Ottaen huomioon mitä kirjoitat, huomaa selvästi ettet tiedä mistä puhut. Et selvästikään ole koulutettu insinööri tai vastaava, muuten tietäisit että se mitä kirjoitat on väärin.
Se, että kipsiä ei voi saumata ovien ja ikkunoiden kulmien yli, on väärin. Ei ole mitään ongelmaa.
Se, että muovia pitäisi limittää 10 cm, ei myöskään pidä paikkansa, vaan sen voi tehdä monella tavalla puolesta metristä alaspäin.
Että rakennetaan ikkunaan ja ei tiivistetä karmia vasten, on alalla standardi eikä siinä ole mitään väärää; korkeampia vaatimuksia varten, kuten passiivitalot, täytyy tehdä erityisiä toimia tämän saavuttamiseksi.
Lisäksi ei tarvita muovia sisäseinien lattialistan alla.
Jos miettii mitä kirjoitat, huomaa, että et selvästikään tiedä mistä puhut.
Et todellakaan ole koulutettu insinööri tai vastaava, sillä siinä tapauksessa tietäisit, että se mitä kirjoitat on väärin.
Että ei saa laittaa kipsilevyjen saumoja ovien ja ikkunoiden kulmiin on väärin. Ei ole mitään ongelmaa.
Että muovin pitäisi mennä 10 cm päällekkäin ei myöskään pidä paikkaansa, vaan se voidaan tehdä monella tavalla, puolesta metristä alaspäin.
Että muovitetaan ikkunassa eikä tiivistetä karmin kanssa on standardi alalla eikä siinä ole mitään vikaa, korkeampien vaatimusten, kuten passiivitalojen, kohdalla on erityisiä toimenpiteitä, jotta niistä selviydytään.
Lisäksi ei tarvitse olla muovia alajuoksussa sisäseinissä
Voi haluta asua talossa myös 10 vuoden takuuajan jälkeen.
Voi laittaa saumalevyjä, mutta onhan se parempi, jos voi nähdä, onko se oikein ilman että tarvitsee poistaa kipsilevyä http://www.norgips.se/montering
Olen konetekniikan insinööri ja diplomi-insinööri (elektro), joten olen insinööri, mutta en rakennusalalla.
Tässä kuvassa näyttää siltä, että kaikki vihreät rasiat ovat liian syvällä seinässä. Joko ne on asetettu liian syvälle, tai sitten niissä on kaksoislevyt. Rasioiden etureunan tulisi olla samassa tasossa levyn etuosan kanssa.
Parhaassa maailmassa kaikki rasiat ovat tasan seinän kanssa, mutta käytännössä voi olla vaikea saada kaikki kohdalleen johtuen erilaisista levyistä, pintakerroksista, asiakkaan muutoksista jne. Pahin tilanne on, kun rasia on liian ulkona, sen voi ratkaista vain leikkaamalla sen pois (ellei avaa seinää, mutta se ei ole mukavaa jälkitapetoinnin jälkeen) ja silloin kiinnitysrengas katoaa. Siksi rasia asetetaan hieman sisäänpäin, esimerkiksi 13 seinässä 11-12 mm:llä, kaksoiskipsiseinässä, jossa levyjen kokonaispaksuus on 26 mm, 22-25 mm jne. Jos ei tiedetä, kuinka paksut levyt+pintamateriaali tulevat olemaan (eikä sitä ole aina helppo selvittää), asennetaan sisäänpäin.
Kuva ei ole hälyttävä, pikemminkin joku haluaa välttää ongelmia.
Nyt vaikuttaa siltä, että tulee hieman rauhoittavia kommentteja, KIITOS! Nyt aion palata nauttimaan talonrakennuksesta! Kuntotarkastaja tulee kuitenkin edelleen ensi viikolla!
Ehkä haluaa myös asua talossa takuuajan jälkeen, joka on 10 vuotta.
Kyllä, voi laittaa liitoslevyjä, mutta onhan se parempi, jos voi nähdä onko se oikein ilman että tarvitsee rikkoa kipsilevyä [linkki]
olen koneinsinööri ja diplomi-insinööri (elektro), joten olen insinööri, mutta en rakennuspuolella.
[linkki]
Sivulla 9 voidaan nähdä icopalin asennusohjeet ikkunasyvennyksessä, jos sitten valitsee olla noudattamatta asennusohjeita....
Olemme siis todenneet, että et ole koulutettu alalla ja minä olen.
