V
Ajattelin päivittää tätä ketjua tulevaisuuden ihmisiä varten. En tiedä saavatko kaikki keskusteluun osallistuneet ilmoituksen vai ainoastaan silloin kun vastaa/lainaa käyttäjää, mutta ne, joita ei kiinnosta, voivat sulkea ilmoitukset tästä ketjusta. Pahoittelen kaikkia viestejä, mutta minulla on perusteltu kysymys, joten tästä tulee vielä yksi viesti.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
DrKnowLittle ja 1 muu
  • Laddar…
V
Tiedän, että ilmarako on tarpeellinen hyvän ilmanvaihdon vuoksi ja jotta kosteus ei jää kiinni, kun sitten eristän.
Kuvassa on puinen seinä, jossa on vaakasuorat tuet ja pieni ikkuna, joka päästää valoa sisään harvaan rakennetusta ladon seinästä.
Tämä seinä on "puhdas" ulkoseinä, jossa paneelit on asennettu suoraan koolauksiin. Poistan paneelit ja asennan naulalistaa.
Kuntosali ja sauna pysyvät kylmänä 90% ajasta.
Näissä tapauksissa ei käytetä muovia eristyksen edessä, koska lämpötilavaihtelut johtavat kondenssiin, muovi vangitsee kosteuden = hometta/lahoa jne. Käytän kuitenkin tuulensuojapaperia.
Ymmärränkö tämän oikein?

Nyt alkuperäiseen kysymykseeni!
Tarvitaanko myös ilmarako, kun rakennan väliseinää navetassa, joka ei altistu sateelle jne.
Otetaan esimerkkinä seuraava seinä:
Valonheitin valaisee puupaneleista koostuvaa seinää ja pystypuuta pimeässä tilassa.
Tämä seinä pitää eristää. Karkea paneeli on asennettu suoraan koolauksiin. Tuleeko myös asettaa koolaus ilmarakona, kun asennan aiotun verhousmateriaalin? Olen lukenut, että ilma on eriste ja on kaikenlaista muuta.
Älkää pelätkö kirjoittaa muutamaa riviä. Pitäkää huolta itsestänne, kaverit!

Viimeksi muokattu:
Se varmasti sujuu hyvin!

Sinun ei tarvitse laittaa mitään muovia maahan. Oletan, että lattia ei ole (eikä tule olemaan) suoraan maata vasten, vaan sen alla kiertää ilmaa pitäen lattian kuivana. Luultavasti kyseessä on jokin tyyppinen perustus kivipaaluilla.

Tämä kylmien tilojen eristäminen ei ole mikään helppo homma. Täällä on varmasti joku, jolla on hyviä vinkkejä!

• Tykkään
Velinga2002
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
Se tulee varmasti hyvä!

Sinun ei tarvitse laittaa muovia maahan. Oletan, että lattia ei ole (tai tule olemaan) suoraan maata vasten, ilma tulee kiertää alapuolella ja pitää lattian kuivana. Se on jonkinlainen pilariantura kivipilareilla, arvelisin.

Tämä, että eristää tilat, jotka pääasiassa ovat kylmissä, ei ole mikään helppo asia. Täällä on varmaankin joku, jolla on hyviä vinkkejä!
Se on hirsi, joka lepää kivien päällä.
3 kantavaa palkkia ja sitten niiden päälle on laitettu hirsiä. Se on 140cc, joten on oltava yksi palkki väliin, jotta se ei heilu. Mikä ratkaisu mielestäsi on paras, kun kyseessä on kiinnittää nämä palkit?
Olen kallistunut siihen, että se on pilarikengät ja vahvistan niitä eri tavoin. Ei tule olemaan enempää kuin 300-400kg salilla.

