2 966 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Onko tämä sääntö kantava?
Hei.
Olemme juuri ostaneet talon ja tulevissa remontoinneissa olemme kohdanneet asioita, joita täytyy pohtia. Aiomme juuri rakentaa umpeen reiän kantavassa sydänseinämässä, noin 2,5 m leveä. Aukon yläpuolelle on asetettu 220x45 sääntö, toiseen päähän seinän paksuutta (katso kuvat), jonka oletan olevan tarkoitettu yläkerroksen kantamiseksi. Meillä on kuitenkin ongelmana, että se on hieman liian alhaalla, ja nyt kun aiomme laittaa seinää sinne, se aiheuttaa hieman päänvaivaa ovisuunnitelmien suhteen.
Siksi kysyn nyt:
Onko se kantava? Oletan, että se on tarkoitettu niin, mutta samalla ajattelen amatöörin innolla, että se on vähintäänkin huonosti asetettu alustalleen. Kuvassa 77 näkyvän säännön vieressä on 15 cm leca, joka on keskellä seinää. Sääntö itsessään sijaitsee vain seinän rappauksessa. Lisäksi se on toisella puolella tuettuna sirpaleilla, jotka luultavasti jäivät ylimääräisiksi.
Olisiko mahdollista korvata se 2 kpl 45x45 säännöllä, jotka seisovat suunnilleen 10 cm korkeudella (sähkön ja lämpöjohdon vetämiseksi) 145x45 sääntöjen päällä lattiaan asti. Tämä sen sijaan, että porattaisiin paljon reikiä koko seisovaan sääntöön. Tämän aukon yläpuolella on vain avoin lattiapinta, joten seinä ei jatku ylöspäin talossa, joten sen ei tarvitse kantaa muuta kuin lattian painoa.
Vai pitäisikö vain jättää kaikki ennalleen ja rakentaa säännön ympärille ja löytää 180-190 cm ovet sen sijaan, jotta sitä ei tarvitse koskea. Silloin on myös etuna se, että putkimiehen ei tarvitse tulla pidentämään lämmitysputkea pannusta ja voin itse rakentaa seinän ilman, että tarvitsen puuseppää.
Kuvat:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG säännön takana, vähän sähköputkia ja lämmitysputki pannusta.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG päässä keskuspölynimuri
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG päässä pannan suuntaan
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG alusta pannun päässä
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG alusta, c-d-pää
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG alustan sisäpuoli, c-d-pää
Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon? Esimerkiksi lämmitysputki, miten se tulee vetää seinän sisällä (eli ei ilman tarkastusluukkua tällä hetkellä, eikö?) lämmön suhteen?
Olemme juuri ostaneet talon ja tulevissa remontoinneissa olemme kohdanneet asioita, joita täytyy pohtia. Aiomme juuri rakentaa umpeen reiän kantavassa sydänseinämässä, noin 2,5 m leveä. Aukon yläpuolelle on asetettu 220x45 sääntö, toiseen päähän seinän paksuutta (katso kuvat), jonka oletan olevan tarkoitettu yläkerroksen kantamiseksi. Meillä on kuitenkin ongelmana, että se on hieman liian alhaalla, ja nyt kun aiomme laittaa seinää sinne, se aiheuttaa hieman päänvaivaa ovisuunnitelmien suhteen.
Siksi kysyn nyt:
Onko se kantava? Oletan, että se on tarkoitettu niin, mutta samalla ajattelen amatöörin innolla, että se on vähintäänkin huonosti asetettu alustalleen. Kuvassa 77 näkyvän säännön vieressä on 15 cm leca, joka on keskellä seinää. Sääntö itsessään sijaitsee vain seinän rappauksessa. Lisäksi se on toisella puolella tuettuna sirpaleilla, jotka luultavasti jäivät ylimääräisiksi.
Olisiko mahdollista korvata se 2 kpl 45x45 säännöllä, jotka seisovat suunnilleen 10 cm korkeudella (sähkön ja lämpöjohdon vetämiseksi) 145x45 sääntöjen päällä lattiaan asti. Tämä sen sijaan, että porattaisiin paljon reikiä koko seisovaan sääntöön. Tämän aukon yläpuolella on vain avoin lattiapinta, joten seinä ei jatku ylöspäin talossa, joten sen ei tarvitse kantaa muuta kuin lattian painoa.
Vai pitäisikö vain jättää kaikki ennalleen ja rakentaa säännön ympärille ja löytää 180-190 cm ovet sen sijaan, jotta sitä ei tarvitse koskea. Silloin on myös etuna se, että putkimiehen ei tarvitse tulla pidentämään lämmitysputkea pannusta ja voin itse rakentaa seinän ilman, että tarvitsen puuseppää.
Kuvat:
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4271.JPG säännön takana, vähän sähköputkia ja lämmitysputki pannusta.
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4272.JPG
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4273.JPG päässä keskuspölynimuri
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4274.JPG päässä pannan suuntaan
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4275.JPG alusta pannun päässä
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4276.JPG alusta, c-d-pää
http://www.wot.se/~mattias/bilder/142CANON/IMG_4277.JPG alustan sisäpuoli, c-d-pää
Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon? Esimerkiksi lämmitysputki, miten se tulee vetää seinän sisällä (eli ei ilman tarkastusluukkua tällä hetkellä, eikö?) lämmön suhteen?
Näyttää olevan kantava.
Etkö voisi yksinkertaisesti rakentaa uuden seinän esim. 95x45 pystytolpilla, mukaan lukien kummallakin puolella ovea, nykyistä palkkia vasten? Sen jälkeen voit sahata aukon palkkiin sen verran kuin tarvitaan oven asentamiseksi.
Etkö voisi yksinkertaisesti rakentaa uuden seinän esim. 95x45 pystytolpilla, mukaan lukien kummallakin puolella ovea, nykyistä palkkia vasten? Sen jälkeen voit sahata aukon palkkiin sen verran kuin tarvitaan oven asentamiseksi.
Klikkaa tästä vastataksesi