Se, että joku toimittaja mainitsee tietyn asennustavan, ei tarkoita, että se on alan standardi.
erilaisia asennusvaihtoehtoja on useita, myös muoville.
olen koekäyttänyt satoja ellei tuhansia asuntoja ja olen hyvin tietoinen, missä vuodot tapahtuvat ja miten.
Normaalistandardissa riittää hyvin normaali tiivistys ikkunassa ilman teippaamista ja tiivistämistä.
Miljoonaprojekti ja ulkopinnoitteet ilman ilmarakoa rakennettiin myös alan standardin mukaisesti, eikä se mennyt kovin hyvin.
Mutta onhan se hyvä tietää tarkalleen, missä raja rakennusvirheiden kohdalla on, ja siihen näytät olevan perehtynyt, mutta minä suosin silti hieman marginaalia, siksi teen melkein kaiken itse, viimeisimmässä talossa minulla oli apua valutyössä ja rännikaivossa, kattotuolit asensin itse paikoilleen, suurimman osan putkitöistä olen myös tehnyt itse.
Mutta haluaisin kyllä, että kokoamisohjeita noudatettaisiin hieman laajemmin, olisi myös hyvä, jos rakentajat kertoisivat, miten he tekevät eri standardijuttuja jo sopimuksenteon yhteydessä, jotta tietäisi ennen kuin allekirjoittaa.
On hyvä, että teette tarkastuksia, toivottavasti se on hyvä tarkastaja.
tarkoittaa kai, että saa kirjoittaa virheellisiä asioita, joista ei ilmeisesti tiedä, mutta kirjoittaa silti ne faktoina
On kyllä niin, että saa kirjoittaa mitä haluaa, kunhan ei riko foorumin sääntöjä.
Sen sijaan sääntöjä on, jotka kieltävät viestit, jotka ovat off-topic (esim. tämä), ja siksi raportoin edellisen viestini heti. Säännöissä lukee myös, että kaikkia tulee kohdella kunnioittavasti ja perustella mielipiteensä.
Freddex
En väitin, että se oli rakennepiirustus. Mutta se näkyy pohjapiirroksessa ja sen laskennan on ilmeisesti tehnyt rakennesuunnittelija, olipa se sitten virheellinen tai ei. Huomautin vain, että joku on laskenut ja maininnut, että sen pitäisi olla ilman palkkia ja kahdella 45*220.
Se voi tietysti olla virhe, ja silloin se on oikea fusku-rakennus. Mutta monet aiemmat väitteet koskivat sitä, ettei seinä ole kantava.
https://youtu.be/8PgosEkDOs0
Tässä Fiskarhedenvillan näyttää, kuinka he teippaavat paikan ikkunan ympärillä. Tämä oli minun lähteeni väitteelle. Mutta silloin myös Fiskarhedenvillan on fusku-rakentaja, jos ei teipata smygiä vasten tai teipataan ilman muovin päällekkäisyyttä.
En ole rakentaja tai rakennesuunnittelija. Mutta kaikki väitteeni voin perustaa johonkin lähteeseen, koska tuskin keksin asioita itse, vaan välitän tietoa, jonka olen nähnyt jossain muualla ja joka tuntuu minusta uskottavalta.
Freddex
En sanonut, että se oli rakennesuunnitelma. Mutta se on mukana pohjapiirroksessa ja se on luultavasti rakennesuunnittelija, joka on tehnyt laskelman, riippumatta siitä onko se virheellinen vai ei. Halusin vain osoittaa, että joku on laskenut ja ilmoittanut, että se pitäisi olla ilman palkkia ja kahdella 45*220.
Kirjoitit:
vanhaniemi sanoi:
[kuva]
Rakennesuunnittelija on sanonut selvästi, että tähän ei kuulu palkkia, vaan lattia tulee olla 2*45*220.
En ole rakennesuunnittelija
Rakennesuunnittelija kirjoittaa viittauksensa ja määräyksensä K-piirustukseen. Joten ainoa, mikä on totta väitteessäsi, on että et ole rakennesuunnittelija. Tiedämme vain, että kuka tahansa on voinut tehdä merkinnän A-suunnitelmaan.
vanhaniemi sanoi:
Se voi tietysti olla virhe, ja silloin se on oikeasti huonosti rakennettu. Mutta monet aiemmat väitteet koskivat sitä, että seinä ei ollut kantava.
