Hei Vanhanemi!

Ensinnäkin haluan selventää, että en väitä tai syytä ketään rakennusvirheistä. Tämä on kysymys, joka nousee esiin siitä huolesta, jota meillä maallikoilla on. Sen olen mielestäni tehnyt selväksi koko ketjun ajan. Se saattaa kuulostaa tarpeettoman kovalta, mutta toisaalta, lue ketju läpi. Monissa viesteissä näyttää siltä, että talo on täydellinen katastrofi... ja mitä minä tiedän? Olen eri alalla, enkä ymmärrä tätä. Minä vain maksan.

Toimittaja ja kaikki urakoitsijat ovat olleet todella mukavia asioida. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta! Meillä on joitakin tuttuja ja ystäviä - sähköasentajia, kirvesmiehiä jne., ja nämä henkilöt ovat huomauttaneet mielestään joistakin virheistä ja puutteista. Meillä maallikoilla ei ole lainkaan tietoa, vaan saamme kuulla erilaisia huomautuksia eri tahoilta, jolloin ei ole ihme, että huolestuu ja tuntee tarvetta kyseenalaistaa asioita.

Laitamme kaikki rahamme ja otamme melko ison lainan johonkin, josta emme tiedä tuleeko siitä hyvä vai ei. Ehkä voisimme pyytää jotain ylläpitäjää poistamaan tämän ketjun ja luottaa ensi viikon tarkastajan lausuntoon.

Muuten en ole maininnut mikä talotoimittaja on kyseessä, koska pidän sitä täysin merkityksettömänä tässä yhteydessä.

Viimeksi muokattu:
Minä poistin talonvalmistajan, koska se ei lisännyt mitään. Se vain lipsahti, kun olin lukenut muut ketjusi jne. Turhaa minulta.

Ehkä kuulostan jyrkältä. Te ilmaisette huolta ja se on ehkä hyvin perusteltua. On hyvä kysyä. Mutta otsikossasi lukee "fusku?" joten väite ei ole minun.

Jokin vastauksessani laukaisi sinut ja pyydän anteeksi. Poistin joka tapauksessa sen osan, johon viittasit rivien välissä.

Olen lukenut ketjun, mutta annan mieluummin palautetta asiasta, jota kysyt, kuin siitä, mitä ihmiset ovat myöhemmin vastanneet ketjussa. Jotkut ajattelevat, että on kiire ja sinun pitäisi ottaa yhteyttä juristeihin ja olla maksamatta, ja toiset sanovat, että virheitä ei ole. Totuus lienee jossain siinä välissä, ja kysymys on, mikä lopputulos on. On helpompi korjata virheet tietysti rakennusvaiheessa kuin lopputarkastuksessa, joten on hyvä, että olette tarkkaavaisia ja esitätte kysymyksiä.

Olemme tarkalleen samassa vaiheessa kuin teidän projektissanne. Valitsemme kuitenkin olla tekemättä asioita itse ajanpuutteen ja osaamisvajeen vuoksi.
Ymmärrän teitä hyvin esimerkiksi kysymyksessä, miten asentaa keittiö itse, mutta se on teidän vastuunne rakennusherrana selvittää, miten se tehdään, kun päätätte asentaa keittiön itse.
Talonvalmistaja olisi ehkä valinnut itse laittaa puulevyjä taakse, mutta ei tehnyt teille sitä palvelusta.
Olen joutunut tekemään paljon itse asioita, jotka luulin talonvalmistajan hoitavan, mutta olen tajunnut, että rakennus on minun vastuullani, ja minun maallikkona on selvitettävä asioita itse saadakseni sen niin kuin haluamme.

Hanki itsellesi riippumaton tarkastaja niin pian kuin voit, kuulostaa siltä, että paljon on väärin. On vaikea sanoa, mutta kuulostaa siltä, että KA on hieman vaikea, joten jatka tarkastajan kanssa.

