Mikael_L
catherineb sanoi:
Tässä on kuva seinästä, kun toinen puoli on tukittu: [kuva]
Tämän kuvan olisin nähnyt mielelläni vähän vähemmän pienennettynä. Tai uuden, joka selkeämmin näyttää, miten kaikki tukirakenteet on tehty.

Snailman
hul sanoi:
Silloin pitää kai lisätä, että ensyegstätad putsfasader kuuluvat turvallisimpiin rakenteisiin, kunhan ne rakennetaan oikein
Harmi, että niitä ei ole juuri koskaan rakennettu oikein.

K
Mikael_L sanoi:
Tämä kuva olisi saanut olla vähän vähemmän pienennetty. Tai uusi, joka vähän selkeämmin näyttää kuinka kaikki välipalat on tehty.
Mietin, kuinka he tekivät perustuksen kanssa. Aiemminhan palkin piti kantaa kuorma, varmistettiinko, että perustusta vahvistettiin nykyisen kantavan seinän alla?

H
Mikael_L sanoi:
Nyt uskottavuutesi putosi kuin kivi pohjaan ainakin minun silmissäni ... :eek:

Yrität puolustaa suurinta rakennusskandaalia sitten 70-luvun. Ainakin olen tajunnut tismalleen missä sinun intressisi ovat.

enstegstätade fasader ovat yksi parhaista rakenteista, mitä on olemassa, kaikki alalla tietävät sen, jos ne tehdään oikein.
Vai tarkoitatko, että rapattu muuri on huono kosteusnäkökulmasta?
Kuitenkin, mainitsemasi tyyppi on huono esimerkki enstegstätad rakenteesta.

mutta edelleen pidän kiinni siitä, että oikein tehty enstegstätat rakenne on erittäin erittäin hyvä.
kaikki enstegstätade eivät ole ohutrappaus solumuoville.

kivi, muuri, betoni jne. ovat hyviä

H
Snailman sanoi:
Harmi, että niitä ei ole juuri koskaan rakennettu oikein vain.
luulen, että sinä et ihan tiedä, mitä yksivaiheisesti tiivistetty rakenne on siinä tapauksessa.
rakennetaan kuinka paljon sellaisia tahansa. luulen, että ajattelet sitä pientä osaa, joka rakennettiin ohuella rappauksella solumuovilla, joka oli suosittu jonkin aikaa.

Mikael_L
Kallebo sanoi:
Minä ihmettelen, kuinka he tekivät perustuksen kanssa. Aiemmin palkki olisi ottanut kuorman, varmistettiinko, että perustusta vahvistettiin nykyisen kantavan seinän alla?
Kantavilla sisäseinillä tässä tyyppisissä omakotitaloissa on yleensä linjakuorma noin 10kN/metri. Se on vähemmän kuin puoli linjakuormaa, jonka ulkoseinät antavat useimmilla Ruotsin lumialueilla.

Siitä huolimatta pieni vahvistus laatan alla/on toivottavaa, mutta sen ei tarvitse olla aivan yhtä voimakas kuin reunapalkit. Minulla on kaksi kantavaa seinää lattialle, joiden jänneväli on 10 metriä, ja 6,5 metrin leveys tulevalla yläkerrassa, joten linjakuorma on alle 5kN/m, joten laitoin vain ylimääräisen raudoitusverkkokaistaleen, missä sydänseinät ovat ilman laskelmia tai tarkistuksia. :)

Snailman
shomakie sanoi:
Jos nyt joku kysyy niin tärkeistä asioista kuin talonrakennus, niin mielestäni ei pidä ohimennen arvata ja kirjoittaa mitä "luulee". Ts haluaa tämän rakentaa oikein ja silloin täytyy ihmisten, joilla on vähän kokemusta, saada äänensä kuuluviin oikein. Tämä on vain mielipiteeni. Se on aivan eri asia, jos kysytään "miten minun pitäisi rakentaa keittiöni".
Jos kirjoittaa mitä valmistajan asennusohjeissa lukee, niin se ei mielestäni ole mitään mitä "luulee". - vain esimerkkinä.

Mikael_L
hul sanoi:
yksivaiheiset julkisivut ovat yksi parhaista rakenteista, kaikille alalla oleville se on tiedossa, kun ne tehdään oikein.
Vai tarkoitatko, että rappaamaton muurirakenne on huono kosteuden kannalta?
Kuitenkin, se tyyppi, jonka mainitsit, on huono esimerkki yksivaiheisesta rakenteesta.

Mutta pidän kiinni siitä, että oikein tehty yksivaiheinen rakenne on erittäin, erittäin hyvä.
Kaikki yksivaiheiset eivät ole ohutrappaus solumuovilla.

