Olen remonttimassa 1-kerroksista Älvsbytaloa vuodelta -65 ja kaksi seinää pitäisi poistaa. Olen kysellyt vähän eri paikoista ja saanut erilaisia vastauksia. Kaikkea kunnollisesta kattotuolien välituesta kulmapylväiden kanssa siihen, ettei mitään interventiota tarvita.
Seinä numero 2 on se, jota pohdin.
Mitä mieltä olette? Kiitollinen mielipiteistänne
Seinän numero 2 poistaminen ei ole mikään ongelma. Seinän numero 1 täytyy kantaa esimerkiksi liimapuupalkilla. Jotta voidaan arvioida sopiva palkin mitoitus, tarvitaan lisää piirustuksia. Mieluiten leikkaus ja joku, joka kuvailee, kuinka osittain kattopalkkeja tukevat kaltevat rakenteet päättyvät.
Ja olen täysin samaa mieltä kuin justusandersson, sillä kerrankin kyseessä oli suhteellisen yksinkertainen kysymys koskien poikkipalkkeja ja mitkä seinät ovat kantavia ...
(edit; minulla on siis tunne, että justus... on huomattavasti terävämpi tässä asiassa)
Teoriassa kattotuolit voisivat mahdollisesti olla itseään kantavia, joten seinä 1 voitaisiin poistaa. Mutta käytännössä ei käytetä sellaisia mittoja, että siitä tulisi itseään kantava, ellei ole tarpeen.
Suhteellisen matala kattokulma puhuu myös itseään kantavia kattotuoleja vastaan.
Joten ei, seinä 1 ei poisteta ilman poikkipalkkeja ennen syvällisempää tutkimusta, ja silloin suurella todennäköisyydellä päädytään siihen, että poikkipalkkeja tarvitaan.
Mielestäni kuvista käy ilmi, että kattotuolit eivät ole vain päistään kannattavia. 2x6 tuuman palkit eivät myöskään voi olla vapaasti kantavia yli 7,85 metrin jännevälillä, vaikka kuorma olisi vähäinen.
Kiitos kaikista vastauksista! Olen täysin samaa mieltä kanssanne, pitää tehdä avväxling. Katsotaan, teenkö sen ylhäällä ullakolla vai sisältä käsin. Palaan tuloksista kuvilla
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.