Hei!

Asun 20-luvun talossa, jossa haluaisin vaihtaa sisäoven kantavassa seinässä, joka koostuu paksuista laudoista (pystysuorista ja vaakasuorista). Minun pitäisi avata aukko noin 15 cm leveäksi ja jotain vastaavaa korkeudelta, jotta uusi ovi (pariovet) mahtuisi. Näen kaksi skenaariota:

1. Avattava alue on niin pieni, ettei sillä ole merkittävää vaikutusta kantavuuteen – aukaise vain ja aseta uusi karmini.

2. Tarvitsen laajemman toimenpiteen ja vahvistuksen vaakasuoralla palkilla yläpuolella. Miten etenen siinä tapauksessa, vaihe vaiheelta?

(Jos joudun tukemaan, se ei ole mahdollista tehdä katon yläpuolelle kummallakaan puolella oviaukkoa, sillä molemmissa huoneissa on pingotettu katto.)

(Kysyin asiaa rakennesuunnittelijalta, joka halusi 12000 vastauksesta, mikä tuntui hieman liioittelulta, koska siitä tulisi huomattavasti kalliimpi projekti kuin olin kuvitellut.)

Olen erittäin kiitollinen asiantuntevista vastauksista!

Kuva?

BirgitS
Eikö oven yläpuolella jossain jo ole kantopalkki, joka tarvitsee leventämistä, kohottamista ja uusia upotuksia?

F fribygg sanoi:
Kuva?
Nyt olen poistanut levymateriaalin yhdeltä puolelta seinää. Sanoo se sinulle jotain? Arvaan, että ehkä toinen puoli kertoo enemmän, mutta ajattelin kuitenkin säilyttää levyn siellä, joten en halua poistaa enempää kuin on tarpeen.

• Yksi seinän puoli ilman paneelia, vihreä ovi keskellä, oikealla metallinen porrasjakkara ja lattialla remonttijätettä.
Näyttää siltä, että sinulla on vähintään kolme karkeampaa lankkua, jotka ottavat vastaan painot ylhäältä.

Arviointini mukaan ei ole vaarallista sahata aukkoa korkeammalle ovelle, sekä ylöspäin että vasemmalle.

Muutama pysty lankku ja palkki oven yläpuolella eivät näy, se näyttää enemmän siltä, että sinulla on lautoja seinällä.

Aaaah. Niin se voi olla.
Mittaa "lankkujen" paksuus.

Onko seinän takapuolella, oven vasemmalla puolella, joku pystysuuntainen lankku tai vastaavaa?

R
E erkana sanoi:
Nyt olen poistanut levymateriaalin yhdeltä puolelta seinää. Sanooko tämä sinulle jotain? Arvaukseni on, että ehkä se kertoo enemmän, jos näkisi toisen puolen, mutta olen ajatellut pitää levyn siellä, joten en halua poistaa enempää kuin on tarpeen.
Onko kyseessä paksut tukit vai vain pontatut laudat runkoseinässä?

Joo, ei näe sitä kannetavaa plankstommet tässä.
Planket ovat usein melko leveitä. Kuinka paljon sinun täytyy leventää ovenaukkoa?
Voitko ottaa vähän molemmilta puolilta?

Jotta olisit varma ja nähdä seinän kantavan osan, sinun täytyy avata niin, että näet sen.

Huddingebo Huddingebo sanoi:
Joo, tässä ei näy kannettavaa lankkupalkkia.
Lankut ovat usein melko leveitä. Kuinka paljon sinun täytyy leventää oviaukkoa?
Voitko ottaa hieman molemmilta puolilta?

Jotta voisit olla varma ja nähdä seinän kantavan osan, sinun täytyy avata seinä niin, että näet sen.
Olen 99% varma, että pystysuorat lankut ovat vaakasuuntaisten takana, niin näyttää kun kurkistan sisään ja samoin muut talon seinät ovat näyttäneet. Paksut ja leveät, paneelatut.

Joudun valitettavasti avaamaan yhdeltä puolelta.

E erkana sanoi:
Olen 99% varma että siellä on pystylaudat vaakalaudoituksen takana, se näyttää siltä kun katsot sisään ja muut talon seinät ovat näyttäneet samalta. Paksuja ja leveitä, pontillisia.

Valitettavasti minun täytyy avata toiselta puolelta.
Joo, se on varmaan turvallisinta. Jos seinä on kantava (kuten kaikki seinät lankkutalomallissa enemmän tai vähemmän), niin oviaukko on tuettu yläpuolella olevaan sisäänkytkettyyn lankkuun.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Nyt otin pois levymateriaalin toiselta puolelta seinää, vastaavan kokoisen kuin uuden oviaukon tarvitsee olla. Kuten näette, oli kuten arvelimme pystylaudat ja kiilattu ylälankku. Tarvitsen poistaa tarkalleen yhden laudan oikealta kuvan mukaan, sekä ylälankun. Miten toimin nyt?

• Vanha puinen ovi ruskeassa karmissa, seinälevy poistettu oikealta; näkyy pystysuora lauta ja puinen yläkarmi.
  • Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
Silloin tarvitset uuden palkin uuden aukon yläpuolelle, ja sen täytyy levätä tukevilla pilareilla (pystysuorat kehykset) molemmissa päissä.

Sitten on se ikävä asia, että ennen kantaviin rakenteisiin tehtäviä muutoksia tulee olla hyväksytty rakennusilmoitus, sisältäen mitoituslaskelmat, jotta vähennettäisiin riskiä talon tai henkilön vahingoittumiselle.

• Tykkään
erkana
  • Laddar…
Ihan vain sahaa uusi lautaa, piirrä ja aseta samalla tavalla.
Saat yhden irti, kun katkaiset pystysuoran, joka pitää poistaa. Jos olet huolissasi, tukea sillä välin.
E erkana sanoi:
Poistin nyt levymateriaalin seinän toiselta puolelta, uutta oviaukkoa vastaavan koon. Kuten näette, se oli, kuten arvelimme, pystyssä olevan laudan ja kiilatun yläriman kanssa. Minun täytyy ottaa yksi lauta pois oikealta kuvasta, sekä ylärima. Kuinka edetä nyt?

• Tykkään
erkana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Sitten tarvitset uuden palkin uuden aukon yläpuolelle, ja sen on nojattava tukeville pilareille (pystyt tukipuut) molemmissa päissä.

Sitten on se ikävä asia, että ennenkuin tehdään muutoksia kantaviin rakenteisiin, on oltava hyväksytty rakennusilmoitus, mukaan lukien mitoituslaskelmat, jotta vähennetään talon tai henkilöiden vahingoittumisriskiä.
Tarkoitatko, että tarvitsee asentaa uudet pystysuorat tukipuut (ja siten avata seinää enemmän leveyssuunnassa, jotta ne mahtuvat) vai että voi käyttää seinän pystysuoria lautoja "tukipuina" (ja upottaa palkin kuten @Huddingebo ehdottaa)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.