Hei,

Olen ostanut huoneiston pienestä asunto-osakeyhtiöstä, jossa on 8 asuntoa kahdessa kerroksessa, rakennettu vuonna 1945. Olemme nyt aloittaneet täydellisen remontin, ja huoneistossa on seinä, joka rajaa keittiön ja huoneen (sisäseinä oikealla, joka kulkee kulmassa), harkitsen tämän purkamista. Seinän leveys on 12 cm ja se koostuu muutamasta senttimetristä rappausta molemmin puolin sekä kerroksesta tiiliä. Seinä on 3,6 m pitkä ja tekee huoneesta 3,6 x 6,6 m.

Koko huoneiston läpi kulkee vahvempi 23-24 cm paksu seinä, joka on tietenkin kantava. Alla oleva kuva näyttää huoneiston.

Kerrostalokaksion pohjapiirros, jossa näkyy huoneiden jakautuminen ja seinien sijainti. Vasemmalla pieni väliseinä jakaa keittiö- ja olohuonetilan.
Kuvassa ulkoseinien paksuus ei ole oikea, mutta kaikki muut mitat ovat tarkkoja.

Minulla on pohjapiirros, jonka valitettavasti unohdin huoneistoon tänään, mutta se on tulossa.

Ajatuksia?

Viimeksi muokattu:
AnneFi
Paras tapa saada selville on ottaa yhteyttä yhdistyksesi hallitukseen. En usko, että sinulle on sallittua purkaa seinää ilman heidän hyväksyntäänsä.

Olen ollut yhteydessä hallitukseen, he eivät tiedä asiasta, mutta heillä ei ole mitään sitä vastaan, että puran seinän, kunhan se ei ole kantava. Pieni yhdistys, joka koostuu talon kahdeksasta huoneistosta.

AnneFi
Aha. Silloin on varmaan turvallisinta palkata joku tarkistamaan asia, jotta se ei aiheuttaisi vaaraa kenellekään muulle.
Meidän entinen asunto näytti suunnilleen samalta kuin sinun, ja kaveri, joka osti sen, purki juuri sen seinän. Se ei ollut kantava, mutta meidän talo oli vähän isompi kuin 8 asuntoa.

Seinän tiilimateriaali voisi viitata siihen, että sen poistaminen kokonaan voi aiheuttaa ongelmia. On mahdollista, että se on "osittain kantava". Toisin sanoen talo ei ehkä romahda, mutta välipohjan taipuminen voi lisääntyä, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi yläkerrassa olevan vastaavan seinän halkeamisen. Esimerkkeinä mahdollisista ongelmista.

Palkkaa rakennusinsinööri tarkastamaan se. Jos kaikki on täysin kunnossa ilman epäilyksiä, uskoisin, että asiantuntijalausunnon saaminen voisi maksaa yhden tai korkeintaan kahden tunnin veloituksen. Jos asia ei ole täysin selvä, voi olla tarpeen tehdä hieman laajempi selvitys (ja silloin on hyvä, ettei seinää tullut heti poistettua).

Okey, täytyy katsoa, mistä saisi jonkun antamaan lausunnon..
Unohdin mainita, että asun toisessa kerroksessa kahdesta, joten minulla ei ole asuntoa yläpuolella, vain ullakkovarasto, mikä pitäisi järkevästi vähentää riskiä.

Ajatukseni on, että jos seinä on muurattu sen jälkeen, kun betonilaatta on valettu, niin seinän ei pitäisi olla kantava? Miten voin tunnistaa, onko näin?

Soita paikalle rakennusinsinööri sen sijaan, että saisit puolivillaisen vastauksen täältä. Jos kyseessä olisi oma talosi, leikkisit vain omalla turvallisuudellasi, mutta nyt siellä asuvat muut. Mitä tekisit, jos koko katto romahtaisi? Insinööri on tässä yhteydessä edullinen henkivakuutus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.