Monet ammattilaisten rakentamat puutalot ovat paneelinaulat erittäin syvällä upotettuina (4 mm syvällä, joten heidän on täytynyt käyttää naulapistoolia).
Aion itse asentaa paneelin kesällä ja kysymykseni on, pitäisikö meidän pyrkiä upotettuihin nauloihin vai onko parempi, että naulat ovat tasassa paneelin kanssa? Spontaanisti ajattelen, että jos upotetaan, syntyy puuhun reikä, johon voi kerääntyä kosteutta, ja lisäksi syntyy paljon rikkinäisiä kuituja, mikä paljastaa eräänlaista syypäätä miniatyyrikoossa.

Olen myös nähnyt terassiruuvit upotettuina samalla tavalla "ammattilaisilta". Siinä tapauksessa veden kerääntymistä pitäisi todella tapahtua, koska pinta on vaakasuora?!
 
Bob_the_builder
Naulojen pää pitää olla samalla tasolla paneelilautojen kanssa.
 
Hienoa, kotitekoinen logiikkani toimi siis :)

Mutta miksi sitten monet ammattilaisten työt ovat aivan liian syvälle uppoitettuja, onko vaikeaa säätää oikea syvyysvoima naulapyssylle? Mietimme nimittäin mahdollisesti sellaisen hankkimista, mutta en halua, että tulos huononee vain siksi, että haluamme olla mukavia...

Raakapontti katolle ja ulkovuoraus olisi se, mihin ajattelimme käyttää sitä, älykäs tai tyhmä ajatus?

Nauloilla naulapyssyyn on kai pienempi kanta (?) onko se haitta, joka pitäisi ottaa huomioon?
 
Ei ole vaikea säätää, MUTTA koska iskuvoima on koko ajan sama, tulee eri syvyyksiä, koska paneelin/naulauslaudan kovuus vaihtelee (oksat ym.). Temppu on säätää painetta niin, että naula menee sisään vain pari milliä, mutta silloin osa nauloista ei mene tarpeeksi syvälle, joten täytyy mennä perässä ja painaa (vasara/taltta) niitä! Tämä tapahtuu noin joka 20. naulalle, mielestäni ;)

Kuinka paljon naulan pitäisi mennä paneeliin, on keskusteltavissa. Henkilökohtaisesti minusta tavallisen naulan tulisi olla paneelin tasalla suuremman pään vuoksi, kun taas ampuma-naulan tulisi mennä sisään yksi/kaksi millimetriä - näyttää jotenkin vankemmalta. Ne, jotka eivät halua nähdä naularivejä, voivat liimata paneelinsa kiinni sen sijaan 8-)

Naulapyssy on älyttömän hyvä, olen kirjoittanut tästä aiheesta aika paljon, joten etsi vain!

Kyllä, pienempi pää, mutta tämä kompensoidaan naulan liimapinnoitteella tai uurteilla, jotta se pysyy vähintään yhtä hyvin/paremmin kuin tavallinen naula!
 
Kyllä, vietin 12 viikkoa kesällä paneelin parissa ja jatkan edelleen, se vie hieman aikaa kuten sanottu:

panel.jpg

Käytin myös vinkkiä viistoleikatuista naularimoista, vaikka se tuntui hieman liioittelulta, mutta oli niin hauskaa käyttää silloin uutta rakennussahaa!

Ostin myös erityisiä nauloja paneelinaulaukseen, joissa on leikattu kärki, joka leikkaa puukuidut eikä taivuta niitä erilleen, mikä vähentää halkeamien riskiä. Käytin myös Grabbers paneliruuvia kiinnittääkseni paneelin ylös/alas ennen kuin olin varma siitä, että olin mitannut oikein ikkunat/ovet/venttiilit yms.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.