Se pitää paikkansa. Olen ymmärtänyt, että kylmät tilat ovat vaikeampia. Mutta julkisivuseinässä tulee irrottaa laudat ja luoda ilmarako ja tuulensuojapaperi (joka hengittää).
Teen varmaankin ilmarakon kaikille seinille. Mutta minulla on yksi kysymys sinulle:
Millä pitäisi verhoilla sisäseinät, siis ulkopuolelle? Alun perin ajattelin OSB-levyjä, luokka 3 kestää kyllä kosteutta. Mutta en ole löytänyt tietoa siitä, hengittävätkö OSB-levyt. Siellä on liimaa ja niin edelleen. Tuntuu epäilyttävältä. Nyt ajattelen raakaponttia. Se tulee olemaan kevyempi mutta hiukan kalliimpi, mutta en ole tyhmäpihi.
Onko sinulla jotain muuta ehdotusta vai kuulostaako raakapontti hyvältä idealta?
Terveisin
Velinga2002

Palkkikengät ovat hyviä kiinnittämään koolaukset.

Sisäseinille äänestän ensisijaisesti raakalautaa ja toissijaisesti vaneria. OSB ei näytä kivalta seinäverhouksena ja on lisäksi vaikea pitää puhtaana pölystä ja roskista.

• Rakastan
Velinga2002
  • Laddar…
V Velinga2002 sanoi:
Tiedän, että ilmarako on välttämätön hyvää ilmanvaihtoa ja kosteuden kertymättä jättämistä varten, kun sitten eristän.
[kuva]
Tämä seinä on "puhdas" ulkoseinä, jossa paneelit on asennettu suoraan koolauksiin. Aion irrottaa paneelit ja laittaa pystylaudat.
Kuntosali ja sauna ovat kylmillään 90 % ajasta.
Näissä tapauksissa ei käytetä muovia eristyksen edessä, koska lämpötilavaihtelut johtavat kondensaatioon ja muovi sulkee kosteuden sisälle = hometta/lahoa jne. Aion kuitenkin käyttää tuulensuojapaperia.
Ymmärränkö tämän oikein?

Nyt kysymykseen, jonka ajattelin alun perin esittää!
Tarvitaanko myös ilmarakoa, kun rakennan sisäseinän navettaan, joka ei altistu sateelle jne.
Otetaan seuraava seinä esimerkiksi:
[kuva]
Tämä seinä pitäisi eristää. Raskas paneeli on asennettu suoraan koolauksiin. Pitääkö minun tässäkin asettaa koolaukset ilmaraoksi, kun asennan materiaalia, jota aion käyttää verhousmateriaalina? Olen lukenut, että ilma eristää ja kaikenlaista muuta.
Älä pelkää kirjoittaa muutamaa riviä. Pitäkää huolta itsestänne, gubbar!
Kun tilaa on niin paljon kuin sinulla, en oikein ymmärrä, mitä hyötyä on irrottaa vanha julkisivu spikläktin ja eristyksen asettamiseksi. Vanhat talot ovat tapauskohtaisesti kaikkea muuta kuin suoria ja vaakasuorassa, ja niissä on harvoin cc-mittoja, jotka sopivat nykypäivän eristykseen. Harkitsisin tuulensuojakankaan, asfaboardin, 'Örnpapp', masoniitin tai vastaavan käytön ulkoseinän sisäpuolella ja sitten rakentaa eristetty seinä sisäpuolelle.

• Tykkään
Steffo1980 ja 1 muu
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
Palkkikengät ovat hyvä ratkaisu kiinnittääkseen palkit.

Sisäseinille äänestän ensin raakalaudotusta ja toisena vaihtoehtona vaneria. OSB ei näytä hyvältä seinäverhoiluna ja on lisäksi vaikeaa pitää puhtaana pölystä ja roskista.
Sitten käytän palkkikenkiä! Kiitos kärsivällisyydestäsi. Arvostan kaikkea apua, mitä saan, tarkoitan todella. Olen nuori ja minulla on melko suuri vastuu. Minulla ei ole ketään muuta kysyä kuin byggahus-jäseniä.

