13 343 lukukertaa ·
21 vastausta
13k lukukertaa
21 vastausta
OSB-levyt koko talossa
OSB liimataan usein liimalla, joka sisältää formaldehydiä, joka tiettyjen tutkimusten mukaan vapauttaa syöpää aiheuttavia kaasuja (siitä on ollut myös artikkeleita DN:ssa). OSB-liima vapauttaa enemmän kaasuja, jos ne kostuvat (myös korkea ilmankosteus).Mikael_L sanoi:
Vanerit liimataan kosteuden kestävällä liimalla, ja ne varmasti vapauttavat myös eräitä epämiellyttävämpiä aineita, mutta vain murto-osan verrattuna OSB:hen.
En haluaisi OSB:tä taloni seiniin...
Jäsen
· Östergötland
· 253 viestiä
Käännä tilanne toisinpäin ja ajattele, että OSB:n tulisi olla standardi hyvinrakennetussa, uudessa talossa.
Kysy nyt itseltäsi, haluatko olla pihi ja säästää muutaman kymppitonnin, ja sitten joutua elämään 50 vuotta talossa, jossa on hankalampia ripustuksia, huonompi äänimukavuus jne.
Edit; Vanerin lisäkustannuksen ei pitäisi edes olla tässä ajankohtainen, se ei myöskään tarjoa riittävää parannusta, joka oikeuttaisi hinnan nousun mielestäni.
Kysy nyt itseltäsi, haluatko olla pihi ja säästää muutaman kymppitonnin, ja sitten joutua elämään 50 vuotta talossa, jossa on hankalampia ripustuksia, huonompi äänimukavuus jne.
Edit; Vanerin lisäkustannuksen ei pitäisi edes olla tässä ajankohtainen, se ei myöskään tarjoa riittävää parannusta, joka oikeuttaisi hinnan nousun mielestäni.
Riippuu täysin, minkä vanerin valitset. Lisäksi OSB sisältää vain 2-3 % liimaa. Murto-osa verrattuna lastulevyihin, joita monilla on lattianalusena. Ottaisin mieluummin OSB:n seinille kuin lastulevyn lattiaan.anders07 sanoi:
OSB liimataan useimmiten liimalla, joka sisältää formaldehydiä, mikä tietyn tutkimuksen mukaan vapauttaa syöpää aiheuttavia höyryjä (tästä on ollut myös artikkeleita DN:ssä).
OSB-liima vapauttaa enemmän kaasuja, jos ne kostuvat (myös korkea ilmankosteus).
Vaneri liimataan kosteutta kestävällä liimalla ja varmasti sekin vapauttaa jonkin verran vähemmän miellyttäviä aineita, mutta vain murto-osan verrattuna OSB:hen.
En haluaisi OSB:tä taloni seinille...
anders07 sanoi:
Outoa.... Tämä raportti sanoo nimittäin, että koivuvanerissa on täsmälleen yhtä paljon kuin OSB:ssä. (keskimääräinen arvo OSB:lle on kuitenkin väärin laskettu ja pitäisi olla 0,525)
Ja että ne näyttävät olevan liimattu samalla liimatyypillä, UF.
http://www.kemi.se/global/tillsyns-...maldehyd-i-traskivor-tillsynsprojekt-2014.pdf
Mutta... Et voi vain tulla vetämään esiin faktoja. 
*Varoitus! Ironiaa yllä.*
Pidän faktoista. Itse olen laittanut OSB kaikkiin uusiin väliseiniin, joita olemme rakentaneet, paitsi kylpyhuoneeseen, jossa käytettiin 15 mm vaneria märkätilojen seinä 2012 mukaan.
*Varoitus! Ironiaa yllä.*
Pidän faktoista. Itse olen laittanut OSB kaikkiin uusiin väliseiniin, joita olemme rakentaneet, paitsi kylpyhuoneeseen, jossa käytettiin 15 mm vaneria märkätilojen seinä 2012 mukaan.
Fantastista, jos he ovat vaihtaneet parempiin materiaaleihin. Luin liimoista/liuoskeinoista noin 8-10 vuotta sitten, kun remontoimme silloista puutaloamme... Se ei ollut mukavaa luettavaa silloin...R Robin Wahlman sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi