Rakennan uutta taloa. Pidän itseäni normaalilahjakkaana, mutta minun on vaikea ymmärtää joitain asioita, joita rakentaja tekee.
1) Lattia on asennettu yhteen huoneeseen. Osittain kokonaan ilman liikuntasaumaa. Kun huomautin rakentajalle ongelmasta, vastaus oli "Emme ole vielä valmiita lattian kanssa". Tuo vastaus tuntuu niin oudolta. Koko lattia on jo asennettu. Eikö lattiaa yleensä laiteta kokonaan ja sitten leikata liikuntasauman takia? Vai tehdäänkö niin? Olen niin hämmentynyt.
2) Keittiö on asennettu ja lasku ilmestyi (sopimuksen mukaan, kun keittiö on asennettu ja valmis). Mutta se ei näytä niin valmiilta ja lattia puuttuu. En voi käsittää, miksi lattiaa ei laiteta ensin. En ole rakentaja, mutta ymmärtääkseni keittiöstä on pakko purkaa osia uudelleen, kun lattia asennetaan. Miksi toimitaan näin?
Voin sanoa, että en kysy rakentajalta itse, koska tunnelma ei ole enää paras.
Tai sitten asentaa lattian ja leikkaa liikuntasauman alasahalla jälkeenpäin.
Lattia-asentajat suosittelevat, ettei raskaita "kiinteitä asennuksia" kuten keittiörunkoja aseteta suoraan kelluvan parkettilattian päälle. Minä en ainakaan ole laittanut lattiaa keittiörunkojeni alle. Keittiön sokkelit asennetaan lattian asennuksen jälkeen, joten lopputulos näyttää hyvältä. Säästää myös hieman lattiamateriaalia.
Näkee, että he ovat laittaneet lattianpalasia keittiön osien alle, joihin myöhemmin aiotaan asentaa lattiaa (saadakseen keittiön oikealle korkeudelle).
Näkee, että he ovat laittaneet lattian paloja keittiön osien alle, jonne ne myöhemmin aikovat laittaa lattian (saadakseen keittiön oikealle korkeudelle).
Se tarkoittaa luultavasti, että he aikovat laittaa lattian alle. Siitä voi tulla hankalaa ilman, että poistavat ensin sivulevyt, luulen.
2) On kiistatta vaikea tulla siihen johtopäätökseen, että keittiö on "koottu ja valmis".
Jos sinulla on syytä epäillä, että rakentajalla on taloudellisia ongelmia ja siksi laskuttaa hieman nopeammin kuin mitä on sovittu, kannattaa ehkä harkita ennen kuin lasku maksetaan.
Se, että lasku on lähetetty, ei itse asiassa tarkoita, että se on maksettava.
Eikö ole ketään vastuuhenkilöä, joka voisi todeta, että "keittiö ei ole valmis" ja varmistaa, että lattiat asennetaan oikein? Ehkä sinun ei tarvitse käsitellä jokaista asiaa suoraan rakentajan kanssa, jos keskustelunne ei ole paras mahdollinen.
2) On epäilemättä vaikea päätellä, että keittiö on "asennettu ja valmis".
Jos sinulla on syytä epäillä, että rakentajalla on taloudellisia ongelmia ja siksi hän laskuttaa hieman nopeammin kuin mitä on sovittu, kannattaa harkita laskun maksamista.
Se, että lasku on lähetetty, ei tarkoita, että se on pakko maksaa.
Eikö ole joku valvontavastuullinen, joka voi todeta, että "keittiö ei ole valmis" ja varmistaa, että lattiat asennetaan oikein? Ehkä sinun ei tarvitse käsitellä jokaista asiaa suoraan rakentajan kanssa, jos keskusteluyhteytenne ei ole paras.
Valitettavasti valvontavastuulliseni ei tarkista laatua. Hänen tehtävänsä on vain varmistaa, että omavalvonnat suoritetaan. Ennen oli paremmin, kun oli laatukysymyksistä vastuussa.
Etumaksuja en saa tehdä, koska silloin ei vakuutukseni eikä rakennusluottoni ole voimassa, joten ehkä odotan, kunnes keittiö on todella asennettu ennen maksua.
Se tarkoittaa varmaankin sitä, että he aikovat asentaa lattian sen alle. Se voi olla työlästä ilman, että ensin poistetaan sivulevyt, uskon.
No, jos aloittaa asentamisen seinän vierestä, missä sinulla on sivulevy, voi koko osan koota ja sitten työntää sen sivulevyn alle. Ja jos on ollut ennakoiva, siellä pitäisi olla tilaa myös kynnyksen alla, niin että saa muutaman millimetrin, ja lattia liittyy siististi ilman listoja.
Nja, alkaa kun laittaa seinää vasten, missä sinulla on sivulevy, voit koota koko sen osan ja sitten työntää sen sivulevyn alle. Ja jos on ollut ennakoiva, pitää olla tilaa myös kynnyksen alla, jotta voi saada muutama millimetri ja lattia on siististi liitetty ilman listoja.
Se on tosiaan yksi vaihtoehto. (Jos nyt laittaa parkettia tuohon pituussuuntaan) mutta se aiheuttaa ongelmia vastakkaisella puolella keittiössä, missä on tehty samalla tavalla. Fiksu idea tilan kanssa kynnyksen alla, mutta sitä eivät valitettavasti ole ajatelleet. Tosin kuka tietää, ehkä he irrottavat kynnyksen ja leikkaavat etäisyyden jälkikäteen.
Jm, Skanska, Peab ym asentavat aina lattian koko keittiön alle. Joten en usko, että lattian liikkumisessa on mitään ongelmia. Siinä tapauksessa tuhansissa huoneistoissa olisi ollut virheitä. Sitä vastoin lattian asentaminen keittiön alle ei ole välttämätöntä. Molemmat ovat oikein
Valitettavasti oma valvojani ei tarkasta laatua. Hänen tehtävänsä on ainoastaan varmistaa, että omavalvonnat suoritetaan. Ennen oli parempi, kun oli laatupäälliköitä.
Nyt olet valitettavasti hieman väärässä. Sama paska oli aiemminkin. Itse asiassa uudet kirjoitukset uudessa maankäyttö- ja rakennuslaissa on tarkoitettu niin, että nykyisten valvojien on oltava vakavamielisempiä. Mutta käytännössä se ei oikeastaan eroa niin paljon, henkilö, joka oli erittäin epäammattimainen laatupäällikkönä silloin, voi toimia melkein yhtä huonosti nykyään valvojana.
Valitettavasti vastuuhenkilöni ei tarkasta laatua. Hänen tehtävänsä on vain varmistaa, että omavalvonta suoritetaan. Se oli parempaa ennen, kun oli laatuvastaavia.
En voi saada maksua etukäteen, sillä silloin vakuutukseni ja rakennusluottoni eivät ole voimassa, joten aion odottaa, kunnes keittiö on todella asennettu ennen maksamista.
pyydä sitten nähdä kaikki keittiön omavalvontaraportit. Jos ne eivät ole valmiit, eikö keittiö ole valmis?