Haluamme purkaa savupiipun, joka ei ole käytössä vaan on vain tiellä melko pienessä keittiössämme, jota haluamme remontoida ja muuttaa pohjaratkaisua.
Miten voi nähdä, onko savupiippu kantava? Ymmärrän, että voi kutsua ammattilaisen paikalle, mutta mitä voin itse katsoa, jos kiipeän vintille? Onko yleistä, että savupiippu tukee välipohjaa ja kattoa? Talo on 1940-luvulta.
Varma että sitä ei käytetä? Sinulla ei ole tuuletusta savupiipun kautta silloin?
Sanoisin, että on mahdotonta vastata. Talossani, joka on suunnilleen samalta ajalta, näyttää siltä että mikään kantava ei ole kiinnitetty savupiippuun. Se on ikään kuin rakennettu sen ympärille runkorakenteella ja jätetty rako ilman eristystä, luultavasti välttääkseen kosketusta kuumaan kiveen. Tämän olen todennut laajojen remonttitöiden yhteydessä, joissa runko ja savupiippu ovat olleet paljastettuna lattian ja sisäkaton vaihdon aikana ja sellaista. Luultavasti vaikea nähdä, onko kiinnityksiä ilman että alkaa purkaa. Mitä tulee ulkokattoon, on epätodennäköistä että se kannattaisi mitään. Savupiippu on yleensä kahden kattopalkin välissä, mene ullakolle ja tarkista.
Kiitos vastauksesta! Olet oikeassa siinä, että se ei tue yläpäätyä. Joten kysymys on, miten on välipohjien kanssa. Hmm voiko olla vaikea nähdä siis? Tarkoitatko, että täytyy alkaa purkamaan lattiaa tai muurattu osaa nähdäkseen? Sitten kaatuu ideani, että voisin päättää itse... Yhtiö, jonka kanssa olen meilaillut, sanoi suoraan, että on pakko växla av, ilman että he edes ovat käyneet täällä katsomassa... Muualla olen lukenut, että muurattu osa ei ole mitoitettu kantamaan taloa, vaan vain oman kuormansa...
Joo. Se voi olla sekä että. Todennäköisesti se kantaa vain itseään, mutta se on vain arvaus, eikä kukaan meistä tai rakennusyrityksestä omaa röntgennäköä. Ei voi tietää, miten he tekivät ja ajattelivat 40-luvulla... Voit aina aloittaa purkamalla sitä ylhäältä päin, kuten sinun joka tapauksessa täytyy tehdä. Silloin näet miltä se näyttää, kun pääset ullakon lattialle.
Edelleen - ei mitään tuuletusputkia savupiipussa?
Sanoisin, että se maksaa enemmän kuin on sen arvoista saada se ylimääräinen neliömetri keittiöön. Samalla vain sinä tiedät, mitä se merkitsee, enkä koskaan sano, että jokin on mahdotonta.
Mutta jos palkit menevät tiiliseinään, niin näenhän sen? Se on kylmä ullakko ilman lattiaa. Siellä on vain eristeitä. Jos en näe mitään, joka yhdistyy tiiliseinään, niin sen ei pitäisi olla kantava.
Minun täytyy vain mennä ylös ja tarkistaa huolellisesti
Kävin ullakolla ja tarkistin. Katso mielellään kuvia, toivottavasti niistä voi lukea jotain
Siellä on itse asiassa varasto savupiipun ympärillä - mutta en näe siellä lepääviä palkkeja.
Savupiipun sivulle on kiinnitetty kehikko, mutta minulle on epäselvää, mikä merkitys sillä on muulle lattiarakenteelle.
Savupiippu sijaitsee kahden kattokannattimen välissä, joten se ei ole tiellä eikä jaa mitään kattotuolia. Kattokannattimet ovat ristikkomallia ja vaikuttavat olevan vapaasti kantavia harrastaja-arvioni mukaan, noin 8 metrin jänneväli alarunkoineen ja tukineen.
