1 002 lukukertaa ·
21 vastausta
1k lukukertaa
21 vastausta
Leventää oviaukkoa kantavassa lankkuseinässä
Hei!
Asun 20-luvun talossa, jossa haluaisin vaihtaa sisäoven kantavassa seinässä, joka koostuu paksuista laudoista (pystysuorista ja vaakasuorista). Minun pitäisi avata aukko noin 15 cm leveäksi ja jotain vastaavaa korkeudelta, jotta uusi ovi (pariovet) mahtuisi. Näen kaksi skenaariota:
1. Avattava alue on niin pieni, ettei sillä ole merkittävää vaikutusta kantavuuteen – aukaise vain ja aseta uusi karmini.
2. Tarvitsen laajemman toimenpiteen ja vahvistuksen vaakasuoralla palkilla yläpuolella. Miten etenen siinä tapauksessa, vaihe vaiheelta?
(Jos joudun tukemaan, se ei ole mahdollista tehdä katon yläpuolelle kummallakaan puolella oviaukkoa, sillä molemmissa huoneissa on pingotettu katto.)
(Kysyin asiaa rakennesuunnittelijalta, joka halusi 12000 vastauksesta, mikä tuntui hieman liioittelulta, koska siitä tulisi huomattavasti kalliimpi projekti kuin olin kuvitellut.)
Olen erittäin kiitollinen asiantuntevista vastauksista!
Asun 20-luvun talossa, jossa haluaisin vaihtaa sisäoven kantavassa seinässä, joka koostuu paksuista laudoista (pystysuorista ja vaakasuorista). Minun pitäisi avata aukko noin 15 cm leveäksi ja jotain vastaavaa korkeudelta, jotta uusi ovi (pariovet) mahtuisi. Näen kaksi skenaariota:
1. Avattava alue on niin pieni, ettei sillä ole merkittävää vaikutusta kantavuuteen – aukaise vain ja aseta uusi karmini.
2. Tarvitsen laajemman toimenpiteen ja vahvistuksen vaakasuoralla palkilla yläpuolella. Miten etenen siinä tapauksessa, vaihe vaiheelta?
(Jos joudun tukemaan, se ei ole mahdollista tehdä katon yläpuolelle kummallakaan puolella oviaukkoa, sillä molemmissa huoneissa on pingotettu katto.)
(Kysyin asiaa rakennesuunnittelijalta, joka halusi 12000 vastauksesta, mikä tuntui hieman liioittelulta, koska siitä tulisi huomattavasti kalliimpi projekti kuin olin kuvitellut.)
Olen erittäin kiitollinen asiantuntevista vastauksista!
Näyttää siltä, että sinulla on vähintään kolme karkeampaa lankkua, jotka ottavat vastaan painot ylhäältä.
Arviointini mukaan ei ole vaarallista sahata aukkoa korkeammalle ovelle, sekä ylöspäin että vasemmalle.
Arviointini mukaan ei ole vaarallista sahata aukkoa korkeammalle ovelle, sekä ylöspäin että vasemmalle.
Onko kyseessä paksut tukit vai vain pontatut laudat runkoseinässä?E erkana sanoi:
Joo, ei näe sitä kannetavaa plankstommet tässä.
Planket ovat usein melko leveitä. Kuinka paljon sinun täytyy leventää ovenaukkoa?
Voitko ottaa vähän molemmilta puolilta?
Jotta olisit varma ja nähdä seinän kantavan osan, sinun täytyy avata niin, että näet sen.
Planket ovat usein melko leveitä. Kuinka paljon sinun täytyy leventää ovenaukkoa?
Voitko ottaa vähän molemmilta puolilta?
Jotta olisit varma ja nähdä seinän kantavan osan, sinun täytyy avata niin, että näet sen.
Olen 99% varma, että pystysuorat lankut ovat vaakasuuntaisten takana, niin näyttää kun kurkistan sisään ja samoin muut talon seinät ovat näyttäneet. Paksut ja leveät, paneelatut.Huddingebo sanoi:
Joudun valitettavasti avaamaan yhdeltä puolelta.
Joo, se on varmaan turvallisinta. Jos seinä on kantava (kuten kaikki seinät lankkutalomallissa enemmän tai vähemmän), niin oviaukko on tuettu yläpuolella olevaan sisäänkytkettyyn lankkuun.E erkana sanoi:
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 49 156 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 49 156 viestiä
Silloin tarvitset uuden palkin uuden aukon yläpuolelle, ja sen täytyy levätä tukevilla pilareilla (pystysuorat kehykset) molemmissa päissä.
Sitten on se ikävä asia, että ennen kantaviin rakenteisiin tehtäviä muutoksia tulee olla hyväksytty rakennusilmoitus, sisältäen mitoituslaskelmat, jotta vähennettäisiin riskiä talon tai henkilön vahingoittumiselle.
Sitten on se ikävä asia, että ennen kantaviin rakenteisiin tehtäviä muutoksia tulee olla hyväksytty rakennusilmoitus, sisältäen mitoituslaskelmat, jotta vähennettäisiin riskiä talon tai henkilön vahingoittumiselle.
Ihan vain sahaa uusi lautaa, piirrä ja aseta samalla tavalla.
Saat yhden irti, kun katkaiset pystysuoran, joka pitää poistaa. Jos olet huolissasi, tukea sillä välin.
Saat yhden irti, kun katkaiset pystysuoran, joka pitää poistaa. Jos olet huolissasi, tukea sillä välin.
E erkana sanoi:
Tarkoitatko, että tarvitsee asentaa uudet pystysuorat tukipuut (ja siten avata seinää enemmän leveyssuunnassa, jotta ne mahtuvat) vai että voi käyttää seinän pystysuoria lautoja "tukipuina" (ja upottaa palkin kuten @Huddingebo ehdottaa)?BirgitS sanoi:
Sitten tarvitset uuden palkin uuden aukon yläpuolelle, ja sen on nojattava tukeville pilareille (pystyt tukipuut) molemmissa päissä.
Sitten on se ikävä asia, että ennenkuin tehdään muutoksia kantaviin rakenteisiin, on oltava hyväksytty rakennusilmoitus, mukaan lukien mitoituslaskelmat, jotta vähennetään talon tai henkilöiden vahingoittumisriskiä.