16 723 lukukertaa ·
41 vastausta
17k lukukertaa
41 vastausta
Omat hirret kyläsahalle sahatavaraksi
Hanki visuaalisen lujuuslajittelun säännöt puutavaralle SS 23 01 20 tai T-puutavaran säännöt, opi mitä käsitteet ja puutavaran virheet tarkoittavat ja miltä ne näyttävät, käytä mittanauhaa ja mittojen mittatikkua tai työntömittaa, merkitse muistiin miten virheet jokaisessa laudassa sopivat kyseiseen luokkaan.
Jos tämä tehdään, puutavara pitäisi lajittua melko oikeaan lujuusluokkaan.
Jos tämä tehdään, puutavara pitäisi lajittua melko oikeaan lujuusluokkaan.
Kolmionmuotoiset palat, jotka jäävät "yli" tähtisahauksessa, käytetään esim. levyinä jne., lisää alempana linkissä.
Halkemia syntyy, miten tahansa kaadatkin puun, tuuli aiheuttaa myös vahinkoa puille vaikka ne eivät kaatuisikaan.
Jos minulla esimerkiksi on viimeinen harvennus, en haluaisi, että kuljettaja "vetäisi" muita puita vasten, mielestäni jää liikaa vahinkoja metsään, jonka pitäisi vielä jäädä pystyyn. Vaurioitunut puutavara on melko huonolaatuista.
Halkemia syntyy, miten tahansa kaadatkin puun, tuuli aiheuttaa myös vahinkoa puille vaikka ne eivät kaatuisikaan.
Jos minulla esimerkiksi on viimeinen harvennus, en haluaisi, että kuljettaja "vetäisi" muita puita vasten, mielestäni jää liikaa vahinkoja metsään, jonka pitäisi vielä jäädä pystyyn. Vaurioitunut puutavara on melko huonolaatuista.
Kyllä uskon, että itse sahattu puutavara riittää aina. Usein rakennetaan paljon vahvemmin kuin tarpeen, mutta se voi olla eduksi, kun muutaman vuoden kuluttua lisätään ovi jne. Harvoinhan kohtaa rakenteellista romahtamista, ellei tee jotain todella tyhmää.
Mutta jos haluaa saada sen hyväksytyksi ulkopuolisilta, tällä ei ole merkitystä, vaikka se kestäisi 1000 vuotta. Silloin on parempi käyttää paneelia tai laudoitusta siitä, mitä on saatavilla.
Kuten suosittelin aluksi, myy puutavara, se on niin pirun helppoa!
Ainoa, jonka olen nähnyt tekevän hyvin, on leveä paneeli, eli paneeli, joka sahataan koko puun leveydeltä. Tämä on hieno tietyissä paikoissa, kuten takkahuone/parveke jne.
Mutta jos haluaa saada sen hyväksytyksi ulkopuolisilta, tällä ei ole merkitystä, vaikka se kestäisi 1000 vuotta. Silloin on parempi käyttää paneelia tai laudoitusta siitä, mitä on saatavilla.
Kuten suosittelin aluksi, myy puutavara, se on niin pirun helppoa!
Ainoa, jonka olen nähnyt tekevän hyvin, on leveä paneeli, eli paneeli, joka sahataan koko puun leveydeltä. Tämä on hieno tietyissä paikoissa, kuten takkahuone/parveke jne.
Jäsen
· västra götaland
· 72 viestiä
Nyt on suurin osa kaadettu.
Meillä on ollut muutamia mukavia päiviä, jolloin olen voinut kaataa puita ja ystävät sekä perhe ovat huolehtineet risuista. Joten nyt ne ovat kaadettuina ja karsittuina, mutta eivät vielä katkottuina. Ajattelin hoitaa sen tällä viikolla, kun olen todella miettinyt mitat kunnolla läpi.
Puita tuli kaadettua vähän enemmän kuin alun perin ajattelin. Luulen, että noin 100 kpl. Mutta kun lasken karkeasti, niin se ei vaikuta olevan kovin paljon puutavaramäärässä. Paneelin pitäisi peittää 220 neliömetriä ja laudoittamattoman puun kanssa lähes puolet saattaa kadota limitykseen. Nyt minun täytyy mennä ulos ja laskea, kuinka monta tukkia sain oikeissa mitoissa laudoittamattomia varten. Sen jälkeen en tiedä, jääkö paljonkaan jäljelle, mutta ajattelin keskustella sahan kanssa siitä ja katsotaan sitten, kun meillä on kaikki koottuna. Olen puhunut hänen kanssaan vähän, ja hän on mukava ja vaikuttaa asiantuntevalta. Hän ei tarvitse apuani ollenkaan, mutta olen joka tapauksessa mukana, enimmäkseen siksi, että olen kiinnostunut siitä, miten se toimii.
