Hei!
Teen laajennuksen, joka on 50 neliömetriä.
Minulla on ollut suunnitelma, joka on tuntunut oikealta ja vakaalta.
Mutta nyt kun olen pystyttänyt rungon ja nähnyt todellisuuden ja tuntenut painon ja korkeuden, tuli huoli, että olen tehnyt jotain vakavaa rakenteellista virhettä.
Joten ennen kuin jatkan, esitän kysymykseni täällä.

lähtökohdat ovat seuraavat rungolle:
11,8 m x 4,44 m kaikki puutavara 45x220.
Sokka ankkuroitu pilariin m10 tangolla, valettu sisään.
Pilarit metrin välein.
Cc60 kaikessa (lattia, seinä, katto))
Sokassa on 2 kantolinjaa asetettu limittäin saumojen kanssa. Sitten seinäosat.
Seinät ovat 3,1 m ja 3,5 m.
Sitten niiden päälle kattopalkit.
Kaikki on ruuvattu kiinni 6x120.
Nyt aion laittaa ristikkäin reikänauhaa jäykkyyden saamiseksi.
Tuntuuko tämä oikealta?
Olenko tehnyt jotain todella vakavaa virhettä turvallisuuden suhteen? Rakenteilla oleva laajennuksen runko, puiset pystypalkit ja kattopalkit näkyvissä. Auringonpaiste ja metsä taustalla. Rakenteilla oleva puurakenne kirkkaassa päivänvalossa, puurunko on pystytetty korokkeelle pylväiden päälle, ympärillä kiviä ja pressu. Rakennustyömaan puurunko, johon kuuluu puuristikot ja palkit; tikkaat nojaavat runkoon. Aurinkoinen päivä ja taustalla puita. Rakenteilla olevan laajennuksen puurunko, jossa näkyy metallinen kulmalevy kiinnitettynä ja betoninen tukipilari sorapohjalla. Puu- ja metallituki eristää puupalkkeja. Näkyvissä mutteri upotettuna puuhun, tarkennus kiinnityksessä ja rakenteessa.
 
Bronken
Nyt minun ei pitäisi varmasti puhua asioista, joihin en ole koulutettu, mutta puhtaasti elämänkokemuksesta niin ...

Mielestäni se näyttää vakaalta. Oletan, että olet laskenut, että kattokiskot kestävät sen, mitä niiden pitäisi.
Millaista katon peitettä siinä on tarkoitus olla?
En näe suoria virheitä, mutta palkkien jalat tuntuvat hieman turhilta.

Mihin sitä käytetään - asumiseen vai varastoon?
 
Viimeksi muokattu:
Jos asennat levyt sisä- ja/tai ulkopuolelle, siitä tulee tukeva.
Jos asennat raakaponttia sisäpuolelle, laita se diagonaaliin.

Katto tulee myös jäykistämään rakennelmaa.
Hålband on hieman hankala, se täytyy kiristää kunnolla ja sitten vedät taloa hieman vinoon ja toisen hihnan tulisi vetää se taas suoraksi.

Protte
 
Viimeksi muokattu:
Bronken Bronken sanoi:
Nyt varmaan en saisi puhua asioista, joista en ole koulutettu, mutta puhtaasti elämänkokemuksesta niin ...

Näyttää vakaalta. Oletan, että olet laskenut, että kattohirret kestävät sen mitä niiden pitää kestää.
Millainen katon päällyste on?
En näe mitään suoranaisia virheitä, mutta parrun jalkojen käyttö tuntuu hieman tarpeettomalta.

Mihin sitä käytetään - asumiseen vai varastointiin?
Kiitos vastauksesta. Katteena on huopakatto, 7 asteen kaltevuus. Råspont-luukut. 4 metrin jänneväli. Sen pitäisi toimia taulukoiden mukaan.
Lattian kantavat palkit ovat sylissä ja ruuvattu kantopalkkeihin. Parrun kengät olivat viime hetken juttu, pelkäsin, että muu toteutus olisi ollut liian heikko. Se on laajennus asumiseen.
 
Näyttää siltä kun rakensin varaston isälleni jokin aika sitten.
Pitäisi olla vakaa, kun "puet" sen.
Yksi asia, huomasin että sinulla ei ole yläohjausta (sääntö ylhäällä), minullakaan ei ollut sitä silloin kun tein varastoa, koska piti säästää korkeudessa.
 
