H
prototypen prototypen sanoi:
Hammarband gör ingen större nytta då takreglarna ligger mitt över de stående stolparna.

Protte
jos ei ole suuria ovia tai ikkunoita kuitenkaan.
Mutta silloin voi upottaa sinne Bärlina.
 
Anteeksi tietämättömyyteni, luulin että hammarband oli ylimääräinen lankku/palkki, joka oli ylhäällä kattopalkkien alla ja seinän yläosassa :surprised:
 
Ei tarvitse pyydellä anteeksi minulta.
Olen vain iloinen, että ihmiset vastaavat.
Tulkit sen niin, että ihmiset arvioivat rungon rakenteen olevan oikea. Se ilahduttaa minua.
Se on periaatteessa kopioitu niistä attefallrungoista, joita voi ostaa. Mutta seinien mitat ja korkeus on kasvatettu.
Ja pinta-ala on kaksinkertaistettu.

Mutta nyt kun asennan katon, tuleeko runko enemmän tai vähemmän herkkä tuulelle? Tarvitsenko enemmän tukea, jotta en riskeeraa seinien liikettä?
 
  • Tykkään
Potter
  • Laddar…
Bronken
Muutama muu tilapäinen vinotuki (45x95 tai vastaava) sisä- tai ulkopuolelle seinistä - riippuen kummalta puolelta et halua aloittaa työtä - on hyvä ja rauhoittaa sinua tuulessa. Vinotuet alhaalta kulmista ja vinosti ylöspäin tekevät yleensä rakenteen tukevaksi. Käytä vatupassia, sillä rungon suoraksi saaminen on myöhemmin vaikeaa, kun haluat kiinnittää levyt.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
northernlight65
  • Laddar…
K
Tein päinvastoin ja jätin konstruktiohirsin väliin, lovin ja upotin kantopuun; etu oli, että pystyin kiinnittämään kattotuolit suoraan suorilla levylaatoilla jokaiseen tukipalikkaan.

Hienoa nähdä, että useampi uskaltaa yrittää tällaisia rakenteita ilman suurempaa kokemusta! :)
Mielestäni se näyttää vakaalta. Kuten aiemmin mainittiin, levyt ja katto tukevat sitä vielä enemmän. Kun rakensin meidän autotallin, kun juoksin katolla ja asensin raakavuorilautaa, kaikki tuntui todella horjuvalta, mutta OSB:n ja kipsin kanssa se ei liiku edes tuulella.
 
  • Tykkään
rattato
  • Laddar…
Hammarbandetin tehtävänä on vakauttaa seinä ja estää sitä työntymästä ulospäin kattotuolien kuormituksen vuoksi. Siksi se tulee asentaa vaakasuoraan.
 
  • Tykkään
O.Cholm ja 2 muuta
  • Laddar…
Pitäisikö sisäkaton noudattaa kattosääntöjä, ts. voit saada enintään 220 mm eristystä? Se kuulostaa siinä tapauksessa hieman heikolta. Oli vaikeaa saada hyväksyttyjä U-arvoja alle 400 mm:llä, kun suunnittelin meidän lisärakennusta. (vai onko se kesämökki, silloin muistaakseni vaatimukset ovat huomattavasti alhaisemmat).
 
Katto lasketaan alas, joten se on yli 220 mm. Mutta se on kuitenkin mökki.
 
  • Tykkään
mojjen
  • Laddar…
Cheesen
R rattato sanoi:
Hei!
Teen laajennusta 50 neliömetriä.
Ollut suunnitelma, joka on tuntunut oikealta ja vakaalta.
Mutta nyt, kun olen pystyttänyt rungon, ja näen todellisuuden ja tunnen painon ja korkeuden, niin huoli tuli, että olen tehnyt jonkin kohtalokkaan rakenteellisen virheen.
Joten ennen kuin jatkan, esitän kysymykseni täällä.