Kivi, muuri, betoni jne. ovat hyviä
Jos olet vain provosoimassa, niin ole valmis siihen, että otamme sinut sinun sanomisesi perusteella. :p

Snailman
absolutjohan sanoi:
Onko se vain minä, joka huomaa, miten he ovat saumanneet harvalautoja katossa?
Tulette varmasti huomaamaan, missä muovi ei ole tiivistetty kuten pitäisi, kun talo testataan painetiiviysmittauksella!
Jos levyt saumataan karmien ja ikkunoiden päällä, tulette varmasti saamaan halkeamia siellä värissä tai tapetissa vuoden kuluttua.
Aina on oltava muovi tai alajuoksutiivistys alajuoksun alla sisäseinissä...

[kuva]
En ollut huomannut sitä harvalautojen saumaamista katossa, ne menevät limittäin sen sijaan että sauma tehtäisiin kattoparrulla. En ole nähnyt sitä toteutusta aiemmin.

Jos aiotaan käyttää kipsilevyjä katossa ja halutaan kipsilevyn sauma keskelle sellaista harvalautaa, siitä tulee vaikeaa. Jos aiotaan käyttää paneelia, se on pienempi ongelma.

Viimeksi muokattu:
H
Mikael_L sanoi:
Jos yrität vain provosoida, sinun on oltava valmis siihen, että otamme sinut vakavasti sen perusteella, mitä kirjoitat. :p
Ehdottomasti, voin ottaa kritiikkiä vastaan, mutta toivon että se pätee molempiin suuntiin.
Se on hieman se, mitä haluan tuoda esille, että tällä foorumilla tuntuu siltä, että pyritään turhankin innokkaasti kritisoimaan käsityöläisiä/yrityksiä, usein ilman kunnollista perustetta.
On oltava tietoinen, että sama työ voidaan suorittaa monella eri tavalla ja silti olla oikein tehty.

Esimerkiksi muovi, josta on mainittu paljon tässä ketjussa. Sitä voidaan asentaa todella monella eri tavalla, jotka ovat oikein.
Yksittäisen toimittajan asennusohjeet eivät tarkoita, että ne ovat ainoat oikeat - monia hyväksyttyjä menetelmiä on olemassa.
Tietysti on olemassa parempia ja huonompia tapoja asentaa sama asia, mutta siinä tapauksessa on tilaajan tehtävä määritellä sopimuksessa, mitä halutaan.
Käsityöläinen on voittoa tavoitteleva yritys ja on ymmärrettävä, että he tekevät sen, mikä on nopeaa ja toimii hyvin.

Ymmärrän myös, että saatat pitää minua objektiivisena, koska työskentelen alalla. Haluan kuitenkin lisätä, että työskentelen yhdessä Ruotsin suuremmista yrityksistä, joten en ole suoraan mukana talonrakennuksessa yksityishenkilöitä vastaan kuten tässä tapauksessa on kyse.

Mikael_L
@catherineb
Olen yrittänyt tarkastella kuvia.
(Olisi parempi, jos et pienentäisi niitä niin kovasti, niin meidän on helpompi zoomata pieniin yksityiskohtiin).

En ole nähnyt mitään muuta kuin sellaista, mistä on jo kirjoitettu. Näin esimerkiksi epämääräisesti sovitetun harvan paneelin katossa, mutta joku muu ehti mainita siitä ennen minua ... ;)

Mitä näen, ei saa minua hyppäämään ylös ja huutamaan, että rakentaminen on lopetettava heti. Kaikki ei näytä täydelliseltä, mutta samalla ei erityisen paljon huonommaltakaan kuin mitä on nähty monissa keskinkertaisissa rakennuksissa.

Laatta näyttää olevan valettu amatöörien toimesta. Niin huonon pinnan saaminen on tuskin mahdollista, jos on aikaisemmin elämässään tehnyt muutaman laatan ja omaa tarvittavat välineet.
Tuntuu, että olisin itse saanut sen paremmaksi, vaikka olen ollut mukana valamassa vain kaksi kertaa.
Sitten voi miettiä, miten kaikki muu tehtiin.
Jos vain pinta on epätasainen, mutta suunnilleen suora ja vaaterissa, sillä ei käytännössä ole paljoa väliä, hieman riippuen siitä, millainen lattiapäällyste on ajateltu. Mutta toivottavasti kaikki muu laatassa on kuten pitää.

Muovi ikkunoiden kohdalla voidaan tehdä paljon paremmin, kuten he ovat nyt tehneet, on melkein mahdotonta saada se täysin tiiviiksi.
Toisaalta, mahdollinen tiivistymättömyys ei käytännössä ole suurempi vaara, jos he vain tekevät parhaansa muiden osien kanssa. Mutta mielestäni olisi ollut hieman tarpeetonta, etteivät he käyttäneet parasta tapaa muovin kanssa ja asettaneet tiivistyslistaa ennen seinälevyn asentamista.

