naulata.