Hei!
Minulla on talo vuodelta 69, jossa kellarissa on suuri oleskelutila.
Kun muutimme sisään, siellä haisi paljon kosteutta, joten purin lattian pois. Se osoittautui olevan puusta tehty ja sitten lastulevy suoraan betonia vasten. Eristeenä oli käytetty tavallista keltaista eristettä suoraan betonilevyä vasten, joten lastulevyjen paksuus oli lähes kaksinkertainen joissain kohdissa.
Poistin kaiken heti muuttaessamme sisään vuonna 2011, eikä kellarissa ole sen jälkeen haissut kosteutta.
Nyt se on puhdas, mutta siellä on valetut puukoolaukset noin cc 60.

Nyt kysymykseni on, miten laitan uuden lattian? Se on nostettava noin 150 mm, jotta se on samalla tasolla kuin muu kellari. Ajattelin ensin laittaa Platon-maton ja sitten rakentaa uuden lattian tuuletetuilla listoilla, mutta luulen, että lattia on liian epätasainen Platon-mattoa varten. Sitten sain vinkin, että minun pitäisi tehdä runko betonille muovisten välikappaleiden avulla ja sitten eristää solumuovilla, joka ei kosketa betonia, tuuletettujen listojen ja Pax-tuulettimen kanssa.

Hölynpölyä sisältävä viesti ehkä, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan

Kuva kellarin huoneesta, jossa on näkyvissä betonilattia ja poistettuja materiaaleja. Oikealla näkyy putkisto. Seinissä vanhat paneelit.

Kellarikerroksen betonilattia, jossa on puurimojen jäänteitä ja hieman roskaa. Edellinen lattiarakenne on purettu kosteuden vuoksi.

Paras vaihtoehto on varmaan käyttää Nivell tai Granab lattiaa, mutta ne maksavat hieman. Etu on, että ei ole väliä, jos laatta on epätasainen, ja eristys tai orgaaninen materiaali ei ole kosketuksissa betonin kanssa. Ne voidaan myös yhdistää lattialämmitykseen, jos niin halutaan.

Viimeksi muokattu:
ajatus oli, että voisimme välttää sen käyttöä kustannusten vuoksi. mutta jos ei ole muita vaihtoehtoja, niin sitten pitää toimia sillä tavalla.

Ei kukaan muu, jolla olisi hyvä idea? :)

Miksi ei tasoittaa lattia tasaisesti, sitten platon ja golv?

joo minullakin oli se mietintä, mutta se on lähempänä 30 m². miten minun pitäisi tehdä niiden valettujen palkkien kanssa? pitäisikö ne poistaa vai jättää ne paikoilleen?

Pois ne.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.