Autotallissa fuskaisin itse hieman tällä tavoin, mutta talossa tein "best practice" mukaisesti.

Kipsilevyt on leikattu huonosti, ja vastoin kaikkien tunnettujen kipsilevyvalmistajien ohjeita. Siitä ei tarvitse tulla mitään ongelmaa, mutta riski, että maali/tapetti tulevaisuudessa halkeilee ikkunan/oven kulmasta suoraan ylös kattoon, on nyt paljon suurempi.
Tämä virhe on kuitenkin melko yleinen kaikkien stressaantuneiden rakentajien keskuudessa, jotka eivät välitä suosituksista.

Pistorasiat ovat varustettu irroitettavilla renkailla (lisäksi vaihdettavissa vielä syvempiin renkaisiin. VP-2-koteloita, niin kuin näen...)
Joten asennus on OK siinä tapauksessa. Tärkeintä on, että pistorasian reuna on suunnilleen kiinni levyn takana reiässä.

Harvat paneelit katossa on oudosti sovitettu. Riippuen siitä, millainen katto tulee, se voi olla merkityksetön tai ongelmallinen.

Keittiön yläpuolisten pitkien palkkien jänneväli on liian pitkä 45x220:lle. Mutta suunnittelija on kaksinkertaistanut nämä palkit, ja ilman laskemista uskon, että tämä riittää, koska jänneväli palkin kotelossa on vain noin 1/2 metriä, jonka mielestäni kaksoistaivutusmomentti pitäisi korjata.

Kantava sydänseinä on mielestäni hieman huonosti tehty. Jakotukin yllä olevan lujuuslaskelman olisi pitänyt olla seisova sääntö, mieluiten 220x45. Ja ihmettelen, onko kynnys tuettu lattiaan jakotukin oikealla puolella (oikealla tämän langan kuvassa). Muuten se näyttää hyvältä siellä.

Kysymys onkin, onko kaikkein huolestuttavinta se, että muut ammattiryhmät menevät ja ilmoittavat teille, että heidän mielestään se näyttää hullulta. On melko iso asia alkaa arvostella muita rakentamisen aikana asiakkaalle. :eek:

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L sanoi:
@catherineb

Kysymys on siitä, ettei oleko huolestuttavinta se, että muut ammattiryhmät tulevat ja ilmoittavat teille, että heistä näyttää hullulta. On melko vaikeaa alkaa kritisoida muita rakennuksella asiakasta vastaan. :eek:
Tarkalleen!! Kaikki ympärillämme olevat 'asiantuntijat' kysyvät, huomauttavat ja valittavat. Tämä on johtanut siihen, että olemme enemmän tai vähemmän hajoamistilassa. Jos voisimme tehdä tämän alusta alkaen uudelleen, olisimme menneet 100 % talonvalmistajan kanssa emmekä kertoneet mitään kenellekään. Nyt olemme saaneet "neuvoja" kaikesta rakenteesta, ilmanvaihdosta, lisävalinnoista, sähköstä ja vvs:stä. On vaikea jättää huomiotta, kun ammattilaiset huomauttavat meille, mutta jälkikäteen on helppo olla viisas.

Olemme luvanneet itsellemme, että jatkossa jätämme ystävät, perheen ja tuttavat ulkopuolelle.

Edvuld sanoi:
Sehän on täydellistä, ei tarvitse tehdä oikein alusta alkaen.
miten tarkoitat, että se mitä voimme nähdä kuvista koskien dosorna ei ole oikein?

Snailman
hul sanoi:
luulen, että et oikein tiedä, mikä on yksivaiheinen tiivistysrakenne siinä tapauksessa. näitä rakennetaan todella paljon. luulen, että ajattelet sitä pientä osaa, joka rakennettiin ohutrapatussa solumuovissa, joka oli suosittu jonkin aikaa.
Se koskee tietysti niitä, joilla on puurunkorakenne, muut eivät ole olleet ajankohtaisia, boverket arvioi, että 4000 taloa on vaurioitunut. Ehkä et mielestäsi pidä niitä monina, mutta minä pidän.

H
Snailman sanoi:
Se koskee tietysti niitä, joilla on puurunko, joitakin muita ei ole ollut ajankohtaisia, Boverket arvioi, että 4000 taloa on vaurioitunut. Ehkä et mielestäsi pidä sitä kovin suurena, mutta minun mielestäni se on.
mutta lopeta nyt, yksivaiheisesti tiivistetyt julkisivut voidaan tehdä puurungolla aivan hyvin.
se on sellainen versio ohuella rappauksella solumuovin päällä, joka ei ole toiminut. (toimii jos asennus tehdään oikein, mutta hyvin herkkä väärälle asennukselle ja muutoksille julkisivussa)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.