Meillä on puolitoistakerroksinen talo kellarilla vuodelta 1969 ja haluamme purkaa seinän yläkerrassa saadaksemme aikaan lisämakuuhuoneen. Olen googlannut puolikuoliaaksi kantavista seinistä ja haluaisin tämän perusteella todeta, ettei seinämme ole kantava. Kysyisin, onko kenelläkään enemmän tietoa ja mietitäänkö, että pitäisi palkata joku arvioimaan asia.

Info: kellarissa ja ensimmäisessä kerroksessa kulkee "hjärtvägg" talon keskikohdassa. Yläkerrassa ei ole sellaista seinää, mutta siellä on kuiluja molemmilla pitkillä sivuilla, jotka kulkevat talon koko pituudelta. Yläkerrassa (jossa on siis vinokatto) on kaksi poikittaista seinää (plus pieni kylpyhuone, joka luo vielä kaksi pientä seinää, mutta ajattelen, että se on tässä yhteydessä merkityksetöntä), joista yhden haluamme purkaa. Näiden seinien väliin jää noin 5 metrin tila ilman seinää. Kyseinen seinä on noin 70 mm paksu, savupiippu on tämän seinän vieressä. Aiomme siis pystyttää uuden poikittaisen seinän lähempänä talon keskikohtaa ja sitten jakaa huoneen pitkittäisellä seinällä. Jos sillä on merkitystä.

Mitä mieltä olette? Tarvitseeko piirustuksia jne. asian ratkaisemiseksi? Mistä saan ne, jos tarvitsen?
 
Yksinkertainen vinkki. Palkkaa konstruktööri. Se on sen arvoista. Ei voi googlata sellaisia asioita, jos on amatööri.
 
Helpoin tapa on ladata kaikki materiaali mitä sinulla on ja kutsua @justusandersson :rofl::)
 
Yleisesti voidaan sanoa, että 1,5-kerroksisen talon yläkerran seinät eivät ole kantavia, elleivät ne ole vinoseiniä. Jos haluat tietää enemmän, tarvitaan piirustuksia. Kaavat alakerroksesta ja yläkerrasta sekä poikkileikkaus.
 
BirgitS
Lp3 Lp3 sanoi:
Tarvitseeko piirustuksia jne. päätöksen tekemiseen? Mistä saan ne tässä tapauksessa?
Kunta, rakennuslupayksikkö jne.

Tervetuloa foorumille myös!
 
Kiitos avusta tyypit! :)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.