Lisäksi olen tajunnut, etten koskaan jaksa kuormata puuta vanhalla traktorillani ja vinssilläni, vaan aion käyttää apuna kuormausperävaunua.
Ja sitten siitä tontista tuli todella hieno ja se on aina mukavaa...
Meillä on ollut muutamia mukavia päiviä, jolloin olen voinut kaataa puita ja ystävät sekä perhe ovat huolehtineet risuista. Joten nyt ne ovat kaadettuina ja karsittuina, mutta eivät vielä katkottuina. Ajattelin hoitaa sen tällä viikolla, kun olen todella miettinyt mitat kunnolla läpi.
Puita tuli kaadettua vähän enemmän kuin alun perin ajattelin. Luulen, että noin 100 kpl. Mutta kun lasken karkeasti, niin se ei vaikuta olevan kovin paljon puutavaramäärässä. Paneelin pitäisi peittää 220 neliömetriä ja laudoittamattoman puun kanssa lähes puolet saattaa kadota limitykseen. Nyt minun täytyy mennä ulos ja laskea, kuinka monta tukkia sain oikeissa mitoissa laudoittamattomia varten. Sen jälkeen en tiedä, jääkö paljonkaan jäljelle, mutta ajattelin keskustella sahan kanssa siitä ja katsotaan sitten, kun meillä on kaikki koottuna. Olen puhunut hänen kanssaan vähän, ja hän on mukava ja vaikuttaa asiantuntevalta. Hän ei tarvitse apuani ollenkaan, mutta olen joka tapauksessa mukana, enimmäkseen siksi, että olen kiinnostunut siitä, miten se toimii.
Lisäksi olen tajunnut, etten koskaan jaksa kuormata puuta vanhalla traktorillani ja vinssilläni, vaan aion käyttää apuna kuormausperävaunua.
Ja sitten siitä tontista tuli todella hieno ja se on aina mukavaa...
Jäsen
· västra götaland
· 72 viestiä
Pidän siitä, miten ajattelet 79:an! Ja ajattelen myös samalla tavalla. Mutta tässä tapauksessa tarvitsen puutavaraa enkä kärryä. Sinä päivänä kun en enää tarvitse puutavaraa vaan kärryn, niin teen luultavasti niin. Siihen asti minun täytyy maksaa se, mitä vuokraaminen maksaa... Kyllä, kärryä varmasti tullaan käyttämään tilalla tulevaisuudessa, mutta se ei ole tällä hetkellä kovin akuutti tarve. Seuraava suuri panostus on loppuhakkuu, jolloin en tee mitään muuta kuin osoitan ja korjaan rikkinäisen tieni.
Muuten kuluu aika paljon puutavaraa, kun ylläpitää talousrakennuksia : )
Ja silloin toimii, että nostaa arvonlisäveron laskussa kyläsahalta, eli jos hän maksaa veroja.
Ja puhumattakaan kaikesta siitä puusta, joka menee "kotiin", jota hakkaa joka vuosi........ silloin on hyvä olla nosturi.
En näe suoraa kannattavuutta nosturivaunulleni myöskään, mutta säästää selkää ja paljon aikaa, joten mielestäni se on silti sen arvoista. Minulla on noin 70ha metsää ja yleensä vain osoitan ja katselen, vaunun ostin enimmäkseen, koska minulla oli vähän ylimääräistä rahaa ja en halunnut maksaa kaikesta veroja.
Ja silloin toimii, että nostaa arvonlisäveron laskussa kyläsahalta, eli jos hän maksaa veroja.
Ja puhumattakaan kaikesta siitä puusta, joka menee "kotiin", jota hakkaa joka vuosi........ silloin on hyvä olla nosturi.
En näe suoraa kannattavuutta nosturivaunulleni myöskään, mutta säästää selkää ja paljon aikaa, joten mielestäni se on silti sen arvoista. Minulla on noin 70ha metsää ja yleensä vain osoitan ja katselen, vaunun ostin enimmäkseen, koska minulla oli vähän ylimääräistä rahaa ja en halunnut maksaa kaikesta veroja.
79:an sanoi:Min virkesinköpare för en större organisation berättade att dom skiter ganska fullmycket i kvaliteten, det är kvantitet som räknas. När dom klassar konstruktionsvirke så räknar dom kvist per meter, dock inte manuellt.
