4 046 lukukertaa ·
3 vastausta
4k lukukertaa
3 vastausta
Onko OSB paloa hidastava?
Onko kukaan tietoinen siitä, onko OSB palonestävää vai palaako se yhtä hyvin kuin kuiva polttopuu? Olisi ollut hieman mukavaa, jos se olisi käsitelty jollakin palonsuoja-aineella, puun palonsuojausmahdollisuus on kuitenkin olemassa.
Mutta kun se on niin halpaa, niin riski on todennäköisesti minimaalinen, että näin olisi tehty... mutta ehkä on parasta kysyä.
Mutta kun se on niin halpaa, niin riski on todennäköisesti minimaalinen, että näin olisi tehty... mutta ehkä on parasta kysyä.
Puu yleensä hidastaa palon etenemistä, koska se ei pala niin kovin nopeasti. Sisäseinä, joka koostuu 45x70-nuuteista ja 12 mm puukuitulevystä molemmilla puolilla, on hyväksytty EI30 (ei kantava).
Muutamia hyväksyttyjä rakenteita Isoverilta: http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Muutamia hyväksyttyjä rakenteita Isoverilta: http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Kyllä, se on täysin totta, kuten sanot. Kuitenkin, jos koko huone OSB-levyä syttyy, siitä tulee melkoinen roihu, vaikka se palaa suhteellisen hitaasti... Asun pienellä paikkakunnalla, jossa palokunta on hidas... ja mitä olemme rakentaneet, on toisessa vanhemmassa puurakennuksessa.
Kun mainitsit tuon, tuli mieleeni toinen asia, jota olen lukenut, koska valmistan joskus palonkestäviä ovia, ja kun niissä on lasia, emme voi merkitä niitä palonkestäviksi oviksi. Mutta olen lukenut, että kovapuu palaa 0,6 mm/min ja pehmeä puu 0,8 mm/min. OSB on aika pehmeää, joten pelkkä levy voisi kestää noin 10 minuuttia.
Hyvä linkki, kiitos paljon!
Kun mainitsit tuon, tuli mieleeni toinen asia, jota olen lukenut, koska valmistan joskus palonkestäviä ovia, ja kun niissä on lasia, emme voi merkitä niitä palonkestäviksi oviksi. Mutta olen lukenut, että kovapuu palaa 0,6 mm/min ja pehmeä puu 0,8 mm/min. OSB on aika pehmeää, joten pelkkä levy voisi kestää noin 10 minuuttia.
Hyvä linkki, kiitos paljon!
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
Noh, sanoisin ennemmin, että puu ja puulevyt edistävät palon kehittymistä. Kuitenkin on täysin totta, että hyvin rakennettu tiivis kehikko-puulevyrakenne, jossa on vähintään 70 mm eristystä, voi estää palon leviämisen jopa 30 minuuttia. EI-30 tarkoittaa E=Eheys eli savutiiviys ja I=Eristys, eli että toinen puoli ei kuumene niin paljon, että paloa voi levitä johtumisella.cheetah1 sanoi:
Joten TS:lle, OSB:tä tuskin voidaan laskea paloa hidastavaksi (ilmaus on hieman tuntematon), mutta kuten itse kirjoitat, puu hiillyttää hitaasti ja suojaa siten taustalla olevaa rakennetta jonkin verran.
Klikkaa tästä vastataksesi