7 869 lukukertaa ·
8 vastausta
8k lukukertaa
8 vastausta
onko hormi kantava?
talomme keskellä on hyvin suuri savupiippu. poikittaiset palkit koko talossa. talo on rakennettu 1925.
olen aina luullut, että savupiippu on kantava. mutta eilen kuulin, että se ei pidä paikkaansa. että savupiippu ei SAISI olla kantava.
nyt ihmettelen, pitääkö tämä paikkansa?
lisette
olen aina luullut, että savupiippu on kantava. mutta eilen kuulin, että se ei pidä paikkaansa. että savupiippu ei SAISI olla kantava.
nyt ihmettelen, pitääkö tämä paikkansa?
lisette
Vanhoissa taloissa, kuten sinun, ei ole epätavallista, että savupiippu kannattelee palkistoja. Olen itse asunut sellaisessa talossa, joka on rakennettu vuonna 1923. Talossa oli hirsiset ulkoseinät ja palkistot kannatteltiin savupiipun keskiosassa. Hirsiseinät olivat vuosien mittaan painuneet, kuten hirsiseinät tekevät, mutta savupiippu ei ollut painunut, minkä seurauksena palkistot kallistuivat savupiipulta ulkoseiniä kohti, ja yläkerran katto oli kallistunut 10 cm.
Näyttää siltä, että ovenkarmissa saranapuolella on tolppa, jos se on oikein, niin todennäköisesti voi poistaa sen tolpan, jonka haluat poistaa. Vähän vaikea arvioida pelkästään kuvien perusteella. Muussa tapauksessa voi laittaa uuden tolpan saranapuolelle, sen pitäisi pystyä kannattamaan, mutta se riippuu vähän siitä, miltä se näyttää.
Kent
Kent
Talossani vuodelta 1936 savupiippu tukee myös kaikkia välipohjia kellarikerroksen ja maanpinnan välillä, usein muurattiin noin 2 kerrosta ylimääräistä savupiipun ympärille välipohjaan asti, jolle palkit perustuivat, joten savupiippu on usein paksumpi alakerrassa.
Palkit ovat yleensä ylimitoitettuja 3" X 9" tai vahvempia, ja vahvoista palkeista menee usein pienempiä sivusuunnassa kauemmas lattialle, jotta koko välipohja stabiloituu.
En purkaisi ennen kuin olen täysin selvillä siitä, mikä kuormittuu, ja kuvasi eivät riitä.
Terveisin jawen
Palkit ovat yleensä ylimitoitettuja 3" X 9" tai vahvempia, ja vahvoista palkeista menee usein pienempiä sivusuunnassa kauemmas lattialle, jotta koko välipohja stabiloituu.
En purkaisi ennen kuin olen täysin selvillä siitä, mikä kuormittuu, ja kuvasi eivät riitä.
Terveisin jawen
Se, että saranoiden ja talon ulkoreunalla on tolppa = seinän alku, on täysin luonnollista, koska oven paino kannatetaan yhdellä ja seinän vakauttava tekijä toisella.
Ne eivät ole kantavia niiden osalta, mistä puhumme.
Voitko nähdä alhaalta/ylhäältä, miltä karkeat hirret näyttävät?
Ystävällisin terveisin, Jawen
Ne eivät ole kantavia niiden osalta, mistä puhumme.
Voitko nähdä alhaalta/ylhäältä, miltä karkeat hirret näyttävät?
Ystävällisin terveisin, Jawen
Klikkaa tästä vastataksesi