Edellytykset ovat seuraavat rungolle.
11,8m x 4,44m kaikki puutavara 45x220.
Sokkeli ankkuroitu pilariin m10 tangolla, valettu.
Pilari joka metri.
Cc60 kaikessa (lattia, seinä, katto)
Sokkelissa on 2 kantavaa lankkua, joissa liitokset limittäin. Sitten seinäosat.
Seinät ovat 3,1m ja 3,5m
Sitten kattopalkit niihin.
Kaikki on ruuvattu kiinni 6x120.
Nyt aion kiinnittää ristissä olevat nauhat jäykkyyden saamiseksi.
Tuntuuko tämä oikealta?
Olenko tehnyt jotain todella karkeaa virhettä turvallisuuden suhteen?[kuva][kuva][kuva][kuva][kuva]
Ja en tiedä onko se oikein, mutta olen oppinut, että jos on olemassa ruuvinreikä, siihen pitäisi tulla ankkuriruuvi.
 
  • Tykkään
JanEW
  • Laddar…
Nissens
Cheesen Cheesen sanoi:
Ja en tiedä, onko se oikein, mutta olen oppinut, että jos on ruuvinreikä, sinne kuuluu ankkuriruuvin.
Ei, ei kaikissa ruuvinrei'issä...
 
  • Tykkään
Staffans2000
  • Laddar…
Cheesen Cheesen sanoi:
Ja jag vet inte om det är rätt men jag har fått lära mig att om det finns ett skruvhål så ska det dit en ankarskruv.
Ajatteletko palkkikenkiä?
Tietysti, nehän eivät olleet lainkaan ruuvattuja kuvassa. Tosin tuskinpa niitä tulee jokaiseen reikään.
 
R rattato sanoi:
Hei!
Teen laajennuksen 50kvm.
Oli suunnitelma, joka tuntui oikealta ja vakaalta.
Mutta nyt kun olen pystyttänyt rungon, ja näen todellisuuden ja tunnen painon ja korkeuden, tuli huoli, että olen tehnyt jonkin kohtalokkaan rakenteellisen virheen.
Joten ennen kuin jatkan, kysyn kysymyksen täällä.

Olosuhteet rungolle ovat seuraavat.
11,8 m x 4,44 m kaikki puutavara 45x220.
Sokkeli ankkuroitu pilarissa m10 tangolla, valettu.
Pilari jokaisella metrillä.
Cc60 kaikelle (lattia, seinä, katto))
Sokkelissa on 2 kantolinjaa, liitokset lomittain. Sitten seinäosat.
Seinät ovat 3,1 m ja 3,5 m
Sitten kattopalkit niiden päälle.
Kaikki on ruuvattu 6x120.
Nyt aion ristiin hakata reikänauhalle jäykkyyden saavuttamiseksi.
Tuntuuko tämä oikealta?
Olenko tehnyt jotain todella raakaa virhettä turvallisuuden suhteen?[kuva][kuva][kuva][kuva][kuva]
Mitä KA sanoo?
 
Mitä sanoo KA:si?
 
H
Ei tarvitse olla KA kaikessa.
Oma rakennusprojektini, jonka tein nyt, niin pystyin järjestämään kaiken itse.
Kun olen valmis, ilmoitan kunnalle, niin hän järjesti paperin omavalvontaan.
Kun sain sen sisään, he antaisivat loppupäätöksen.

Rakennan nyt yhdistettyä tallia ja autotallia, noin 100 neliömetriä.
 
  • Tykkään
northernlight65 ja 2 muuta
  • Laddar…
U Utdelning sanoi:
Luulin myös, että sitä kutsutaan hammarbandiksi... on mielenkiintoista nähdä heidän vastauksensa. Ehkä he ajattelevat avväxlingia hammarbandin alla :thinking:
Makaava osa kutsutaan hammarbandiksi. Pysty osa kutsutaan pysty hammarbandiksi, se siirtää kuormat katolta ovien ja ikkunoiden yli.
 
  • Tykkään
PCN ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.