Hei,
Olen poistanut eristyksen lämpöputkien ympäriltä talossani tulevaa lämpöpumppu- ja uuden pannainstallaatiota varten.
Oletin, että se oli asbestia ja käytin erilaisia suojausvälineitä, kuten kasvomaskia ja runsaasti vettä...
Mutta epäröin, oliko se todella asbestia.
Eristys oli merkitty "rockwool mineralull" ja "Laxå mineralull".
Saumoissa ja mutkissa oli jotain, jonka tulkitsin kipsiksi.
Päällä oli paperia jonkinlaisella verkolla.
Pannu on vuodelta -61, joten se asennettiin luultavasti silloin.
Mitä luulette, voisiko siinä olla ollut asbestia?
Lars

Jos se, mitä tulkitsit kipsiksi, oli jauhemaista, niin se oli todennäköisesti asbestia.

Onko vaarallista poistaa asbestia itse, jos käyttää runsaasti vettä pölyämisen vähentämiseksi. Voiko se "roikkua" ilmassa pitkään?

Jos suojaudut puhdasilmamaskilla ja muovituksilla, joihin kuuluu ilmastin, niin on epätodennäköistä, että ilmassa olisi asbestia jäljellä. Ilmastimen tulisi olla käytössä vielä jonkin aikaa poiston jälkeen, jotta ilma ehtisi puhdistua riittävästi. Parasta on vuokrata ilmastin pölynimuri asbestin poiston ajaksi, sillä myös näitä laitteita täytyy puhdistaa, ja silloin olet vastuussa ilmoittamaan, että olet puhdistanut asbestia, koska vuokrayrityksen täytyy puhdistaa laitteet, mikä maksaa hieman ekstraa. Kun kastellaan asbestia, se auttaa vähentämään pölyn leviämistä; riippumatta puhdistusmenetelmästä on suositeltavaa aina käyttää ilmastinta ja suojavarusteita asbestin käsittelyn yhteydessä.

Ei ole oikeastaan täysin laillista, että maallikko suorittaa asbestinpoiston omin käsin?! Purkaminen, kuljetus ja loppusijoitus eivät saa tapahtua miten tahansa.. Mutta niin kauan kuin vältit pölyä, pärjäät terveytesi säilyttäen.

Johan F sanoi:
Eikö olekaan täysin laillista, että maallikko suorittaa asbestisaneerauksen itse?!
Kyllä vain, jos maallikko tekee sen itseään varten yksityisesti, se on okei, mutta ammatillinen käsittely on kuitenkin lakien säätelemää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.