Aion eristää ja viimeistellä autotallirakennukseni sisäpuolelta. Autotalli on navettatyyliin rakennettu, tiheällä kattohuovalla raakapontin päällä. Ei ole mitään aukkoja, joista ilma pääsisi sisään/ulos sivuilta tai harjalta.

Miten eristän ja viimeistelen tämän rakenteen ja mitä materiaaleja minun tulisi käyttää?

Tarvitaanko ilmarakoa? Ajattelen, että ilma ei kuitenkaan pääse minnekään?

Jos kosteutta ei voi tuulettaa pois, pitäisikö minun käyttää jotain muuta kuin rakennusmuovia lähimpänä sisäkattoa?

Toivon, että ymmärrätte minut - olen kiireellinen tarve päästä eteenpäin, mutta haluan rakentaa oikein :-)

F Flipar sanoi:
Aion eristää ja viimeistellä autotallin sisäpuolen. Autotalli on ladossa ja siinä on tiivis kattohuopa raakapontin päällä. Ei ole aukkoja ilman kulkemiseen sivuilta tai harjalta.

Miten eristän ja rakennan tämän rakenteen valmiiksi ja mitä materiaaleja käytän?

Tarvitaanko mitään ilmarakoa? Ajattelin, että ilmalla ei kuitenkaan ole mihin mennä?

Jos kosteutta ei pystytä tuulettamaan pois, pitäisikö käyttää jotain muuta kuin rakennusmuovia lähinnä sisäkattoa?

Toivottavasti ymmärrätte minua - olen kiireessä ja haluan tehdä oikeanlaisen rakenteen :)
Isover kirjoittaa hieman diffuustiotiiviistä katosta vs ei ilmarakoa
https://www.isover.se/oventilerad-konstruktion#diffusionstatt-yttertak

Olen käytänyt piharakennuksessa, joka on hirrestä, Hunton-levyjä (hygroskooppinen eristys puukuiduista) ja höyryjarrua, mutta diffuusiotiivis pappi raakapontin päällä. Tämä rakennus ei ole asuttu, ja vain osittain lämmitetty (pidetään yli 0 asteen), mutta katsotaan muutaman vuoden päästä, toimiiko tämä tekniikka.
Teoria on se, että kosteus voi varastoitua eristeeseen ja tulla ulos sisäpuolelle höyryjarrun kautta, mutta höyryjarru estää ilman pääsemisen rakenteeseen sisältäpäin.

Lisäksi halusin säilyttää kattokorkeuden, ja hirrirakenteessa on melko monimutkaista järjestää tuuletus kattopalkkien välillä. Hygroskooppisen rakenteen pitäisi kestää jonkin verran kosteuden vaihtelua vuodenaikojen mukaan. Jos rakennus olisi asuintilana, jossa on jatkuva kosteuspaino (keittiö, kylpyhuone ja ihmisiä ympäri vuorokauden), ehkä olisin rakentanut tuuletetun rakenteen, vaikka pidän silti hygroskooppisesta rakenteesta höyryjarrun kanssa ennemmin kuin esteen, koska en oikein luota siihen, että rakenne pysyy ajan myötä täysin kosteustiiviinä kaikissa tilanteissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.