Sitten käytän vaneria. Haluan spartalaisen ilmeen. Aion laittaa pehmeän "kuntosalilattian" vanerin päälle (lattia).

En ollut selkeä siitä, mitä tarkoitin "sisäseinällä".
Yksi seinistä on julkisivupäällysteinen (se, joka on ulospäin) yksi on hirttä. Mutta ne kaksi muuta joudun rakentamaan niin, että siitä tulee kuin huone ladon sisälle.
Sisäpuolella käytän vaneria, kuten sanoit, ja sen takana on eristys. Mutta eristyksen takana, eli se, mikä peittää seinän ulkopuolen.
Tämä kuva näyttää, mitä tarkoitan:
Rakennus, jossa on OSB-levyillä peitetyt seinät, ikkuna ja ovi; sisätilat näkyvät.
Siinä he ovat käyttäneet osb:tä verhoiluun, eikö?
Ehkä se on maassa, jossa on kuiva ja lämmin ilmasto tai jossa koko tila on lämmitetty.
Itse ulkoasu näyttää aivan hyvältä OSB:llä kuten kuvassa. Mutta kysymykseni on, hengittävätkö OSB-levyt kuten esimerkiksi raakalautoiutus. Ulkonäkö on vähemmän tärkeää.
Mitä luulet? Mitkä materiaalit soveltuvat tähän?

Viimeksi muokattu:
kashieda kashieda sanoi:
Tuo öljy näyttää olevan jotain vesiseosta, ei pitäisi olla mikään suurempi ongelma. Linolja höylälastun päällä tuntuu pahemmalta.
Jos luen ainesluettelon, linolja on yksi komponenteista.

V Velinga2002 sanoi:
Sitten käytän palkkikenkiä! Kiitos kärsivällisyydestäsi. Arvostan kaikkea apua, jonka saan, ja tarkoitan todella sitä. Olen nuori ja minulla on melko suuri vastuu. Minulla ei ole ketään muuta keneltä kysyä kuin Byggahus-jäsenet.

Sitten käytän vaneria. Haluan spartalaisen ilmeen. Aion laittaa pehmeän "gymgolv":n vanerin (lattian) päälle.
En ollut selkeä, mitä tarkoitin "sisäseinällä".
1 seinistä on julkisivulla päällystetty (se, joka on ulospäin) ja yksi tulee olemaan hirsiseinänä. Mutta ne kaksi muuta joudun rakentamaan niin, että siitä tulee kuin huone ladolle.
Sisällä käytän vaneria kuten sanoit ja sen takana on eristys. Mutta eristyksen takana, eli se mikä peittää seinän ulkopinnan.
Tämä kuva selittää, mitä tarkoitan:
[kuva]
Ovatko he käyttäneet osb:ta verhousmateriaalina?
Ehkä se on maassa, jossa on kuiva ja lämmin ilmasto tai kun koko tila on lämmitetty.
Ulkoasu näyttää hyvältä OSB:lla kuten kuvassa. Mutta kysymykseni on, hengittävätkö OSB-levyt "hengittää" kuin esimerkiksi raakapontti. Esteettinen ulkonäkö on vähemmän tärkeää.
Mitä arvelet? Mitkä materiaalit soveltuvat tähän?
Luulen, että vaneri tai OSB toimii riittävän hyvin, vaikka itse valitsisin tavallisia höyläämättömiä sahattuja lautoja raa’aksi pinnaksi, kuten kuvailet.

OSB:n käyttö niittipistoolilla on ainakin erittäin nopeaa, jos sillä on merkitystä...

• Tykkään
Velinga2002
  • Laddar…
V
F fribygg sanoi:
Luulen, että vaneri tai OSB toimii riittävän hyvin, vaikka itse olenkin valinnut tavalliset höyläämättömät sahatut laudat 'karheaksi' pinnaksi, kuten kuvailet.