Noin se näyttää minullakin. Uskon rehellisesti, että se sujuu erittäin hyvin suorituksellisesti ja lujuusnäkökulmasta katsoen purkaa 5 metrin savupiippu. Mutta... Sinulla on kai toinen ratkaisu valmiina ilmanvaihtoa varten? Tuo kappale tekee enemmän hyötyä kuin uskoisi painovoimaiselle ilmanvaihdolle (vaikka se ei enää pysy lämpimänä). Se on tarkoitettu toimimaan niin noissa taloissa, ja voi tulla ongelmia, jos säädetään liikaa sen kanssa.
Kiitos vastauksesta!
Hyvä palaute koskien ilmanvaihtoa.
Kuinka itsevetoinen ilmanvaihto toimii kylmässä hormissa?
Mitä minun pitäisi korvata sillä?
Riittäisikö, että säilyttäisin yhden hormikanavan, joka kuitenkin kulkee seinän sisällä, mutta siis poistaisin kaiken huoneen sisällä olevan hormin?
Kiitos vastauksesta!
Hyvä inputti koskien ilmanvaihtoa.
Miten painovoimainen ilmanvaihto toimii kylmässä savupiipussa?
Mitä minun pitäisi korvata sillä?
Riittäisikö, jos säilytän yhden kanavan savupiipusta, joka kulkee seinän sisällä, mutta poistetaan kaikki savupiipun osat, jotka ovat huoneessa?
Veto syntyy savupiipun yläosan ja sen alapuolella olevien kerrosten välisestä korkeuserosta.
Rehellisesti sanottuna olisin varovainen purkaessani savupiippua monista syistä. Yksi syy on, että talo on rakennettu toimimaan juuri savupiipun kanssa, sekä lämpimyyden että ilmanvaihdon osalta. Vastaavan ilmanvaihdon järjestäminen muulla tavoin voi maksaa paljon. Toinen syy on, että et tiedä, millaisia lämmitysvaihtoehtoja tulevaisuudessa on. Jos poistaa mahdollisuuden esimerkiksi takkaan, joka vaatii savupiipun, pidän sitä rajoittavana. Savupiipun laittaminen takaisin maksaa paljon, vaikka se olisi pelti-savupiippu.
Miettisin myös kerran, kahdesti ja kolmesti, onko se todella pakko purkaa, sillä kun se on poissa ja vuodet kuluvat, tavallisesti tulee toisenlaisia ajatuksia monista asioista ja yhtäkkiä huomaa, että olisi halunnut sellaisen........silloin katuu kovasti.
Talossani on ollut kaksi savupiippua ja yksi on purettu turhaan, oikeastaan ilman syytä, ja kyllä 50-60-luvulla tehtiin paljon turhia asioita, jos niin voi sanoa.
Kauniista savupiipun muurista kannattaa pitää huolta. Jos se olisi pelastamattomasti menetetty ja tarvittaisiin täysi kunnostus, niin ok, mutta harkitse tätä huolellisesti. Jääkaapin ja pakastimen voi laittaa muihin paikkoihin, jotka ehkä lopulta toimivat paremmin.
Kyllä se tuntuu melko suurelta toimenpiteeltä poistaa se. Ongelma on, että keittiö on pieni, joten savupiippu todella rajoittaa sitä, miten voimme käyttää keittiötä.
Mitä maksaa suunnilleen korjata mekaaninen ilmanvaihto?
Pieni onkin määrittelykysymys...........1900-luvulta peräisin olevassa talossani keittiö on erittäin pieni. Se oli vain tuotantokeittiö niin sanotusti ja herrasväki söi toisissa huoneissa. Nykyään meitä on 8hlö ja syömme keittiössä, ja kyllä, se on ahdasta. Vain jääkaappi ja pakastin kellarissa. Se toimii sekin. Se ei kuitenkaan vastaa moderneja ihanteita avoimilla pohjaratkaisuilla ja valtavilla tiloilla.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.