Olen remonttimassa 1-kerroksista Älvsbytaloa vuodelta -65 ja kaksi seinää pitäisi poistaa. Olen kysellyt vähän eri paikoista ja saanut erilaisia vastauksia. Kaikkea kunnollisesta kattotuolien välituesta kulmapylväiden kanssa siihen, ettei mitään interventiota tarvita.

Pohjapiirros 1-kerroksisen Älvsbytalon muutostyöstä; seinät 1 ja 2 merkitty purettaviksi.
Yksityiskohtainen poikkileikkaus Älvsbyhus-talosta vuodelta 1965, sisältäen rakennemateriaaleja ja mittoja seinille, katto- ja lattiarakenteille.
Puutalossa ullakko keskeneräisen rakennustyön vaiheessa, esillä puisia kattotuoleja ja eristämättömiä seinärakenteita. Puinen kattorakenne vanhassa talossa, jossa näkyy tukipalkit ja kattotuolit. Taustalla aaltopeltiä ja joitakin rakennusmateriaaleja.

Seinä numero 2 on se, jota pohdin.
Mitä mieltä olette? Kiitollinen mielipiteistänne :)

Seinän numero 2 poistaminen ei ole mikään ongelma. Seinän numero 1 täytyy kantaa esimerkiksi liimapuupalkilla. Jotta voidaan arvioida sopiva palkin mitoitus, tarvitaan lisää piirustuksia. Mieluiten leikkaus ja joku, joka kuvailee, kuinka osittain kattopalkkeja tukevat kaltevat rakenteet päättyvät.

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja olen täysin samaa mieltä kuin justusandersson, sillä kerrankin kyseessä oli suhteellisen yksinkertainen kysymys koskien poikkipalkkeja ja mitkä seinät ovat kantavia ... ;)
(edit; minulla on siis tunne, että justus... on huomattavasti terävämpi tässä asiassa)

Teoriassa kattotuolit voisivat mahdollisesti olla itseään kantavia, joten seinä 1 voitaisiin poistaa. Mutta käytännössä ei käytetä sellaisia mittoja, että siitä tulisi itseään kantava, ellei ole tarpeen.
Suhteellisen matala kattokulma puhuu myös itseään kantavia kattotuoleja vastaan.

Joten ei, seinä 1 ei poisteta ilman poikkipalkkeja ennen syvällisempää tutkimusta, ja silloin suurella todennäköisyydellä päädytään siihen, että poikkipalkkeja tarvitaan.

Viimeksi muokattu:
Mielestäni kuvista käy ilmi, että kattotuolit eivät ole vain päistään kannattavia. 2x6 tuuman palkit eivät myöskään voi olla vapaasti kantavia yli 7,85 metrin jännevälillä, vaikka kuorma olisi vähäinen.

• Tykkään
simonbe
  • Laddar…
Yksi alaslasku voidaan tehdä ullakolla, jos haluaa tasaisen katon ilman palkkeja.

• Tykkään
Avle
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista! Olen täysin samaa mieltä kanssanne, pitää tehdä avväxling. Katsotaan, teenkö sen ylhäällä ullakolla vai sisältä käsin. Palaan tuloksista kuvilla :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.