Snailman
Täytyy olla samaa mieltä joistakin asioista, kipsilevysaumojen ei pitäisi olla niin lähellä ikkunan ja ovien kulmia, vähintään jokunen dm päässä.
Syyllejen alla tulisi olla esimerkiksi muovia kaikissa väliseinissä (tiedän yhden talon, jossa en nähnyt sitä tehtävän, ja se perhe muutti sieltä noin puolen vuoden jälkeen, johtuiko se siitä tai jostain muusta, en tiedä - näin enemmänkin fuskausta siinä talossa)
Muovin tulisi olla limittäin pari dm tai niin ja se on mahdotonta tehdä ikkunakárméissä niin kuin nyt näyttää, ja teipata (olen lukenut, että muovin kaikkien reikien yhteenlasketun koon ei tulisi olla suurempi kuin puoli kämmentä)

Väliseinän todennäköisesti kantavan kaapin avustus näyttää ei hyvältä.

Tässä kuva avustuksesta, joka siirtää pystysuorat voimat, jotka painavat alaspäin, aukon vieressä oleviin reglereihin

Puurunko, jossa näkyy vaakasuora tukipalkki kannattamassa pystysuoria runkotolppia, rakennustyömaan väliseinässä.

Tämä on kalliimpaa korjata, mitä myöhemmin se tapahtuu.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
vanhaniemi sanoi:
[kuva]
Rakennesuunnittelija on selvästi kirjoittanut, ettei tähän tule palkkia vaan lattialaudat, jotka ovat 2*45*220.
En ole rakennesuunnittelija, joten en voi arvioida, riittääkö se, mutta sellaisesta maksetaan muille.
Muovi teipataan ennen painekoetta.
Kuvassa ei ole K-piirustus.
Ei myöskään ole tapana tiivistää höyrynsulkua ikkunan smygiin.

H
Snailman sanoi:
Pitää olla samaa mieltä joistakin asioista, kipsilevyjen saumojen ei pitäisi olla liian lähellä ikkunoiden ja ovien kulmia, vähintään jokunen senttimetri. Kaikkien sisäseinien alle tulisi laittaa esim. muovia (tiedän erään talon, jossa en nähnyt tehtävän sitä, ja se perhe muutti sieltä pois puolen vuoden kuluttua, oliko syy siinä tai jossain muussa, en tiedä - näin lisää huijausta siinä talossa) Muovin pitäisi olla limittäin muutaman senttimetrin verran ja sitä on mahdotonta tehdä ikkunasyvennyksissä, kuten nyt näyttää olevan, ja teipattava (olen lukenut, että muovin kaikkien reikien yhteiskoko ei saisi olla suurempi kuin puoli kämmentä) Kaapin kantavan sisäseinän vaihtelut eivät näytä olevan kunnossa Tässä kuva vaihtelusta, joka siirtää pystysuuntaiset voimat, jotka työntävät alaspäin avauksen vieressä oleviin tukirakenteisiin [kuva] Tämän korjaaminen on sitä kalliimpaa, mitä myöhemmin se tapahtuu.
niin paljon virheitä kaikessa mitä kirjoitat, että tuskin jaksaa käsitellä

H
Freddex sanoi:
Se ei ole K-piirustus kuvassa.
Ei ole myöskään tapana tiivistää höyrysulku ikkunan pieleen.
vihdoin joku, joka tietää, tuntuu siltä, että tässä foorumissa harrastetaan esittää paljon väitteitä, joille ei ole mitään perustetta eikä kukaan tiedä paljoakaan

BirgitS
hul sanoi:
vihdoin joku, joka tietää, näyttää siltä, että tämä on joku juttu tässä foorumissa, että esitetään paljon väitteitä ilman perusteita ja ilman tietoa
Tämä on foorumi, jossa yksityishenkilöt voivat keskustella, eikä foorumi, jossa vain ammattilaiset antavat tukea muille, kuten säännöissä lukee:
§ 4 Keskustelusäännöt
Byggahus.se-foorumi on tarkoitettu kuluttajille eli yksityishenkilöille, jotka rakentavat tai remontoivat omakotitaloa. Täällä vaihdamme kokemuksia, annamme ja saamme neuvoja.
Kirjoitetaan sen perusteella, miten on käsittänyt kuvat, tekstit sekä aiemmat kokemukset rakentamisesta/remontoinnista, se mitä on lukenut muualla ja täällä foorumilla. Lopulta pitkän keskusteluketjun aikana yleensä päädytään johonkin, joka vaikuttaa järkevältä juuri siinä tapauksessa.

