Olemme nostaneet taloamme ja olemme lisäämässä 3 kierrosta kevytbetonilohkoja vanhalle valetulle kellarimuurille. Viikonloppuna, 3-4 päivää sitten, laitoimme ensimmäisen kierroksen. Sen jälkeen on ollut joitakin pakkasasteita pari tuntia joka yö tämän jälkeen. Millä tavalla tämä vaikuttaa muurauslaastiin ja miten huomaamme, jos jokin on mennyt pieleen?

Se kovettuu hitaasti, ja aivan ensimmäinen laasti on nyt kova pinnalta, mutta ulkonevat epätasaisuudet voi murtaa ja hajottaa. Onko syytä huoleen?

Milkshaken
Tja,,,, älä koske irtonaiseen, vaan anna laastin kuivua omassa tahdissaan... huomaatte, kun se on valmis.
Pakkasasteet eivät vaikuta yhtään satunnaisesti, vaan jos ne ovat pitkittyneitä...
Eli lyhyesti sanottuna, ei huolta, anna laastin tehdä tehtävänsä.
Jos olette huolissanne, ,,,, eikö voisi laittaa mattoa päälle, kuten kukkapenkin päälle???

Olisin huolissani ja ehdottomasti peittäisin eli laittaisin jotain päälle ja lisäisin heikkoa lämpöä. Kevytbetonimassa EI kestä pakkasta, ja on suuri riski, että lujuus ei saavuteta.

En nyt tiedä, antaako kellarisi lämpöä lohkoille sisältäpäin ja olivatko lohkot lämpimiä vai jääkylmiä, kun "liimasitte" ne. Peittäisin myös pakkasella, mutta jos sinulla ei ole tätä, suosittelen ylempää kirjoitustani.

t. Jawen

Kiitos vastauksistanne. Soitin ja puhuin Finjan kanssa, joka on laastin valmistaja, ja he eivät luulleet, että olisi syytä huoleen. Tämä tapahtui perjantaina. Laasti on nyt kovettunut reilusti ja tuntuu täysin hyvältä. Lisäsimme kuitenkin kylmäsuojatunnetta viime viikonlopun muuraukseen varmuuden vuoksi, en tiennyt, että tällainen tuote oli olemassa aiemmin. Ei ollut huono idea, sillä laasti näyttää kovettuvan paljon nopeammin, vaikka suurimman osan päivästä on alle +5.

Sama tilanne täällä.. olen tekemässä katon nostoa skånelänganilla. Laitan tiiliä, joita minulla oli tontilla, useisiin riveihin välipohjan ja perusmuurin väliin. Laasti kuivuu hitaasti, samoin kuin betoni, jota olen valanut. Tulee varmaan hyvä kunhan vain odottaa hieman pidempään, että se ehtii kovettua.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.