Hei hei, minä mietin, voitteko auttaa minua. Onko seinä kantava?
Lähetän mukana piirustuksen vuodelta 1961.

Seinä, joka pitää purkaa, on (vanhan) pannuhuoneen ja (vanhan) autotallin välillä. Autotalli eristettiin ja remontoitiin noin 25 vuotta sitten, joten se on sisustettu jne. Nyt haluamme avata (vanhan) pannuhuoneen ja vierashuoneen/vanhan autotallin välisen tilan.

Talossa on puurunko ja ulkopuolella on mexitegel. Se on yksikerroksinen LB-talo vuodelta 61.
Katso piirustus alla.

Rakennuksen pohjapiirustus vuodelta 1961, punaisella ympyröity poistettava seinä entisen pannuhuoneen ja autotallin välillä.

Luulisin, että se on kantava.

mexitegel sanoi:
Luulen, että se on kantava.
Ymmärrän kyllä, mitkä seinät talon muissa osissa ovat kantavia jne., sydänseinä ja niin edelleen. Mutta tässä on kyseessä pienempi osa, erillään muusta rakenteesta ja ei yhtä korkea katto jne. Valitettavasti ei ole mitään luukkua pienen autotallin yläpuolella olevalle ullakolle, joten en voi katsoa sitä kautta...

Kyllä, ristikkorakenteesta riippuu. Onko siellä tasakatto?

mexitegel sanoi:
Ja, det är ju takstolens konstruktion som avgör. Det är platt tak där?
Ei, se ei ole tasainen, vaan se on loivasti kalteva katto, jossa on eternit-levyt.

Puiset kattopalkit ja eristemateriaalia ullakolla, johon on pieni aukko. Näkyvissä myös johdotus.

Hei taas, pienen katon käsittelyn jälkeen minulla on pieni aukko, jonka kautta voin katsoa ylös ullakolle seinän yläpuolelle, jonka haluan purkaa. Mielestäni näyttää siltä, että kattotuoli EI lepää seinärakenteen päällä, vaan "leijuu" muutama senttimetri yläpuolella? Lisäksi seinä, jonka aion purkaa, on linjassa kattotuolien kanssa, joten tuntuu epätodennäköiseltä, että seinällä olisi mitään kantavaa vaikutusta... vai mitä sanotte te, joilla on enemmän rakennustietämystä?

Leijuu ilmassa seinän yläpuolella, jonka aiot poistaa, niin se on hyvä merkki siitä, että se ei ole kantava. Sen jälkeen sinun täytyy pohtia, onko ulkoseinä edelleen vakaa, kun tämä sisäseinä katoaa, todennäköisesti ei ongelma.....

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.