Panosta tietosi ja kokemuksesi muiden arvostelun sijaan, niin maineesi foorumilla kasvaa ja kirjoituksiasi arvostetaan enemmän kuin muiden.

• Tykkään
Millox ja 5 muuta
  • Laddar…
H
BirgitS sanoi:
Tämä on foorumi, joka on tarkoitettu yksityishenkilöille keskusteltavaksi eikä foorumi, jossa vain ammattilaiset antavat tukea muille, kuten säännöissä lukee:

Kirjoitetaan sen perusteella, miten on tulkinnut kuvia, tekstiä ja omia aiempia kokemuksia rakentamisesta/remontoinnista, mitä on lukenut muista paikoista ja täällä foorumilla. Lopulta pitkän keskusteluketjun aikana yleensä saavutetaan jonkinlainen yksimielisyys siitä, mikä näyttää järkevältä juuri siinä tapauksessa.

Panosta omalla tiedollasi ja kokemuksellasi sen sijaan, että moitit muiden, ja maineesi foorumilla kasvaa, ja sille mitä kirjoitat, annetaan suurempi merkitys kuin muille kirjoituksille.
ei tarkoita sitä, että saa kirjoittaa virheellisiä asioita, joista ei ilmeisesti tiedä mitään mutta silti kirjoittaa ne faktoina

• Tykkään
Krille4 ja 4 muuta
  • Laddar…
Jos nyt joku kysyy niin tärkeistä asioista kuin talonrakennuksesta, en mielestäni pitäisi olla arvailematta ja kirjoittaa sellaista mitä "luulee". Ts haluaa tämän oikein rakennetuksi ja silloin täytyy kokeneempien ihmisten antaa oikea lausunto. Tämä on vain minun mielipiteeni. On ihan eri asia, jos kysyy "miten minun pitäisi rakentaa keittiöni".

• Tykkään
Krille4 ja 3 muuta
  • Laddar…
catherineb sanoi:
Tässä voi nähdä, kuinka ovikarmit ovat suoraan betonia vasten. Eikö ensin olisi pitänyt laittaa lattia ja tapetoida ja VASTA SITTEN asentaa ovikarmit, listat jne?

[kuva]
Tässä kuvassa näyttää siltä, että kaikki vihreät rasiat ovat liian syvällä seinässä. Joko ne on asetettu liian syvälle, tai sitten on laitettu kaksoislevyt. Rasiat etureunan tulisi olla samalla tasolla levyn etupinnan kanssa.

Edvuld sanoi:
Tässä kuvassa näyttää siltä, että kaikki vihreät rasiat ovat liian syvällä seinässä. Joko ne on asennettu liian syvälle tai sitten käytetty kaksinkertaisia levyjä. Rasioiden etureunan tulisi olla samassa tasossa levyn etupuolen kanssa.
Nyt on vuosi 2017. On olemassa säädettäviä rasioita...

Toisaalta ei ole yhtä vaikuttavaa, että he ovat asentaneet pistorasiat samalle seinälle eri korkeuksille.

Snailman
hul sanoi:
niin paljon virheitä kaikessa mitä kirjoitat, että tuskin jaksaa
Onhan hyvä, että osallistut tietosi kanssa, et tosin kirjoittanut montaa riviä.

Kuvassa oleva palkki ei ole hyvä esimerkki, koska se kannattelee kattokannattimia, mutta siinä on lovi pystytolpissa ja se on pystyasennossa, eikä mikään tästä näytä tehdyltä ketjun talossa.

Jos jokin on pielessä siitä mitä kirjoitan, sinun pitäisi kouluttaa kaikki kaupungin kirvesmiehet, koska he tekevät kaikki väärin rakentaessaan taloja.

Minusta vaikuttaa, ettet tiedä mitään siitä, miten taloja rakennetaan, oletko tästä taloa rakentavasta firmasta?

Tässä träguiden näyttää, miten tehdään höyrynsulku smygeissä

http://www.traguiden.se/konstruktio...va-skikt--alt-1-horisontalsnitt-vinklad-smyg/

höyrynsulku on nro 10

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Robert-san01 sanoi:
On vuosi 2017 nyt. Saatavilla on säädettäviä annostelijoita...
Sehän on täydellistä, ei tarvitse tehdä oikein alusta alkaen.

• Tykkään
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.