Sen berättade han även att konstruktionsvirket idag inte beräknas hålla mer än ca 20-25år, därefter skall vissa delar av konstruktionen bytas ut. Antar att han inte menade vanliga villor iallafall, för vem har råd att byta bjälklag stup i kvarten.
Har dock själv just precis beställt virke, 45x220 K24 6,5m längder, ska bli spännande och se hur "fina" dom är.
Tämä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta.
En ole koskaan aiemmin kuullut kenenkään puhuvan rakenteellisen puutavaran vaihtamisesta missään kohteessa ja ehdottomasti ei jo 25 vuoden jälkeen. Talo seisoo yleensä 100 vuotta ja enemmän. Että vaihdettaisiin lahonnutta puutavaraa huonosti rakennetuissa taloissa tai siellä, missä katot eivät ole kunnossa, ei kuitenkaan ole mitään uutta. Sitä on tehty aina, samoin kuin lahonneen ulkovuorauksen ja sisäosien vaihtaminen veden aiheuttamien vaurioiden seurauksena, jotka ovat aiheuttaneet lahoa.
Olisi siksi mielenkiintoista tietää, mistä ostajasta on kyse ja minkä yhtiöiden/sahojen mielestä kantavuusongelmaa voidaan ottaa niin kevyesti, että sen annetaan mennä laadun edelle. (Siinä tapauksessa niiden sertifiointi on löyhästi kiinni.)
Voit lähettää minulle PM vastauksen niin, ettei kaikkien tarvitse saada tietää asiaa.
Hei, sahaa suurin osa 2":iin, mahdollisuus sahata se laudoiksi myöhemmin on olemassa. Anna sen kuivua juhannukseen asti katoksen alla ja hyvin tuettuna. Jos se on hyvin sahattu, sitä ei tarvitse aina höylätä, sahattu puutavara on vahvempaa kuin höylätty! Esimerkiksi lattiakannatin on joka tapauksessa suoritettava suoristettavaksi asennuksen jälkeen, jotta se olisi täydellinen, höylätty puutavara ei ole aina niin suoraa. Haluan myös lisätä, että talonpoikaissahattu puutavara ei aina ole niin kannattavaa, mutta voi olla hauskaa olla mukana sahaamassa sitä itse. Pyörösaha on kustannustehokkain tapa sahata, mutta 1000:-/h kuulostaa hieman liialta, järkevämpää olisi noin 500-600:-/h.
Jäsen
· västra götaland
· 72 viestiä
Nyt olen vihdoin saanut kaiken valmiiksi ja näin se meni:
Kaadoin noin 100 puuta. Lähes yksinomaan kuusia. Koska työskentelin niin tehottomasti, se vei minulta muutaman päivän, mutta se oli hyvää työtä ja siirryin iloisesta amatööristä siihen, että hallitsin lopussa ruuvikaatoja. Tein tukit pituuteen 5,30 m.
Sen jälkeen minulla oli maatilan omistaja, jolla oli traktori ja kuormainkärry, joka kokosi kolme kuormaa, jotka hän kuljetti sahalle 3 km päähän ja yhden kuitupuukuorman, jonka hän kuljetti tielle. Olin mukana juoksemassa vinssin kanssa siellä, mihin hän ei yltänyt, ja sahasin oksia, jotka olin jättänyt huomaamatta. Se kesti häneltä noin 10 tuntia (450 kr/h).
Sahalla päätin sahata suurimman osan oikaisemattomaksi paneeliksi, paksuudeltaan 25 mm. Osittain siksi, että tukit olivat hyvässä mitassa, osittain siksi, että se oli se, mitä tavoittelin, ja osittain siksi, että ne on helpointa myydä, jos jää jotain jäljelle. Yhteensä tuli noin 400 lautaa (joista jotkut olivat niin paksuja, että reunasimme ne) ja alusrimoja. Se kesti 11 tuntia (500 kr/h).
Sen jälkeen minulla oli muutama päivä käsityötä kaarnan poistamiseen laudoilta. Yhteensä se vei ehkä 3 päivää kaarnaveitsellä.
Sen jälkeen maatilan omistaja kuljetti puutavaran takaisin pellolle tilan yläosaan. (2000
. Ja siellä kesti päivän pinota se monilla alusrimoilla ja peltikatolla.
Jälkikäteen voin summata sen näin:
Se oli paljon, PALJON työtä. Mutta ehdottomasti sen arvoista, jos pitää sellaisesta.
