Hei
Haluaisin poistaa osan katonharjan vinteen yläkerrasta talossamme, mutta en ole täysin varma siitä, onko se kantava, joten ihmettelen, mitä minun pitäisi katsoa tietääkseni.
Seinä koostuu ponttilaudoista, noin 2*5 tuumaa, erilaisilla päällysteillä. Se kulkee pitkin pitkää puolta ilman katkoksia tukipylväissä tai poikittaisissa laudoissa. Makuuhuoneissa, joissa haluamme poistaa katonharjan vinteen, on etäisyys lattiasta katon kulmaan noin 130 cm ja lattian ja katon kulman välillä ulkoseinän kohdalla katonharjan vinteessä noin 60 cm. Hieman korotettu seinäkorkeus siis.
Tämän pitäisi viitata siihen, että itse katonharjan vinteen seinä ei ole kantava, vaan vain erittäin tukeva? Mutta miten tietää varmasti?
Olen avannut vähän lattiaa ja lattialevyjen välissä laudat tukevat palkkeihin, mutta roikkuvat ilmassa niiden välillä. Katonharjan vinteen alla ei kulje seinää.

Jos talosta on olemassa piirustuksia, saat enemmän ja todennäköisesti parempia vastauksia....

Enk Projektet sanoi:
Onko talosta piirustuksia, niin saat enemmän ja luultavasti parempia vastauksia....
Valitettavasti minulla tai kunnalla ei ole piirustuksia ja paint-taitoni ovat kaikin puolin kritiikin arvoiset.
Jos käännetään kysymys sitten; milloin on seinä ullakkopuolella kantava? Täytyykö tutkia kattotuolit? Ullakko ei valitettavasti ole lainkaan tarkastusystävällinen.

S
Kuulostaa siltä, mitä tein kesällä. Katso täältä: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/239082-riva-kattvidsvagg.html
Me teimme niin, että kiinnitimme 170x45 olemassa oleviin kattotuoleihin, joiden varmistimme saavan tukea aina ulkona seinäpuusta ja ylös toisen puolen kohtaavaan kattotuoliin. Silloin saimme myös sopivasti tilaa 145 eristykselle ja tuuletusvälille.
Meidän kattorähjäseinä oli kaksois 2tum5 ja 5cm rappaus. Lattiaan seinä tuki poikkipalkkiin kattotuolien päällä.
En usko, että seinä oli kantava, mutta tuntui hyvältä vahvistaa sitä kokonaisuutta.

swirve sanoi:
Kuulostaa siltä, mitä tein viime kesänä. Katso täältä: [linkki]
Me teimme niin, että laitoimme 170x45 koolauksen olemassa oleviin kattotuoleihin, jotka ulottuivat tukemaan sekä seinähirttä että vastakkaista kattotuolia. Silloin saimme sopivasti tilaa 145 eristeelle ja tuuletusraolle.
Meidän kattovintin seinä oli kaksinkertainen 2tum5 ja 5cm rappaus. Lattiassa seinä tuki poikittaiselle palkille kattotuolien yli.
En usko, että seinä oli kantava, mutta se tuntui hyvältä vahvistaa kokonaisuutta.
Kuulostaa melko samanlaiselta ja kuva muistuttaa sitä, miltä meidän tilanne näyttää. Seinässä saattaa olla ylä- ja alajuoksut, mikä viittaa siihen, että se on osa kantavaa rakennetta. Aion purkaa hieman lisää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.