OSB naulapyssyllä on ainakin todella nopea, jos se on merkityksellistä.
En saanut ilmoitusta, että vastasit! Sitten käytän ulkopuolella OSB:tä (luokka 3). Sisäpuolella käytän joko vaneria tai OSB:tä, katsotaan. Minulla on yksi lisäkysymys, johon arvostaisin vastausta. Ne kaksi seinää, jotka rakennan navetan sisälle. Tarvitsenko 20mm ilmarakoa näissä? Olen lukenut paljon ketjuja, mutta kaikki on suhteellista. Nämä seinät tulevat seisomaan kylmässä navetassa, joten se ei ole kuin eristää huonetta tilassa, jossa on 10-12c minimi ympäri vuoden, vaan minulla tulee olemaan sama lämpötila ulkona kuin navetassa.

Ainoa mitä mietin on, hengittävätkö OSB-levyt, niissä on kuitenkin liimaa. Olen huono tässä. Mietin eniten kosteudelta suojaamista.

Höyrynsulkua en ainakaan laita. Tässä kuva toisesta öljyämiskerrasta
Rakennus navetan sisällä, jossa on öljytty puupaneelit. Pienet ikkunat yläosassa. Vasemmalla puolella ruotsin lippu.
Öljytyn puurakenteisen navetan seinä keskeneräisessä kunnostusprojektissa, jossa tumma ovi korostuu selkeästi ruskeaa taustaa vasten.
Hyvää juhannusta!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Miksi ylipäätään eristää, jos se kuitenkin on lämmitämätön? Rakenna uusi sisäinen runko ja tuulensuojapaperi "kuntosalia" vasten, ja sitten vaakasuoraksi raakapontti, jotta se on tiivis, ja öljyä se samalla tavalla, niin siitä tulee siistiä uudessa huoneessa. "Ulkopuoli" ladon sisällä ei kai merkitse, miltä se näyttää?

V
H hertzbo sanoi:
Miksi edes eristää, jos se ei kuitenkaan ole lämmitetty? Rakenna uusi sisärunko ja laita tuulensuoja sisälle "salille" päin, ja sitten vaakasuuntainen raakalauta, jotta siitä tulee tiivis, ja öljyä se kauniisti, niin sisäpuolesta tulee siisti uudessa huoneessa. "Ulkopuoli" ladon sisällä ei kai haittaa, miltä se näyttää?
Ajattelin lämmittää sitä tarpeen mukaan. Nyt rakensin salin ja pienen workshopin ladon toiselle puolelle, joten tähän ei tule eristystä muuten kuin saunaan, missä on vähintään 70mm isover. Olen purkanut lattian, koska se oli tosi huono ja epätasainen. Tänne tulee pieni lounge, jossa voi istua ja juoda jne. Kaverit haluavat aina kuitenkin viedä "juhlan" ulos latoon. Haha

V
F fribygg sanoi:
Uskon, että vaneri tai OSB toimii riittävän hyvin, vaikka olen itse valinnut tavalliset höyläämättömät sahatut laudat 'ruff' pinta-alaa varten kuten kuvailet.

OSB naulapyssyllä on ainakin todella nopeaa, jos se on merkityksellistä...
Asensin rimoja ruuveilla. Paketin jälkeen huomasin, että se oli kallista, hahaha. Aion ostaa naulapyssyn, koska minulla on kompressori ladossa. Tulee hieman halvemmaksi.

V Velinga2002 sanoi:
Asensin koolaukset ruuveilla. Yhden paketin jälkeen huomasin, että se oli kallista, hahaha. Aion ostaa naulapyssyn, koska minulla on kompressori ladossa. Tulee vähän halvemmaksi.
Naulaa käsin tai lainaa naulain sen sijaan, kiinnitysmateriaalin tai työkalujen ostaminen ilman harkintaa on usein tarpeettoman kallista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.