Pelkästään rahassa loppulasku tulee olemaan noin 10 000, sen jälkeen kun olen saanut maksun kuitupuusta. Mutta olen käyttänyt yli viikon omaa työtä, ehkä kaksi ja lisäksi olen käyttänyt puutavaraa, jonka olisin voinut myydä. Tarkalleen kuinka paljon rahaa se tulee olemaan, on vaikea laskea, mutta kun kävelin metsässä, arvioin sen niin, että olen saanut oikaisematonta paneelia noin 7 kr/m. Tämä, jos ei lasketa minun työpanostani.
Enkä aio tehdä sitä uudelleen seuraavien 10 vuoden aikana, mutta olen oppinut todella paljon, ja siitä tulee erittäin kaunis.
/Daniel
Kaadoin noin 100 puuta. Lähes yksinomaan kuusia. Koska työskentelin niin tehottomasti, se vei minulta muutaman päivän, mutta se oli hyvää työtä ja siirryin iloisesta amatööristä siihen, että hallitsin lopussa ruuvikaatoja. Tein tukit pituuteen 5,30 m.
Sen jälkeen minulla oli maatilan omistaja, jolla oli traktori ja kuormainkärry, joka kokosi kolme kuormaa, jotka hän kuljetti sahalle 3 km päähän ja yhden kuitupuukuorman, jonka hän kuljetti tielle. Olin mukana juoksemassa vinssin kanssa siellä, mihin hän ei yltänyt, ja sahasin oksia, jotka olin jättänyt huomaamatta. Se kesti häneltä noin 10 tuntia (450 kr/h).
Sahalla päätin sahata suurimman osan oikaisemattomaksi paneeliksi, paksuudeltaan 25 mm. Osittain siksi, että tukit olivat hyvässä mitassa, osittain siksi, että se oli se, mitä tavoittelin, ja osittain siksi, että ne on helpointa myydä, jos jää jotain jäljelle. Yhteensä tuli noin 400 lautaa (joista jotkut olivat niin paksuja, että reunasimme ne) ja alusrimoja. Se kesti 11 tuntia (500 kr/h).
Sen jälkeen minulla oli muutama päivä käsityötä kaarnan poistamiseen laudoilta. Yhteensä se vei ehkä 3 päivää kaarnaveitsellä.
Sen jälkeen maatilan omistaja kuljetti puutavaran takaisin pellolle tilan yläosaan. (2000
Jälkikäteen voin summata sen näin:
Se oli paljon, PALJON työtä. Mutta ehdottomasti sen arvoista, jos pitää sellaisesta.
Pelkästään rahassa loppulasku tulee olemaan noin 10 000, sen jälkeen kun olen saanut maksun kuitupuusta. Mutta olen käyttänyt yli viikon omaa työtä, ehkä kaksi ja lisäksi olen käyttänyt puutavaraa, jonka olisin voinut myydä. Tarkalleen kuinka paljon rahaa se tulee olemaan, on vaikea laskea, mutta kun kävelin metsässä, arvioin sen niin, että olen saanut oikaisematonta paneelia noin 7 kr/m. Tämä, jos ei lasketa minun työpanostani.
Enkä aio tehdä sitä uudelleen seuraavien 10 vuoden aikana, mutta olen oppinut todella paljon, ja siitä tulee erittäin kaunis.
/Daniel
Se ei ole alarunko vaan "vetotanko".imported_Byggaren sanoi:Voit esimerkiksi yrittää saada jonkun nykyajan suunnittelijoista selittämään, miten tämä voi kestää.
[bild]
[bild]
Kuvat on otettu yli 100 vuotta vanhassa navettarakennuksessa, jonka jänneväli on 10 m. Dimensio on 6"x6" ja kokonainen hirsi. Kattoristikkojen väli on noin 3 metriä. Katolla on ollut alun perin lastulevy, joka peitettiin myöhemmin 40 tonnin tiilikaton (poistettu) alla ja nyt siinä on alumiinikate (4 tonnia), kaikki alkuperäisen lastulevykatteen päällä. Ja kuten näet, ei ole tehty suurempia ponnisteluja alareunan ja yläreunan yhdistämiseen solmukohdassa.
Byggaren
Jopa alarunko toimii dragstag kattotuolissa. Lähden tässä yleisestä nimityksestä kattotuolin osille: högben, hanbjälke ja underram.Magnus_Redin sanoi:
Dragstag yksinään on muuten yleensä pyöreä tanko, jossa on tiili ja mutteri seinän ulkopuolella vanhemmissa rakennuksissa.