Kukaan ei tiedä, onko seinä tarkoitettu olemaan kantava vai ei. En ole myöskään koskaan sanonut, että se on huono rakentaminen, mutta on ilmeisesti huolimattomasti tehtyjä työvaiheita. Siksi on annettu neuvo kutsua tarkastaja, joka voi katsoa dokumentaatiota ja nähdä, miten toteutus on suhteessa niihin, sekä tehdä tarkastuksen tehdystä työstä, onko se määräysten mukaista vai ei.
vanhaniemi sanoi:
[linkki]
Täällä Fiskarhedenvillan näyttää miten he teippaavat paikan ikkunan ympärillä. Tämä oli lähteeni väitteelle. Mutta sitten Fiskarhedenvillan on myös huono rakentaja, jos ei teippaa smygiin tai teippaa ilman muovin limitystä.
En ole rakennusmies tai rakennesuunnittelija. Mutta kaikki väitteeni voin tukea lähteellä, koska en keksinyt asioita itse vaan välitän tietoa, jonka olen nähnyt jossain muualla ja joka tuntuu minusta uskottavalta.
Et ilmeisesti ymmärrä itse, mitä linkitit. Video näyttää juuri sen, mikä on huomautettu. Muovi teipataan limityksellä. Muovi teipataan tiivistysprofiiliin, joka asennetaan ikkuna-aukkoon ja joka tiivistää ikkunaa vasten. Vaihtoehto tiivistysprofiilille on, että muovi kiinnitetään tiivistemassaan ikkunan ympärille.
Kuvissa TS-rakennuksesta muovi on leikattu auki ja levitetty ulos, samalla kun smygit on asennettu, joten muovi ei voi mahdollisesti liittyä tiivistysprofiiliin tai tiivistemassaan paitsi ehkä alhaalla, missä ei vielä ole ikkunalautoja kuvassa.
vanhaniemi sanoi:
Viemärin sijainti on teidän va-piirustuksissa. Se on mitoitettu sijainniltaan.
Tulkitsen, että se on 2 pesualtaalle, johon viemäri kuuluu? Viemäri voi olla piilotettu seinään? En tiedä, mutta kuten sanottu. Piirustus näyttää, missä sen pitäisi olla.
Viemäri ulottuu yli sokkelin, joten ei ole väliä, kuinka mitoitettu se on, jos se ei osu kohdalleen.
vanhaniemi sanoi:
Olemme täsmälleen samassa vaiheessa kuin teidän rakennus. Emme tee asioita itse, koska meiltä puuttuu aikaa ja tietoa.
Miljoonaohjelma ja tiivis rapatut julkisivut ilman ilmarakoa rakennettiin myös alan standardin mukaisesti, eikä niille käynyt kovin hyvin.
Mutta on hyvä tietää tarkalleen, missä epäonnistuneiden rakennusten raja kulkee, ja näytät tuntevan sen hyvin, mutta itse pidän vähän marginaalia, siksi teen melkein kaiken itse, viimeisimmässä talossani minulla oli apua valun ja rännikaivon kanssa, kattoristikot asetin itse paikoilleen, suurin osa putkitöistä on myös itse tehty.
Mutta näkisin mielelläni, että asennusohjeita noudatettaisiin hieman enemmän, ja voisi olla hyvä, jos rakentajat kertoisivat, miten he tekevät erilaisia standardijuttuja jo sopimusvaiheessa, niin tietäisi ennen allekirjoittamista.
Hienoa, että teette tarkastuksia, toivottavasti tarkastaja on hyvä.
Lisäksi on hyvä mainita, että yksikerroksinen tiivis rappaus on yksi varmimpia rakenteita, kunhan se rakennetaan oikein.
Onko se vain minä, joka huomaa, miten ne ovat jatkaneet harvalauta katossa?
Kyllä huomaatte, missä muovi ei ole tiivistetty, kuten pitäisi, kun talo painekoe.
Jos kipsi saumataan ikkunalistojen ja ikkunoiden päälle, kuten he ovat tehneet, saatte varmasti halkeamia sinne vuoden kuluttua maalissa tai tapetissa.
Aina on muovi tai alatiiviste alajuoksun alla sisäseinillä...
Eikö kukaan huomannut, että kaksois-45x220 on vaakatasossa sen sijaan että se olisi pystyasennossa? Jos katsoo piirustusta, seinän ei varmaan ollut tarkoitus olla paksumpi muualla kuin kohdassa, jossa viemäri tulee ylös, ja onhan se sitten vähän outoa, että 220 mm leveä lankku makaa ylhäällä, jos loput on tarkoitus olla 70 tai 95.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.