9 906 lukukertaa ·
18 vastausta
10k lukukertaa
18 vastausta
Paras tapa korjata halkeama tässä puulsotarissa
Hei,
Minulla on pieni pohdinta... Pari päivää sitten ostimme vaimoni kanssa käytetyn nostoportin. Tänään, pestyämme kaikki osat uudelleenmaalausta varten, löysimme pitkän halkeaman yhdestä rimoista. Nämä ovat jyrsittyjä, joten ajattelen, että ei varmaankaan ole helppoa vain mennä ja ostaa uutta.
Kysymykseni on siis: Mikä on paras tapa pelastaa tämä rima? Kotona minulla on muovipuuta, puuliimaa ja pitkiä puuruuvia. Näiden kolmen menetelmän lisäksi, onko jotain muuta, mitä suosittelisitte?
Suurkiitos etukäteen!
Yst. terv., Patrick
Minulla on pieni pohdinta... Pari päivää sitten ostimme vaimoni kanssa käytetyn nostoportin. Tänään, pestyämme kaikki osat uudelleenmaalausta varten, löysimme pitkän halkeaman yhdestä rimoista. Nämä ovat jyrsittyjä, joten ajattelen, että ei varmaankaan ole helppoa vain mennä ja ostaa uutta.
Kysymykseni on siis: Mikä on paras tapa pelastaa tämä rima? Kotona minulla on muovipuuta, puuliimaa ja pitkiä puuruuvia. Näiden kolmen menetelmän lisäksi, onko jotain muuta, mitä suosittelisitte?
Suurkiitos etukäteen!
Yst. terv., Patrick
Jäsen
· Västernorrland
· 12 029 viestiä
Olin laajentanut sitä niin paljon kuin uskalsin ja laittanut hyvää puuliimaa ja sitten puristimia.
Sivulta sahaminen ei todennäköisesti toimi hyvin. Et koskaan pysty liimaamaan syiden päätä yhteen säilyttäen vahvuuden, ja siitä tulee heikko kohta. Parempi silloin rikkoa puu kokonaan ja liimata koko pala. Tai tehdä kuten @Stefan1972 kirjoitti, laajentaa sitä, painaa puuliimaa niin hyvin kuin mahdollista ja laittaa puristukseen.A ArneTW sanoi:
Kyllä, juuri edellä mainitun mukaisesti. Joko irrottaa haljennut pala ja sitten liimata takaisin tai yrittää avata halkeamaa niin paljon kuin uskaltaa (voi silloin tulla vaihtoehto yksi) ja yrittää saada liimaa mahdollisimman suurelle osalle halkeamaa ja laittaa puristukseen. Liimauksen jälkeen varmistaa ruuvaamalla ohuemmasta osasta paksumpaan osaan.
Palkki on se, joka pitää laittaa portin yläpuolelle. Erittäin hyvä idea, jonka pidän mielessä, kun työ tehdään!M marka sanoi:
Mielestäni ruuvaaminen on täysin tarpeetonta ja ehkä jopa huonompi kantavuuden kannalta. Jos liimataan halkeamaan puuhun, sauma on vähintään yhtä vahva kuin puu alun perin (vahvempikin oikeastaan, koska puu on kuitenkin jo haljennut).R roli sanoi:Ja, täsmälleen kuten yllä. Joko irrota haljennut pala ja sitten liimata takaisin tai yrittää avartaa halkeamaa niin paljon kuin uskaltaa (saattaa siis päätyä vaihtoehtoon yksi) ja yrittää saada liimaa niin suureen osaan halkeamaa kuin mahdollista ja laittaa puristukseen. Liimauksen jälkeen varmista ruuvilla, jonka laitat ohuemman osan kautta paksumpaan osaan.
Ruuvit voivat olla hyödyksi tilanteissa, joissa kappaleita ei voi kiristää muuten. Kun rakennetaan kaiutinkoteloita, on tavallista ruuvata sillä välin kun liima kuivaa, ja sitten poistaa ruuvi, jotta ne eivät liikkuisi ja tuhoaisi pintakäsittelyä sen jälkeen kun reiät on kitattu.
Kiitos, Puristimet ovat siis suositeltavia kuten myös Stefan1972 mainitsi?R RoAd sanoi:Ruuvia pidän täysin tarpeettomana ja ehkä jopa huonompana lujuuden kannalta. Jos liimaat halkeamaan puussa, liitos tulee vähintään yhtä vahvaksi kuin puu oli alun perin (itse asiassa vahvemmaksi, koska puu on kuitenkin haljennut).
Ruuvit voivat olla hyödyllisiä tilanteissa, joissa kappaleita ei voi jännittää muulla tavalla. Kun rakennetaan kaiutinkoteloita, on tavallista ruuvata kunnes liima kuivuu ja sitten poistaa ruuvi, jotta ne eivät liiku ja pilaa pintaviimeistelyä pakkelin jälkeen.
Kyllä, sinun täytyy saada kaikki kunnolla puristukseen, jos haluat hyvää jälkeä. On suositeltavaa käyttää paria lankkua (tai vastaavaa) sivuilla levittämään puristimen painetta laajemmalle alueelle, erityisesti silloin, kun murtunut osa on ohut.P ph659266 sanoi:
Arvaan, että tarkoitat esiporata. Väittäisin edelleen, että ruuvaaminen on tarpeetonta, ja jos jopa esiporat, se heikentää sääntöä. Vaikka uskonkin, että se kestää joka tapauksessa, mutta en olisi tehnyt sitä. Liima on tarpeeksi vahva.J Johan456 sanoi:
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 424 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 424 viestiä
Mahdollinen esiporaus ja ruuvi eivät heikennä...R RoAd sanoi:
Liima on varmasti tarpeeksi vahvaa, mutta ruuviliimaus on itse asiassa aina vahvempaa, koska saat molempien edut ilman uusia haittoja, kunhan se tehdään oikein.