  • Tykkään
Björn.tore ja 1 muu
  • Laddar…
prototypen prototypen sanoi:
Jos asennat levyt sisä- ja/tai ulkopuolelle, siitä tulee vakaa.
Jos asennat raakalautaa sisäpuolelle, aseta se diagonaalisesti.

Kattokin jäykistää rakennetta.
Peltinauha on hieman hankala, se täytyy kiristää kunnolla ja silloin talo menee hieman vinoon, ja sitten toinen nauha vetää sen takaisin suoraksi.

Kiitos vastauksesta. Peltinauha on nyt kiinni (joillakin seinillä). Mielestäni se vakauttaa hieman. Mutta jos olen ylhäällä ja keikutan seiniä, saan pientä keikkumista. Mutta ehkä haluan liikaa vakautta tässä vaiheessa?
Kuten ehkä kuuluu, pitkäseinien tuulivakaus on suurin huoleni.
Pitäisikö sen olla jo nyt täysin jäykkä?

Protte
 
H
Näyttää vakaalta, mutta kuten aiemmin sanoin, hammarband olisi ollut hyvä.
 
  • Tykkään
Dalamasen ja 1 muu
  • Laddar…
Ruuvasin vinosti ankarskruvilla. Bändi oli kuin pianon kieli.
 
  • Rakenteilla olevan puutalon kehikko aurinkoisena päivänä, jossa näkyy kattoa tukevat palkit ja vinot poikittaistuet.
T TheGame sanoi:
Näyttää samalta kuin kun rakensin varastoa isälleni muutama vuosi sitten.
Pitäisi olla vakaa, kun "verhoilet" sen.
Yksi asia, jonka huomaan, sinulla ei ole harjanvara (korkeimmalla oleva palkki), minulla ei ollut myöskään varastoa tehdessäni, koska korkeus oli säästettävä.
Kiitos vastauksesta. Mikä epäonnistuminen, luulin, että seinien päällä oleva makaava palkki oli harjanvara? Pitäisikö siihen olla myös pystyssä oleva?
 
R rattato sanoi:
Kiitos vastauksesta. Mikä moka, luulin että seinän runkojen päällä oleva palkki oli hammarband? Pitääkö siinä olla myös pystytolppa?
Luulin myös sitä kutsuttavan hammarbandiksi...on kiinnostavaa nähdä heidän vastauksensa. He saattavat ajatella avväxlingia hammarbandin alla :thinking:
 
H
Olin laittanut sen silloin kun sinulla on pitkä jänneväli.
Laitoin sen talliin koska tulee jonkin verran painetta hammarbandetille.
 
  • Rakenteilla oleva puurunko yöllä, jossa on tikkaat ja telineitä, sekä sininen teltta taustalla. Sähköjohdot kulkevat maassa.
  • Tykkään
Herr
  • Laddar…
H
Kutsutaan kai kantava palkki hammarbandiksi.
Aina sanonut hammarband och min värd består den då av kantava palkki och hammarband.

Seinästä tulee kai jäykempi kantavan palkin kanssa, sittenhän se ottaa paljon kuormaa.
Voi rakentaa ilman, jos kattotuolit ovat seinän pystytukien yläpuolella.
Mutta jos tekee leveän oven tai ikkunan, paino tulee alas kattotuoleista siihen.

Mutta en sano, että se toimii tai ei toimi sinulla, riippuu kai lumivyöhykkeestä jne.
 
  • Tykkään
Ickedickedoa ja 1 muu
  • Laddar…
Juuri niin, irrotat säännöt ja lyöt sisään hammarbandetin siellä.
 
Hammarband hänellä on, ei sisäänrakennettua kantolinjaa. Kuitenkin näyttää siltä, että jokaisen kattopalkin alla on seinätolppa, joten kantolinjaa ei tarvita.
 
  • Tykkään
mejner ja 9 muuta
  • Laddar…
Hammarband ei ole kovin hyödyllinen, kun kattopalkit sijaitsevat suoraan pystypaalujen päällä.

Protte
 
  • Tykkään
Juthstrand ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.